FARA POZNAŃSKA - W ŁAGODNYM POWIEWIE

W ŁAGODNYM POWIEWIE

I festiwal muzyki organowej i kameralnej

Poznańska Bazylika Farna – jeden z najpiękniejszych barokowych obiektów sakralnych w Polsce - wzbogaca się o kolejny festiwal, tym razem o charakterze interdyscyplinarnym, z głównym akcentem położonym na muzykę. Odbędzie się on w dn. 30.09. - 9.10. 2011r. Festiwal będzie poprzedzałuroczystości 50-lecia koronacji farnego obrazu Matki Bożej Nieustającej Pomocy przypadające w dniu 11.10 (była to pierwsza po wojnie koronacja Maryjnego obrazu w Polsce). Interdyscyplinarny charakter festiwalu ma skierować uwagę odbiorcy na wielowymiarowy walor sztuki: piękno muzyki prezentowanej w najlepszych wykonaniach na zabytkowych organach F. Ladegasta oraz przez zespoły kameralne zarówno w doskonałej sali barokowego Kapitularza jak i z przestrzennym wykorzystaniem różnych punktów świątyni; walor słowa przekazywanego w gawędzie historycznej „Poznańska Fara – między Sarmacją a Rzymem”; urodę przestrzeni sakralnej i świeckiej z pobliża Bazyliki - zwiedzanie w blasku świec podziemi kościoła, odnajdywanie śladów pochówków szlacheckich, dawnych zabudowań Starówki Poznańskiej oraz pozostałości murów miejskich.

kierownictwo artystyczne festiwalu: Anita Bittner, Elżbieta Karolak
prowadzenie koncertów: Patrycja Owczarzak


Koncert I - MARATON BAROKOWY

piątek 30 IX 2011 godz. 20.00-24.00 - Bazylika - inauguracja festiwalu

muzyka organowa J. S. Bacha, D. Buxtehude, P. Żelechowskiego, F. Liszta, J. Alain’a

wykonawcy: Elżbieta Karolak, Robert Napieralski, Jakub Pankowiak, Jarosław Tarnawski

gawęda: „Fara - rzymscy Ludzie, rzymskie Mury, rzymskie Niebo sarmackiej świątyni”

dr hab. Jacek Kowalski – historyk sztuki UAM Poznań, poeta i Sarmata

muzyka wokalna sacra i profana: Affabre Concinui
20.00 - 23.00 zwiedzanie podziemi w blasku świec: Koło Przewodników PTTK im. Marcelego Mottego
 
20.00    otwarcie festiwalu

20.15    I etap: organy „Barok – inspiracje” gra Elżbieta Karolak

20.30    II etap: śpiew „Musica profana” śpiewa Affabre Concinui

21.50    III etap: organy „Barok – inspiracje” gra Elżbieta Karolak

21.10    IV etap: śpiew „Musica sacra” śpiewa Affabre Concinui

21.30    V etap: słowo „Rzymscy ludzie” głosi dr hab. Jacek Kowalski

21.50    VI etap: organy „Barok - piękno tradycji” gra Robert Napieralski

22.20    VII etap: słowo „Rzymskie Mury” głosi dr hab. Jacek Kowalski

22.40    VIII etap: organy „Jubileusze” gra Jakub Pankowiak

23.10    IX etap: słowo „Rzymskie Niebo” głosi dr hab. Jacek Kowalski

23.30    X etap: organy „Barok - czy naprawdę przepych?” gra Jarosław Tarnawski


Koncert II - Zespół TERTIUM

sobota 1 X 2011 godz. 20.00 sala kapitularza - koncert kameralny

Magdalena Karolak – obój barokowy

Znakomitapoznańska oboistka młodego pokolenia; jej pedagogami byli: Tomasz Gubański (Poznań), Heinz Holliger (Freiburg), Maurice Bourge Genewa) Diethelm Jonas (Lubeka) oraz Paolo Grazzi (Werona – obój barokowy). Jest laureatką konkursów muzycznych (Takasaki – Japonia, Poselli-Preis – Lubeka, Werona), a także nagród Ministra Kultury oraz Prezydenta Miasta Poznania.

Natalia Hyżak – klawesyn

Wybitna klawesynistka-kameralistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (klasa klawesynu prof. Marii Banaszkiewicz-Bryły) i Conservatoire Superieur de Musique w Genewie (klasa "Maestro al Cembalo" prof. Leonardo Garcii Alarcon'a). Uczestniczka kursów mistrzowskich w zakresie gry solowej i kameralnej.

Bartosz Kokosza – wiolonczela barokowa.

Wyróżniający się wrażliwością muzyczną absolwent Akademii Muzycznej im I.J. Paderewskiego w Poznaniu (Stanisław Pokorski – klasa wiolonczeli) oraz studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, (Jarosław Thiel – wiolonczela barokowa). Specjalizuje się w historycznych praktykach wykonawczych, szczególnie w zakresie prowadzenia grupy continuo, jednak występuje także jako solista. Gra na instrumentach Krzysztofa Krupy z 2004 i 2008 r.

 
Program:

François Couperin (1668-1733) – Koncert c-moll nr 11  z "Les gouts reunis"

      Majesteustement, Allemande, Allemande II, Courante I, Courante II, Sarabande, Gigue, Rondeau

Johann Froberger (1616-1667) – Tombeau sur la mort de Monsieur Blancheroche

Giovanni Benedetto Platti (1692-1763) – Sonata G-dur na obój, wiolonczelę i b.c.

      Adagio, Allegro, Largo, Allegro

Antonio Vivaldi (1678-1741) – Sonata B-dur na obój i b.c. RV34

      Adagio, Allegro, Largo, Allegro


Koncert III - KAPELA FARNA

wtorek 4 X 2011 godz. 20.00 bazylika - koncert kameralny

oboje: Łukasz Krzemiński, Anna Macuk

klarnety: Tomasz Goliński, Paweł Kroczek, Krzysztof Mayer, Tomasz Żaczek

rogi: Damian Lotycz, Karina Banyś, Joanna Kubiś, Katarzyna Kryś

fagoty: Radosław Komolka, Anita Bittner
kontrabas: Andrzej Iwanowski
kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński
 

Zespół kameralny nawiązuje do założonej w XVII w. przez jezuitów orkiestry, później kapeli farnej i pierwszej orkiestry miasta, ożywiając paragraf XVIII-wiecznego statutu, według którego orkiestra przy Farze miała być "wiecznemi czasy trwała". Dotychczas Kapela występowała w repertuarze na oktet złożony z par obojów, klarnetów, fagotów i rogów. Był to zestaw szalenie popularny w czasach Mozarta, a kompozycje na ten skład nazywano Harmoniemusik. W jednym ze swoich dzieł na instrumenty dęte Wolfgang Amadeusz Mozart poszerza ten skład do 13 instrumentów. Serenadę B-dur zwaną "Gran Partita" Mozart rozpoczyna w 1871 roku. Kończy ją dopiero po kilku latach - w Wiedniu w 1875 roku. Jeden z XIX-wiecznych biografów wielkiego klasyka sugeruje nawet, że utwór ten wykonywany był na ślubie Mozarta z Konstancją, a jego niepotwierdzony pogląd podchwycili kolejni biografowie kompozytora...

 
Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Serenada B-dur „Gran Partita” KV 361 (370a)

Largo - Molto Allegro / Menuetto - Trio I-II / Adagio / Menuetto. Allegretto - Trio I-II / Romance. Adagio - Allegretto - Adagio / Tema con 6 Variazioni / Finale. Molto Allegro




Koncert IV - KAROL MOSSAKOWSKI

piątek 7 X 2011 godz. 20.00 bazylika - recital organowy

Wybitny 20-letni organista, student Akademii Muzycznej w Poznaniu (klasa organów Elżbiety Karolak) i Conservatoire Superieur w Paryżu (Olivier Latry – organy). W swojej karierze pięciokrotnie zdobywał główne nagrody w konkursach organowych (ostatnio I nagroda na II Konkursie Akademickim w Krakowie 2009, I nagroda na IV Międzynarodowym Konkursie im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu 2010). Dwukrotnie otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Poznania oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki romantycznej, jest też znakomitym improwizatorem.

 
Program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)      – Passacaglia c-moll BWV 582

Louis Vierne (1870-1937)                       – Impromptu, Sicilienne, Intermezzo ze zbioru 24 Pièces de Fantaisie

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata organowa f-moll op. 65 nr 1

                        Allegro moderato e serioso, Adagio, Andante, Recitativo, Allegro assai vivace

Jehan Alain (1911-1940)                        – Deuxième Fantaisie

Karol Mossakowski (*1990)                   – Improwizacja na temat polskiej pieśni maryjnej


Koncert V - FRANÇOIS HOUTART (Belgia)

sobota 8 X 2011 godz. 20.00 bazylika - recital organowy

Artysta belgijski, organista kościoła de Minimes w Brukseli (A. Noelmansa z XVIIw), profesor konserwatorium w Waterloo, znawca i piewca chorału gregoriańskiego. Jest również kompozytorem i dyrygentem Schola Gregorienne de la Basilique Nationale du Sacre-Coeur w Brukseli.

 
Program:

Alexandre Pierre François Boëly (1785-1858)     – Offertoire A-dur Op. 9 nr 3

Ferenc Liszt (1811-1886)                                   – Évocation

Jaak Nikolaas Lemmens (1823-1881)                 – Marche Triomphale

                                                                       – Andante avec variations

Théodore Dubois (1837-1924)                           – Toccata

Joseph Jongen (1873-1953)                              – Cantabile

                                                                       – Toccata

Paul de Maleingreau (1887-1956)                       – Choral op.14

Jehan Alain (1911-1940)                                    – Deux danse à Agni Yavishta

– Litanies

Koncert VI - BAROCKTROMPETEN ENSEMBLE BERLIN

niedziela 9 X 2011 godz. 20.00 bazylika - koncert kameralny, dyr. Johann Plietzsch

Trąbki: Johann Plietzsch, Christian Ahrens, David Rodeschini

Kotły/Perkusja: Tan Kutay

Puzony: Bernhard Meier, Lars Juling, Volkmar Jäger

Organy: Elżbieta Karolak,Matthias Suschke

teorba: Henryk Kasperczak

Studenci klasy J.Plietzscha (trabki naturalne) Akademii Muzycznej w Poznaniu:

Maciej Gwóźdź, Damian Kurek, Mateusz Wołczański, Arek Hawro, Kuba Domański

 

Cum tubis in pleno – Muzyka królów i książąt

Zespół historycznych instrumentów dętych blaszanych założony przez Johanna Plietzcha, profesora akademii muzycznych w Berlinie i Poznaniu, wybitnego trębacza i badacza muzyki dawnej. Tradycje muzyki na instrumenty dęte są niezwykle bogate i sięgają XV wieku. Zapomniane w ostatnim stuleciu – w dużej mierze z powodu braku odpowiedniego instrumentarium - obecnie odżywają na scenach muzycznych. Przypatrzmy się tytułom hiszpańskiej muzyki organowej, jak np. Batalla, Cancion de Clarines, Trompetas y Clarines. Z jednej strony mogły one sugerować użycie odpowiedniego głosu organowego. Z drugiej strony jednak nie jest wykluczone, że według tradycji to trębacz wykonywał odpowiednie partie. Nie zostały one zapisane w nutach ze względu na tajemnicę, jaką objęty był zawód trębacza. Partytura nie obejmowała także partii instrumentów perkusyjnych. Dziś jednak wiadomo, że były one w muzyce dawnej szeroko rozpowszechnione. Obok kotłów i bębnów, w muzyce z obsadą trąbek stosowano także werble, tamburyny oraz dzwonki. Założeniem estetycznym tego typu muzyki jest uwypuklenie jej naturalnego przestrzennego charakteru – wnętrze poznańskiej bazyliki stwarza ku temu szczególne możliwości.

 

Marc-Antoine Charpentier (1634-1704)               Te Deum - Prelude

Michel Richard De Lalande (1657-1726) Concert de Trompettes

                       Symphonie du Te Deum

                       Air du Concert de Trompettes

                       Chaconne

                       Air pour les mêmes

Andrea Gabrieli (1510-1586)                              Ricercar Secondo Tono (organy)

 
Gaspar Sanz / Anonymus (Hiszpania XVII w.)    Batalla Famossa
                                                                       Canciona

                                                                       La Minina de Portugal

                       Canciones

                                                                       Clarin de los mosqueteros de Rey de Francia   

                       Battalla
 

Bernardo Storace (XVII w.)                               Ciaconna in C (organy)

Pawel Josef Vejvanovsky (1639 – 1693)            Serenada in C

Anonymus (Kremsier XVII w.)                            Sonata à 5

Johann Heinrich Schmelzer (1623? - 1680)         Sonata con arie: Zu der kaißerlichen Serenata

Orlando Gibbons (1583-1625)                           A fancy for a double organ

John Stanley (1713 - 1786)                               Adagio - Trumpet Tune

John Dowland (1563-1626)                               Dowland's Adieu for Master Oliver Cromwell

 
Suita angielskich Tunes i Voluntaries:

Jeremiah Clarke (1670 - 1707)                           Serenade & Minuet

Nicola Mattheis (ca. 1650 – 1714?)                    Aria

Jeremiah Clarke                                               The Prince of Denmark's March

 
informacje: Anita Bittner: 504 610051 [email protected]


Powiązane Video Wszystkie video

Rhapsody on Moldavian Themes – Mieczys?aw Weinberg
F.Schubert - Litania - Dorota Sok
Moniuszko & Chopin – Interpretacje cz. 1
Ian Anderson - Divinities - In Maternal Grace

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Larsen (635402) VIOLA ORIGINAL struna do altwki z kulk A Strong
Flash LED ruchoma gowa WASH Strong 108x3W RGBW ed.II
Larsen struna skrzypcowa E 4/4 (strong)
Flash Pro Smoke Fluid 5l - wysokiej klasy polski pyn do wytwornic dymu (strong)

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl