Festiwal Haendlowski to wydarzenie cykliczne, które od 2009 r. odbywa się w Poznaniu, przybliżając postać i twórczość wielkiego Saksończyka. Idea przewodnia Festiwalu Haendlowskiego opiera się na założeniu, by przedstawić zróżnicowane aspekty twórczości jednego z gigantów szczytowego okresu muzycznego baroku – Georga Friedricha Haendla w szerokim kontekście.
W tegorocznej edycji zaplanowane zostały więc trzy zróżnicowane koncerty:
solowy – recital organowy Kamila Lisa, wybitnego organisty młodego pokolenia;
kameralny – sonaty Wolfganga Amadeusa Mozarta na fortepian historyczny i skrzypce w interpretacji Moniki Woźniak i Michała Grześkowiaka w 233 rocznicę
śmierci kompozytora; oraz
Haendel na wodzie – kompozycje Georga Friedricha Haendla wykonane przez orkiestrę barokową Accademia dell'Arcadia.
Proponowany program pozwoli fanom muzyki dawnej usłyszeć trzy zróżnicowane koncerty, z których każdy odkrywa zupełnie inne oblicza muzyki Heandla. Do wszystkich koncertów zostali zaproszeni znakomici muzycy, specjalizujący się w wykonawstwie historycznym. Tym samym propozycja artystyczna festiwalu usatysfakcjonować może „muzycznych archeologów”, poszukujących brzmień przeszłości.
Festiwal dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania oraz Samorządu Województwa Wielkopolskiego.
Patroni medialni Cameral Music, TVP3 Poznań
Program Festiwalu
5 grudnia 2024
Mozart – nowy wymiar sonaty. Koncert w 233. rocznicę śmierci kompozytora
Michał Grześkowiak – skrzypce
Monika Woźniak – fortepian historyczny
Sonaty na fortepian i skrzypce Wolfganga Amadeusa Mozarta to kompozycje szczególne w repertuarze kameralnym – są to dzieła, w których partie obu instrumentów są równorzędne i prowadzą ze sobą nieustanny dialog. W 1783 r. J. B.
Cramer pisał, że w sonatach Mozarta „akompaniament skrzypiec łączy się […] kunsztownie z partią fortepianową, iż oba instrumenty utrzymywane są w stałym napięciu uwagi […]”. Dzieła te zostaną wykonane na kopiach instrumentów z epoki – partia fortepianu zostanie wykonana na kopii instrumentu Steina, budowniczego, którego instrumenty Mozart bardzo cenił.
Sonaty wykonane zostaną przez pianistkę i klawesynistkę Monikę Woźniak, laureatkę konkursów wykonawczych oraz laureatkę stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Młoda Polska 2023” oraz skrzypka Michała Grześkowiaka, założyciela i lidera orkiestry barokowej Accademia dell’Arcadia, laureata Medalu Młodej Sztuki, stypendysty Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (2021 r.) oraz dyrektora Festiwalu Haendel.
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart
Sonata G-dur KV 379
Adagio – Allegro, Andantino cantabile, Allegretto
Sonata e-moll KV 304
Allegro, Tempo di menuetto
Sonata C-dur KV 296
Allegro vivace, Andante sostenuto, Rondo. Allegro
6 grudnia
Z Rzymu do Londynu
Kamil Lis – organy
Recital zaproponowany przez Kamila Lisa ukazywać ma muzyczną drogę, która łączyć ma ośrodki ważne dla Georga Friedricha Haendla, który pobierał nauki w Rzymie, a potem swą wielką karierę realizował w Londynie.
Program recitalu, to swoisty “rajd” po barokowej Europie, rozpoczynający się w Rzymie, a kończący w Londynie.
Usłyszymy zatem kompozycje Frescobaldiego, Kerlla, Sweelincka, Pachelbela, Couperina, Bacha i Haendla.
Wykonawcą recitalu będzie Kamil Lis, utytułowany organista, klawesynista, laureat wielu konkursów organowych. Artysta związany jest na stałe z Akademią Muzyczną w Poznaniu, na której w 2021 r. obronił pracę doktorską poświęconą twórczości Johanna Jacoba Frobergera. Naszej publiczności znany doskonale z rewelacyjnych realizacji partii basso continuo w orkiestrze Accademia dell’Arcadia.
Program:
Girolamo Frescobaldi – Toccata Terza (Toccate e partite d'intavolatura, Libro Primo)
Johann Kaspar Kerll – Passacaglia
Jan Pieterszoon Sweelinck – Fantasia ccromatica, SwWV 258
Johann Pachelbel – Aria Prima (Hexachordum Apollinis)
François Couperin – Qui tollis peccata mundi – Tierce en taille (Messe à l’usage des Paroisses)
Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga a-moll, BWV 543
Georg Friedrich Händel – Hallelujah z oratorium Mesjasz (transk. organowa)
7 grudnia
Haendel na wodzie
Orkiestra Accademia Dell`Arcadia
Według świadectwa gazety Daily Courant, w środę 17 lipca 1717 roku, o godzinie 20.00 król Jerzy I Hanowerski wsiadł z grupą książąt do barki, przycumowanej niedaleko pałacu Whitehall i Tamizą udał się w stronę Chelsea na wieczorną wycieczkę. W innej barce kilkudziesięciu muzyków wraz Haendlem wykonywało aż do godz. 23 szereg dzieł instrumentalnych, które miały uprzyjemnić królowi ten wieczór. Cała Tamiza pokryta była łodziami i małymi barkami, na których londyńczycy z uwagą słuchali pływającej orkiestry. Po godzinie 23.00, gdy po krótkiej przerwie w Chelsea, Jerzy I powracał do Londynu, cała muzyka została powtórzona kolejny raz ku radości zarówno monarchy jak i obywateli Londynu. Od tego czasu podobne przejażdżki po Tamizie organizowano jeszcze kilkukrotnie, a wieloczęściowa kompozycja Haendla zasłynęła jako Water Music.
Jest to dzieło będące połączeniem suity i concerto grosso, w którym dźwięki rogów, obojów i smyczków łączyły się w harmonijny cykl, ujmujący prostotą i kunsztem jednocześnie. Później wydano to dzieło pogrupowane w 3 suity, chociaż jak uważa wielu badaczy, Haendel dobierał poszczególne części podczas wykonań dość dowolnie, dostosowując ich charakter i obsadę do okoliczności.
W prezentowanej wersji Water Music została wykorzystana Suita nr 1 F-dur na rogi, smyczki, oboje, fagot i basso continuo. Wzbogacona o dwie części: Allegro i Alla Hornpipe. Obie znane są ze Suity D-dur, ale wersje, które Arcadia wykona pochodzą prawdopodobnie z pierwszej prezentacji Water Music, właśnie ze wspomnianej przejażdżki w roku 1717. Melodie znane, ale inaczej, chyba barwniej nawet opracowane przez wielkiego kompozytora. Oprócz tego zabrzmi również Concerto grosso op. 3 nr 4 Haendla. Dla dodania pikanterii zespół wykona również fragment pochodzący z nieco innej "muzyki na wodzie". Będą to krótkie fragmenty baletu „Les Fontaines de Versailles” (Fontanny Wersalu) Michaela icharde Delalande’a. Dla przypomnienia, iż to przejażdżki Ludwika XIV po kanale w ogrodach Wersalu stanowiły prawdopodobnie pierwowzór idei Water Music Haendla.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl