Fryderyk 2021 dla Wrocław Baroque Ensemble – „Mikołaj Zieleński: Offertoria et communiones totius anni”

Z radością informujemy o przyznaniu nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyki 2021 zespołowi Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu Wrocław Baroque Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Kosendiaka w kategorii „Album roku – muzyka dawna” za płytę Mikołaj Zieleński: Offertoria et communiones totius anni.


Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent

Wrocław Baroque Ensemble


Płyta Mikołaj Zieleński to kolejne wydawnictwo ukazujące się w ramach przygotowywanego przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord od 2012 roku cyklu, który prezentuje twórczość mistrzów polskiego renesansu i baroku pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Na płycie znalazł się wybór utworów z wydanego w 1611 roku w Wenecji zbioru Offertoria et communiones totius anni jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów przełomu XVI i XVII w. – Mikołaja Zieleńskiego. Album zarejestrowano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki, a reżyserię nagrań, montaż i mastering wykonali Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko (CD Accord).


Mikołaj Zieleński


Program:

Mikołaj Zieleński (II poł. XVI w. – po 1611)

Offertoria et communions totius anni


wyd. Wenecja 1611 (wybór)


[1] Ecce Virgo concipiet 3'12

(In festo Annuntiationis Beatae Mariae Virginis; communio)

[2] Magnificat 5'51

[3] Deus firmavit orbem terrae 2'37

(In secunda Missa Nativitatis Domini; offertorium)

[4] Viderunt omnes fines terrae 2'43

(In tertia Missa Nativitatis Domini; communio)

[5] Vox in Rama 2'54

(In festo Sanctorum Innocentium; communio)

[6] Vidimus stellam eius 2'25

(In Epiphania Domini; communio)

[7] Responsum accepit Simeon 2'26

(In festo Purificationis Beatae Mariae Virginis; communio)

[8] Fantasia a tre* 3'33

[9] In monte Oliveti (motetto) 3'18

[10] Salve festa dies (Motetto in festo Paschae) 4'34

[11] Mitte manum tuam** 2'56

(In festo Sancti Thomae Apostoli; communio)

[12] Ascendit Deus 3'05

(In festo Ascensionis Domini; offertorium)

[13] Spiritus Sanctus docebit vos 1'47

(Feria secunda post Pentecostes; communio)

[14] Video caelos apertos 3'42

(In festo Sancti Stephani; communio)

[15] Benedictus sit Deus Pater 3'24

(In festo Sanctissimae Trinitatis; offertorium)


Czas całkowity: 48'35


* Rekonstrukcja partii głosu najwyższego – Marcin Szelest

** Wersja instrumentalna

Konsultacja programowa – Zbigniew Pilch


Andrzej Kosendiak – dyrygent

Wrocław Baroque Ensemble


Aldona Bartnik – sopran [2–6, 9–10, 12–15]

Aleksandra Turalska – sopran [1–3, 6, 9–10, 12–13, 15]

Piotr Olech – kontratenor [2–4, 6–7, 10, 15]

Bart Uvyn – kontratenor [2–3, 5–6, 9–10, 13, 15]

Piotr Łykowski – kontratenor [2–3, 12, 15]

Maciej Gocman – tenor [2–5, 10, 12, 15]

Benjamin Glaubitz – tenor [2–3, 10, 12, 15]

Florian Cramer – tenor [2–3, 9, 13, 15]

Tomáš Král – bas [2–6, 10, 12, 15]

Jerzy Butryn – bas-baryton [2–3, 9, 12, 15]

Jaromír Nosek – bas [1–3, 6, 10, 13, 15]

Szczepan Nowak – bas [2–3, 12, 15]


Zbigniew Pilch – I skrzypce

Mikołaj Zgółka – II skrzypce

Piotr Chrupek – altówka

Jarosław Thiel – wiolonczela

Julia Karpeta – viola da gamba

Krzysztof Karpeta – violone

Maximilian Ehrhardt – harfa

Marta Niedźwiecka – pozytyw

Aleksandra Rupocińska – klawesyn

Anton Birula, Přemysl Vacek – teorby

Bruce Dickey – kornet

William Lyons – dulcjan

Ferdinand Hendrich – puzon altowy

Masafumi Sakamoto – puzon tenorowy

Karl Heinrich Wendorf – puzon basowy


Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 16–19 września 2019 roku.

Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko

NFM 66, ACD 272-2


Polska premiera płyty: 17 lipca 2020
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia

Prezentujemy Państwu kolejną płytę z muzyką Pierwszej Rzeczypospolitej – wypełniają ją dzieła Mikołaja Zieleńskiego, jego Offertoria i Communiones wydane w Wenecji w 1611 roku. Stając przed koniecz­nością dokonania wyboru spośród 113 zachowanych dzieł Zieleńskiego, postanowiłem oprzeć narrację na historii zbawienia, a ściślej na tym, jak wypełniło się Pismo w przyjściu Jezusa Chrystusa – Mesjasza. Teksty kompozycji odnoszą się zarówno do starotestamentowych wydarzeń, Ewangelii, jak i do opisów zawartych w Dziejach Apostolskich, od zwiastowania, nawiedzenia przez Maryję św. Elżbiety, narodzenia Jezusa, rzezi niewiniątek zarządzonej przez Heroda, ofiarowania w świątyni, przez Golgotę, zmartwychwstanie, zwątpienie Tomasza, wniebowstąpienie, aż po śmierć męczeńską św. Szczepana i chwałę Bożą. Starałem się przy tym ukazać różnorodność obsadową i stylistyczną dzieł Zieleńskiego od 12-głosowego Magnificat i utworów dwuchórowych (ośmio- i sześciogłosowych) do dzieł na głos solowy, różnicując jednocześnie skład instrumentów, a szczególnie grupy basso continuo, które realizowane jest przez dwie teorby, organy, klawesyn, harfę, violę da gamba, violone i dulcjan w różnych konfiguracjach. W partii wokalnej najwyższe głosy wykonywane są przez żeńskie soprany, zapewne wbrew praktyce przełomu XVI i XVII wieku. Wątpiącemu Tomaszowi „odebraliśmy głos” w Mitte manum tuam, wykonując ten utwór wyłącznie przez instrumenty, by bez słów wyrazić wiarę w zmartwychwstanie. Prezentowane utwory Zieleńskiego to arcydzieła sztuki muzycznej początku XVII wieku, wytrzymujące porównanie z kompozycjami największych mistrzów epoki.

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

Powiązane Video Wszystkie video

„poG?OSka” – odcinek 4
„Cicha noc” – Joanna Kulig i Zbigniew Wodecki
J.S.Bach - Sarabanda, suita h-moll
Fryderyk Chopin In Meadows and Chamber

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Mooer Ensemble Queen - Bass Chorus efekt do gitary basowej
Mooer MCH 1 Ensemble King Chorus efekt gitarowy
Mike Balter MB-15B Ensemble paki do marimby
MatMax ″Fryderyk″ flet prosty drewniany, palcowanie renesansowe

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl