W ŁAGODNYM POWIEWIE
I festiwal muzyki organowej i kameralnejPoznańska Bazylika Farna – jeden z najpiękniejszych barokowych obiektów sakralnych w Polsce - wzbogaca się o kolejny festiwal, tym razem o charakterze interdyscyplinarnym, z głównym akcentem położonym na muzykę. Odbędzie się on w dn. 30.09. - 9.10. 2011r. Festiwal będzie poprzedzałuroczystości 50-lecia koronacji farnego obrazu Matki Bożej Nieustającej Pomocy przypadające w dniu 11.10 (była to pierwsza po wojnie koronacja Maryjnego obrazu w Polsce). Interdyscyplinarny charakter festiwalu ma skierować uwagę odbiorcy na wielowymiarowy walor sztuki: piękno muzyki prezentowanej w najlepszych wykonaniach na zabytkowych organach F. Ladegasta oraz przez zespoły kameralne zarówno w doskonałej sali barokowego Kapitularza jak i z przestrzennym wykorzystaniem różnych punktów świątyni; walor słowa przekazywanego w gawędzie historycznej „Poznańska Fara – między Sarmacją a Rzymem”; urodę przestrzeni sakralnej i świeckiej z pobliża Bazyliki - zwiedzanie w blasku świec podziemi kościoła, odnajdywanie śladów pochówków szlacheckich, dawnych zabudowań Starówki Poznańskiej oraz pozostałości murów miejskich.
muzyka organowa J. S. Bacha, D. Buxtehude, P. Żelechowskiego, F. Liszta, J. Alain’a
wykonawcy: Elżbieta Karolak, Robert Napieralski, Jakub Pankowiak, Jarosław Tarnawski
gawęda: „Fara - rzymscy Ludzie, rzymskie Mury, rzymskie Niebo sarmackiej świątyni”
dr hab. Jacek Kowalski – historyk sztuki UAM Poznań, poeta i Sarmata
20.15 I etap: organy „Barok – inspiracje” gra Elżbieta Karolak
20.30 II etap: śpiew „Musica profana” śpiewa Affabre Concinui
21.50 III etap: organy „Barok – inspiracje” gra Elżbieta Karolak
21.10 IV etap: śpiew „Musica sacra” śpiewa Affabre Concinui
21.30 V etap: słowo „Rzymscy ludzie” głosi dr hab. Jacek Kowalski
21.50 VI etap: organy „Barok - piękno tradycji” gra Robert Napieralski
22.20 VII etap: słowo „Rzymskie Mury” głosi dr hab. Jacek Kowalski
22.40 VIII etap: organy „Jubileusze” gra Jakub Pankowiak
23.10 IX etap: słowo „Rzymskie Niebo” głosi dr hab. Jacek Kowalski
23.30 X etap: organy „Barok - czy naprawdę przepych?” gra Jarosław Tarnawski
Magdalena Karolak – obój barokowy
Znakomitapoznańska oboistka młodego pokolenia; jej pedagogami byli: Tomasz Gubański (Poznań), Heinz Holliger (Freiburg), Maurice Bourge Genewa) Diethelm Jonas (Lubeka) oraz Paolo Grazzi (Werona – obój barokowy). Jest laureatką konkursów muzycznych (Takasaki – Japonia, Poselli-Preis – Lubeka, Werona), a także nagród Ministra Kultury oraz Prezydenta Miasta Poznania.
Natalia Hyżak – klawesyn
Wybitna klawesynistka-kameralistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (klasa klawesynu prof. Marii Banaszkiewicz-Bryły) i Conservatoire Superieur de Musique w Genewie (klasa "Maestro al Cembalo" prof. Leonardo Garcii Alarcon'a). Uczestniczka kursów mistrzowskich w zakresie gry solowej i kameralnej.
Bartosz Kokosza – wiolonczela barokowa.
Wyróżniający się wrażliwością muzyczną absolwent Akademii Muzycznej im I.J. Paderewskiego w Poznaniu (Stanisław Pokorski – klasa wiolonczeli) oraz studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, (Jarosław Thiel – wiolonczela barokowa). Specjalizuje się w historycznych praktykach wykonawczych, szczególnie w zakresie prowadzenia grupy continuo, jednak występuje także jako solista. Gra na instrumentach Krzysztofa Krupy z 2004 i 2008 r.
François Couperin (1668-1733) – Koncert c-moll nr 11 z "Les gouts reunis"
Majesteustement, Allemande, Allemande II, Courante I, Courante II, Sarabande, Gigue, Rondeau
Johann Froberger (1616-1667) – Tombeau sur la mort de Monsieur Blancheroche
Giovanni Benedetto Platti (1692-1763) – Sonata G-dur na obój, wiolonczelę i b.c.
Antonio Vivaldi (1678-1741) – Sonata B-dur na obój i b.c. RV34
klarnety: Tomasz Goliński, Paweł Kroczek, Krzysztof Mayer, Tomasz Żaczek
rogi: Damian Lotycz, Karina Banyś, Joanna Kubiś, Katarzyna Kryś
Zespół kameralny nawiązuje do założonej w XVII w. przez jezuitów orkiestry, później kapeli farnej i pierwszej orkiestry miasta, ożywiając paragraf XVIII-wiecznego statutu, według którego orkiestra przy Farze miała być "wiecznemi czasy trwała". Dotychczas Kapela występowała w repertuarze na oktet złożony z par obojów, klarnetów, fagotów i rogów. Był to zestaw szalenie popularny w czasach Mozarta, a kompozycje na ten skład nazywano Harmoniemusik. W jednym ze swoich dzieł na instrumenty dęte Wolfgang Amadeusz Mozart poszerza ten skład do 13 instrumentów. Serenadę B-dur zwaną "Gran Partita" Mozart rozpoczyna w 1871 roku. Kończy ją dopiero po kilku latach - w Wiedniu w 1875 roku. Jeden z XIX-wiecznych biografów wielkiego klasyka sugeruje nawet, że utwór ten wykonywany był na ślubie Mozarta z Konstancją, a jego niepotwierdzony pogląd podchwycili kolejni biografowie kompozytora...
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Serenada B-dur „Gran Partita” KV 361 (370a)
Largo - Molto Allegro / Menuetto - Trio I-II / Adagio / Menuetto. Allegretto - Trio I-II / Romance. Adagio - Allegretto - Adagio / Tema con 6 Variazioni / Finale. Molto Allegro
Wybitny 20-letni organista, student Akademii Muzycznej w Poznaniu (klasa organów Elżbiety Karolak) i Conservatoire Superieur w Paryżu (Olivier Latry – organy). W swojej karierze pięciokrotnie zdobywał główne nagrody w konkursach organowych (ostatnio I nagroda na II Konkursie Akademickim w Krakowie 2009, I nagroda na IV Międzynarodowym Konkursie im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu 2010). Dwukrotnie otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Poznania oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki romantycznej, jest też znakomitym improwizatorem.
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Passacaglia c-moll BWV 582
Louis Vierne (1870-1937) – Impromptu, Sicilienne, Intermezzo ze zbioru 24 Pièces de Fantaisie
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata organowa f-moll op. 65 nr 1
Allegro moderato e serioso, Adagio, Andante, Recitativo, Allegro assai vivace
Jehan Alain (1911-1940) – Deuxième Fantaisie
Artysta belgijski, organista kościoła de Minimes w Brukseli (A. Noelmansa z XVIIw), profesor konserwatorium w Waterloo, znawca i piewca chorału gregoriańskiego. Jest również kompozytorem i dyrygentem Schola Gregorienne de la Basilique Nationale du Sacre-Coeur w Brukseli.
Alexandre Pierre François Boëly (1785-1858) – Offertoire A-dur Op. 9 nr 3
Ferenc Liszt (1811-1886) – Évocation
Jaak Nikolaas Lemmens (1823-1881) – Marche Triomphale
Théodore Dubois (1837-1924) – Toccata
Joseph Jongen (1873-1953) – Cantabile
Paul de Maleingreau (1887-1956) – Choral op.14
Jehan Alain (1911-1940) – Deux danse à Agni Yavishta
Trąbki: Johann Plietzsch, Christian Ahrens, David Rodeschini
Puzony: Bernhard Meier, Lars Juling, Volkmar Jäger
Organy: Elżbieta Karolak,Matthias Suschke
Studenci klasy J.Plietzscha (trabki naturalne) Akademii Muzycznej w Poznaniu:
Maciej Gwóźdź, Damian Kurek, Mateusz Wołczański, Arek Hawro, Kuba Domański
Cum tubis in pleno – Muzyka królów i książąt
Zespół historycznych instrumentów dętych blaszanych założony przez Johanna Plietzcha, profesora akademii muzycznych w Berlinie i Poznaniu, wybitnego trębacza i badacza muzyki dawnej. Tradycje muzyki na instrumenty dęte są niezwykle bogate i sięgają XV wieku. Zapomniane w ostatnim stuleciu – w dużej mierze z powodu braku odpowiedniego instrumentarium - obecnie odżywają na scenach muzycznych. Przypatrzmy się tytułom hiszpańskiej muzyki organowej, jak np. Batalla, Cancion de Clarines, Trompetas y Clarines. Z jednej strony mogły one sugerować użycie odpowiedniego głosu organowego. Z drugiej strony jednak nie jest wykluczone, że według tradycji to trębacz wykonywał odpowiednie partie. Nie zostały one zapisane w nutach ze względu na tajemnicę, jaką objęty był zawód trębacza. Partytura nie obejmowała także partii instrumentów perkusyjnych. Dziś jednak wiadomo, że były one w muzyce dawnej szeroko rozpowszechnione. Obok kotłów i bębnów, w muzyce z obsadą trąbek stosowano także werble, tamburyny oraz dzwonki. Założeniem estetycznym tego typu muzyki jest uwypuklenie jej naturalnego przestrzennego charakteru – wnętrze poznańskiej bazyliki stwarza ku temu szczególne możliwości.
Marc-Antoine Charpentier (1634-1704) Te Deum - Prelude
Michel Richard De Lalande (1657-1726) Concert de Trompettes
Symphonie du Te Deum
Air du Concert de Trompettes
Chaconne
Air pour les mêmes
Andrea Gabrieli (1510-1586) Ricercar Secondo Tono (organy)
La Minina de Portugal
Clarin de los mosqueteros de Rey de Francia
Bernardo Storace (XVII w.) Ciaconna in C (organy)
Anonymus (Kremsier XVII w.) Sonata à 5
Johann Heinrich Schmelzer (1623? - 1680) Sonata con arie: Zu der kaißerlichen Serenata
Orlando Gibbons (1583-1625) A fancy for a double organ
John Stanley (1713 - 1786) Adagio - Trumpet Tune
John Dowland (1563-1626) Dowland's Adieu for Master Oliver Cromwell
Jeremiah Clarke (1670 - 1707) Serenade & Minuet
Jeremiah Clarke The Prince of Denmark's March
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl