W najbliższy piątek na naszej estradzie pojawią się instrumentaliści grający na nieczęsto łączonej z orkiestrą symfoniczną gitarze – wieczór ten wypełnią hiszpańskie rytmy. W tym tygodniu zapraszamy również na dwa koncerty kameralne – podczas pierwszego z nich wystąpi Alessandro Quartett, drugi będzie występem duetu laureatów 19. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza. Pragniemy również poinformować, że FŁ włączyła się w V Łódzkie Senioralia, które odbywają się w naszym mieście. Na koncerty muzyki kameralnej 15 i 22 maja, na hasło „Senioralia 2018”, można nabyć bilet z 50% zniżką od ceny zasadniczej.
Szczegóły repertuaru – w drukowanym roczniku na bieżący sezon i na filharmonia.lodz.pl
Informacje o repertuarze FŁ i ciekawostki – na naszym profilu na FB: www.facebook.com/FilharmoniaLodzka/
KONCERT SYMFONICZNY
18 MAJA /PIĄTEK /19.00
Wykonawcy: Andrzej Mokry – gitara, Justyna Sobczak-Dylla – gitara, Ewa Jabłczyńska – gitara, Dariusz Kupiński – gitara, Massimiliano Caldi – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
Program: J. Turina – La oración del torero op. 34, J. Rodrigo – Concierto Anadaluz na cztery gitary i orkiestrę, M. Ravel – Nagrobek Couperina, M. Ravel – Rapsodia Hiszpańska
Koncert rozpocznie miniatura „La oración del torero” (Modlitwa torreadora) Joaquína Turiny, należącego do grona największych twórców hiszpańskich XX wieku. Motywy zaczerpnięte z folkloru Andaluzji zawiera także utwór drugiego z kompozytorów o tym samym imieniu. „Concierto Anadaluz” (1967) na cztery gitary i orkiestrę Rodriga, jest może mniej znany niż słynny „Concierto de Aranjuez”, ale równie lubiany przez gitarzystów i publiczność. Krytycy dostrzegli w nim impresyjną kolorystykę hiszpańskiej muzyki gitarowej i wpływy baroku. Drugą część wieczoru wypełni muzyka Maurice’a Ravela. Suita „Nagrobek Couperina”, opracowana na orkiestrę przez samego kompozytora, powstała w hołdzie dla francuskiej muzyki XVIII w. (najsłynniejszym Couperinem był François, kompozytor, ale znany był także jego stryj Louis, klawesynista). Ravel, mistrz pastiszu muzycznego, nawiązał do barokowej formy suity. Jednak utwór powstał w roku 1917 i także współczesność znalazła w nim swoje odbicie: jego części są zadedykowane przyjaciołom kompozytora poległym podczas I wojny światowej. Koncert zakończy Rapsodia hiszpańska (1907), jedyne dzieło Ravela, które powstało od razu w wersji na orkiestrę. Ta czteroczęściowa suita, efekt mistrzowskiej instrumentacji, oparta na wątkach hiszpańskiego folkloru, należy do najbardziej efektownych dzieł kompozytora.
KONCERT KAMERALNY
15 MAJA 2018 /WTOREK /19.00
Alessandro Quartett: Sebastian Gugała – skrzypce, Yuko Ishikawa – skrzypce, Jan Snakowski – altówka, Adrian Gavrilescu – wiolonczela, Tomasz Bartoszek – fortepian
Program: J. Zarębski – Kwintet fortepianowy g-moll op. 34, M. Rosset – „Mors et vita”, R. d’Alessandro – I Kwartet smyczkowy
Alessandro Quartett został założony przez skrzypka Sebastiana Gugałę w roku 2010. W skład kwartetu wchodzą kameraliści i zarazem członkowie Symfonieorchester St. Gallen: Sebastian Gugała – skrzypce, Bakyt Bizhanov – skrzypce (podczas koncertu w FŁ zastąpi go Yuko Ishikawa), Jan Snakowski – altówka i Adrian Gavrilescu – wiolonczela. Muzycy są laureatami wielu międzynarodowych konkursów solistycznych i kameralnych, a ich miłość do muzyki zaowocowała wieloma udanymi projektami koncertowymi. Kwartet występuje głównie w Szwajcarii, Niemczech, Austrii i Włoszech. Aby poszerzyć swój repertuar, często współpracuje z innymi instrumentalistami lub wokalistami. Podczas koncertu w Łodzi, wraz ze znanym łódzkim pianistą Tomaszem Bartoszkiem zespół wykona kwintet fortepianowy Zarębskiego. Powstały w 1885 r. Kwintet fortepianowy g-moll Juliusza Zarębskiego (1854-1885) uchodzi za najwybitniejsze dzieło polskiej kameralistyki romantycznej. Jest zadedykowany Franzowi Lisztowi – Zarębski był jego ulubionym uczniem. Odkryty na nowo przez Marthę Argerich, wszedł na stałe do repertuaru jej koncertów po sensacyjnym wykonaniu na festiwalu w Lugano w 2011 r.
W programie koncertu znalazł się także utwór Michela Rosseta „Mors et vita”. Rosset, oboista i kompozytor, urodził się w Szwajcarii (1956), ale ma polskie korzenie. Studiował w konserwatoriach w Lozannie i Bernie, po czym został zaangażowany jako oboista i rożek angielski solo w Orkiestrze Symfonicznej St-Gallen. Dał się poznać także jako kompozytor. W 2017 r. jego Concerto a due cori zostało wyróżnione drugim miejscem w konkursie Losh Atkinson Historic Sounds Composition zorganizowanym przez zespół Norwich Baroque. Jako ostatni zostanie wykonany I Kwartet smyczkowy Raffaele d’Alessandro (1911-1959), jednego z największych kompozytorów szwajcarskich XX wieku. Obecnie muzyka tego twórcy jest odkrywana na nowo, interesują się nią młodzi artyści. Kompozytor był uczniem Paula Müllera i Nadii Boulanger. Tajniki gry na fortepianie zgłębiał pod okiem Paula Roesa. Jego nauczycielem gry na organach był zaś Marcel Dupré. Admiratorami d’Alessandro byli m.in. Alfred Cortot, Paul Kletzki, Eugene Ormandy, Olivier Messiaen. Pozostawił po sobie ok. 80 dzieł różnych gatunków, od utworów na fortepian po koncerty i symfonie, a także niedokończoną operę.
Prowadzenie koncertu – Elżbieta Stępnik
KONCERT SZKOLNY
PSM I STOPNIA IM. A. TANSMANA W ŁODZI
19 MAJA 2018 /SOBOTA /17.00
Wykonawcy: szkolna orkiestra smyczkowa i dęta, chór, zespół akordeonowy
KONCERT KAMERALNY
22 MAJA 2018 /WTOREK /19.00
Wykonawcy: Mon-Pou Lee – wiolonczela, Han-Wen Yu – fortepian
Program: G. Caccini – Ave Maria, P. Czajkowski – Pezzo Capriccioso op. 62, G. Ligeti – Sonata na wiolonczelę solo, J. Szaporin –„There is more than one way” op. 25 – Scherzo, J. Brahms – Sonata F-dur nr 2 op. 99
Występ duetu Han-Wen Yu i Mon-Pou Lee został ufundowany przez FŁ w ramach I nagrody w 19. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza. Ten najstarszy polski konkurs poświęcony kameralistyce od lat organizuje Akademia Muzyczna w Łodzi. W jego 19. edycji wzięło udział ponad sto zespołów – łącznie 250 młodych artystów. Muzycy o tajwańskich korzeniach, którzy wystąpią w Filharmonii Łódzkiej, poznali się w Berlinie. Pianistka Han-Wen Yu (ur. 1986) kształci się w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku, wiolonczelista Mon-Pou Lee (ur. 1996) studiuje na Universität der Künste w Berlinie. Artyści koncertują zarówno jako soliści, jak i kameraliści. W 2015 r., grając w duecie, zostali laureatami Concorso Internazionale Di Musica „Marco Fiorindo. Podczas występu w Łodzi wykonają „Ave Maria” przypisywane Giulio Cacciniemu, włoskiemu kompozytorowi przełomu XVI i XVII wieku, „Pezzo capriccioso” Piotra Czajkowskiego, w oryginalnej kompozytorskiej wersji na wiolonczelę z fortepianem, Sonatę na wiolonczelę solo węgierskiego twórcy György’a Ligetiego, Scherzo z utworu „There Is More Than One Way” Jurija Szaporina i Sonatę F-dur nr 2 Johannesa Brahmsa.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl