1. Start
  2. Artykuły
  3. Kompozytorzy
  4. Heitor Villa-Lobos
ARTYKUŁ: Kompozytorzy - Heitor Villa-Lobos

Heitor Villa-Lobos

szukaj w artykułach:
Urodzony w 1887 roku w Rio de Janeiro kompozytor, który dokonał rewolucji w muzyce brazylijskiej zrywając z tradycją akademicką. Początkowo jego utwory uważane były przez krytyków za zbyt nowoczesne, jednak z biegiem czasu uzyskały one zasłużone uznanie.
Artysta od dziecka miał styczność z muzyką. W jego domu gromadzili się słynni muzycy, którzy śpiewali i grali do rana. Wcześnie poznał twórczość J. S. Bacha, która zainspirowała go do skomponowania „Bachianas Brasileiras”. Jako młody mężczyzna podróżował po Brazylii, dogłębnie poznając folklor swoich ziem. Był pod ogromnym wrażeniem różnorodności instrumentów ludowych oraz obyczajów związanych z muzyką. Doświadczenia te stały się impulsem do skomponowania „O Guia Prático”- cyklu pieśni folklorystycznych przeznaczonych do nauczania w szkołach.
Swoje pierwsze dzieła zaprezentował w 1915 roku. Były to m.in. kompozycja na gitarę „Suíte Popular Brasileira", tańce "Amazonas" i "Uirapuru” oraz utwory kameralne i symfoniczne. Następnie artysta miał szansę pokazać się poza granicami swego kraju prezentując Kwartet Smyczkowy nr 2 w Buenos Aires. W roku 1922 wystąpił w São Paulo podczas Tygodnia Sztuki Nowoczesnej, gdzie m. in. można było usłyszeć takie dzieła jak "Danças Características Africanas" oraz "Impressões da Vida Mundana".
Dzięki pomocy przyjaciół oraz braci Guinle Heitor Villa-Lobos wyjechał do Paryża. Na miejscu został wprowadzony do świata artystycznego przez pianistę Arthura Rubinsteina. Po powrocie do Brazylii znany brazylijski poeta oraz krytyk sztuki powiedział: „Villa-Lobos właśnie wrócił z Paryża. Oczekuje się, że kto wraca z Paryża wraca pełen Paryża. Podczas gdy Villa-Lobos wrócił pełen samego siebie.”
Kompozytor wyjeżdża ponownie do Paryża, gdzie organizuje koncerty i komponuje dzieła. Następnie wraca do kraju, angażuje się w realizację koncertu w São Paulo oraz przedstawia Departamentowi ds. Edukacji Stanu São Paulo swój rewolucyjny plan Edukacji Muzycznej. Kilka lat później został poproszony przez ówczesnego Sekretarza ds. Edukacji w Rio de Janeiro o stworzenie i nadzór nad tzw. Semą czyli Generalnym Zarządem Edukacji Muzycznej i Artystycznej, który wprowadzał nauczanie muzyki oraz śpiewu chóralnego w szkołach. Artysta przedstawił również swój plan edukacji w Pradze, Berlinie i Barcelonie, a w 1933 powstała Orkiestra jego imienia. W tym czasie powstała opera „Colombo” z okazji jubileuszu stulecia Carlosa Gomesa, „Ciclo Brasileiro” oraz „Descobrimento do Brasil” („Odkrycie Brazylii”)- muzykę do filmu o tym samym tytule.
W 1944 roku przyjaciel artysty Leopold Stokowski poprosił go o dobranie najlepszych brazylijskich muzyków, żeby wraz z The American Youth Orchesta nagrać w Brazylii kolekcję „Brazilian Native Music”. W kolejnych latach kompozytor udał się do Stanów Zjednoczonych, gdzie występował na licznych scenach. W 1945 założył Brazylijską Akademię Muzyczną. Skomponował "Floresta do Amazonas" do ścieżki dźwiękowej filmu Metro Goldwyn Mayer. Koncertował w Izraelu, Lizbonie, Paryżu oraz Rzymie.Powrócił do Brazylii na ceremonię rocznicy Teatru Miejskiego w Rio de Janeiro.
Ze względu na kłopoty zdrowotne poddał się leczeniu i zmarł w 1959 roku.

„Floresta das Amazonas”- finał w wykonaniu Marii Luisy Tamez oraz Narodowego Chóru oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Meksyku pod batutą Enrique Arturo Diemecke.


5 preludiów gitarowych. Wykonuje Jan Sommer.


„Bachianas Brasileiras”- Salli Terri- śpiew, Laurindo Almeida- gitara.


W wersji samby- Jorge Aragão.




kategoria: Kompozytorzy




© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl