ELEMENTI zaprojektowane zostały jako wydarzenie cykliczne; to cząstki, pierwiastki, zasady, żywioły i początki. W kolejnych edycjach zajmujemy się tymi aspektami muzyki, które w ostatnim stuleciu zyskiwały coraz większe znaczenie i ulegały najbardziej dynamicznym przemianom, wywierając decydujący wpływ na oblicze dzisiejszej muzyki.
W trzeciej edycji konferencji skupiamy się na zagadnieniach szeroko związanych z pojęciem INSTRUMENTU. Wybór tego właśnie tematu zainspirowany został między innymi tegoroczną Warszawską Jesienią, która odbywała się pod hasłem „innych instrumentów”.
Konferencji towarzyszą koncerty. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.
Organizatorem wydarzenia jest Akademia Muzyczna w Krakowie.
PIĄTEK, 20 lutego 2015
Sala kameralna, ul. Tomasza 43
9:00
Otwarcie konferencji
9:15 – 10:30
Wykład wprowadzający
dr WOJCIECH ZIEMOWIT ZYCH
Akademia Muzyczna w Krakowie
Rozwój instrumentarium muzyki artystycznej w horyzoncie przemian języka muzycznego od połowy XVIII do początku XXI wieku. Próba zarysu tendencji.
przerwa na kawę
10:45 – 11:45
Panel I
prowadzenie: Karolina Dąbek
PIOTR PESZAT
Tarantino z Darmstadt
DAWID KRUPEJ
Technika czy wrażliwość? Mozart i dobór instrumentów – śpiewaków
przerwa na kawę
12:00 – 13:30
Panel II
prowadzenie: Paulina Zgliniecka
KATARZYNA BARTOS
6x1=? Muzyka Agustína Castilla-Ávilii
KAROLINA DĄBEK
Instrumenty ożywione. Elektroakustyczna muzyka Michała Pawełka
MAJA BACZYŃSKA
Grać na wszystkim i wszędzie – utwory i improwizacje wybranych polskich kompozytorów zawarte w muzycznych filmach dokumentalnych MUDO Music Documentaries
19:00, Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. Tomasza 43
Koncert w wykonaniu Lutosławski Orchestra Moderna
pod batutą Błażeja W. Kozłowskiego
W programie:
Szymon Stanisław Strzelec Wymyślanie ptaków na amplifikowane flet altowy, klarnet basowy, saksofon altowy, saksofon tenorowy, fortepian preparowany, skrzypce preparowane, altówkę i wiolonczelę
A handful of stars & the silent ocean* na amplifikowaną wiolonczelę solo
Piotr Roemer Soneostasis na zespół kameralny i elektronikę
Julian Gołosz Supercodex na dwa fortepiany
Witold Lutosławski Grave na wiolonczelę i 13 instrumentów smyczkowych
Łańcuch I na orkiestrę kameralną
SOBOTA, 21 lutego 2015
Sala kameralna, ul. Tomasza 43
10:00 – 11:30
Panel III
prowadzenie: Paweł Malinowski
LESZEK WIŚNIOWSKI
Nowe możliwości wykonawcze i konstrukcyjne fletu poprzecznego
NATALIA WOJNAKOWSKA
Japoński flet shakuhachi jako źródło inspiracji kompozytorów w XX i XXI wieku
MAGDALENA PASTERNAK
Oryginalne instrumenty perkusyjne w muzyce współczesnej
przerwa na kawę
11:45 – 13:15
Panel IV
prowadzenie: Dominika Micał
JULIAN GOŁOSZ
Pojęcie instrumentu a ciągłość języka muzyki
ALEKSANDRA SKOWROŃSKA
Musica transhumana? Wykorzystywanie fal mózgowych jako czynnika sterującego w muzyce
MONIKA LECH
Elektronika jako instrument. Rys historyczny, problematyka wykonawcza
18:30, Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. Tomasza 43
Koncert w wykonaniu zespołu Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble
W programie:
Simon Steen-Andersen AMID na flet, skrzypce, wiolonczelę, gitarę, fortepian i perkusję
Kazimierz Serocki Fantasmagoria na fortepian i perkusję
Jonathan Harvey Curve with Plateaux na wiolonczelę solo
George Crumb Makrokosmos IV, cz. 1 i 2 na fortepian
David Lang The Anvil Chorus na perkusję
Jarosław Płonka Murale w Łodzi* na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian i perkusję