24.08, godz. 20:00
Oratorium Marianum
plac Uniwersytecki 1, Wrocław
Śledząc muzyczną historię Polski, warto wybrać się również nad morze, gdzie kultura muzyczna kwitła przez lata w tętniącym życiem Gdańsku – mieście znanym nie tylko jako jeden z ważniejszych ośrodków handlowych w kraju.
Madrygały i motety Andrzeja Hakenbergera to nie tylko wielogłosowe utwory o charakterze sakralnym, ale również muzyczna wizytówka ówczesnych mieszczan żyjących w Gdańsku. Teksty utworów, doskonale opisujące życie mieszkańców nadmorskiej miejscowości pełne są ich radości, smutków i spraw codziennych. Doskonale ukazują klimat siedemnastego stulecia, a także Gdańska, jako potężnego ośrodka handlowego, do którego zjeżdżali artyści liczący na dobre zarobki i przychylną, wyedukowaną muzycznie w przykościelnych szkołach, publiczność. Działająca od połowy XVI wieku w Gdańsku kapela miejska szybko stała się najważniejszym z tamtejszych zespołów, wyznaczającym złotą erę kultury muzycznej miasta trwającą aż do osiemnastego stulecia. Muzyka kwitła wraz z handlem, a pomagały jej władze miasta – niemal zawsze przychylne artystom.
W muzycznym rozwoju miasta, podobnie jak w innych częściach Polski, ogromna rolę spełniali kapelmistrzowie prowadzący jednocześnie dwa zespoły: miejski i ten działający przy kościele Najświętszej Marii Panny. W efekcie jedna i ta sama osoba odpowiedzialna była za kształt świeckiej i religijnej muzyki popularnej w całym mieście. Jedną z takich postaci był Andrzej Hakenberger, który zrezygnował z pracy w słynnej kapeli Zygmunta III Wazy i przeniósł się do Gdańska. Swoją ofertę przedstawił tamtejszej radzie miasta w 1607 roku – okazała się na tyle atrakcyjna, że już rok później objął stanowisko kapelmistrza, spędzając w Gdańsku kolejne 20 lat, do końca swych dni. Jego kompozycje, często przeznaczone na kilka chórów, zachwycają precyzją, znakomitym warsztatem kompozytorskim i znajomościom ówczesnych trendów muzyki europejskiej. Poza polichóralnymi motetami artysta pisał również doskonałe madrygały. Te zawarte w zbiorze „Neue Deutsche Gesaenge” są zaś szczególne – choć stworzone do tekstów w języku niemieckim, są jednak pierwszymi przykładami tego rodzaju kompozycji w repertuarze staropolskim.
www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/5426
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl