Dlaczego muzyka klasyczna?

Na początek samo pojęcie: „muzyka klasyczna” wymaga ujednoznacznienia. Osobom związanym z muzyką w bardziej naukowy sposób (teoretykom, specjalistom) pewnie w pierwszej kolejności przyjdzie na myśl muzyka epoki klasycyzmu. Termin muzyka klasyczna nabrał z czasem również szerszego znaczenia i wśród osób niezwiązanych zawodowo z muzyką utożsamiany jest częściej z muzyką poważną. W takim razie dlaczego nie napisać po prostu, że CameralMusic.pl to portal o muzyce poważnej? Głównym powodem jest znowu wąskie i stereotypowe rozumienie tej nazwy wśród dużej części osób, powodowane jej drugim "poważnym" członem. Muzyka poważna wydaje się być przeznaczona tylko dla wąskiego grona melomanów, lub snobów którzy spotykają się gdzieś w małej grupie i zachwycają się czymś, czego normalny człowiek nie zdzierżyłby dłużej niż przez 10 min. Taką muzyką aż strach się zainteresować, bo nawet jeśli ktoś ubierze się w ten nieszczęsny garnitur i uda na koncert do filharmonii to pozostaje ryzyko, że zaklaszcze w niewłaściwym momencie, wskutek czego zostanie zabity pogardliwym spojrzeniem zgromadzonych maniaków.

Powyższe wyobrażenia wydają się być obecne w świadomości wielu ludzi (chociaż może w łagodniejszej formie :), a my chcielibyśmy przyciągnąć do muzyki jak największe grono.
 

Muzyka klasyczna w szerszym rozumieniu nie ma ostrej definicji. Istniejące definicje dążą do odróżnienia muzyki tworzonej w celach artystycznych, przede wszystkim do słuchania, od tej przeznaczonej do celów praktycznych – towarzyszącej obrzędom ludowym, muzyki do tańca, czy tworzonej na potrzeby filmów. Definicje próbują wykluczać wykorzystywanie elektroniki wymuszać zapis nutowy, czy „oryginalność”(?).

Właściwie z każdym tego rodzaju pomysłem można polemizować, ponieważ elektryczna pompa w organach ma być dopuszczalna, ale czy elektryczne pianino? Bo keyboard już pewnie nie... czy można nagłaśniać za pomocą elektroniki? Czy można nagłośnić tenora? Czy można więc z nagłośnionych kieliszków zrobić szklaną harfę? Czy jeśli utwory Chopina czerpią z tańców ludowych to już nie są utworami klasycznymi? Pewnie są, ale co jeśli Możdżer gra Chopina? On improwizuje to w takim razie jazz a nie klasyka, ale przecież w baroku też można było sobie improwizować do woli. Czy jeśli utwór został wykorzystany w filmie to znaczy, że to muzyka filmowa? Czy musiał być tworzony z tą myślą? Jakie ma znaczenie z jaką myślą był tworzony – utwór to utwór i to jego powinniśmy oceniać, a nie grzebać w myślach twórcy? Czy gdzieś się tańczy do utworów Pink Floyd, czy jest to muzyka tworzona w celach artystycznych?

Dobra – nie wypisuję więcej, bo nikt nie przebrnie przez ten fragment artykułu....

Widać dość wyraźnie, że próby narzucenia ostrych granic są dość nieudolne, ale uzasadnione o tyle, że muzyka przez setki lat rozwijała się w Europie jako dziedzina sztuki, a także jako nauka. Moim zdaniem muzyka popularna najbardziej obecna we współczesnych mediach nie czerpie w wystarczającym stopniu z tej wieloletniej tradycji oraz osiągnięć, przez co często jej atrakcyjność sprowadza się do przyjemnych i dobrze eksponowanych kształtów dziewczyn wyginających się w teledyskach oraz praktycznego zastosowania do organizowania gimnastyki w klubach pomiędzy drinkami...

Muzykę klasyczną próbuje się również definiować jako kontynuację wielowiekowej europejskiej tradycji muzycznej. Takie podejście wydaje się najbliższe temu, co chcemy odnajdywać i pokazywać w CameralMusic.pl. Daje nam ono dużą swobodę, ponieważ wychodząc od lutni perskiej możemy dojść do współczesnej gitary elektrycznej (co pewnie nie było intencją definiujących), możemy szukać motywów klasycznych w jazzie, rocku, czy nawet hip-hopie i disco. Możemy traktować aranżacje symfoniczne utworów rozrywkowych jako wykorzystujące ukształtowane przez wieki klasyczne instrumentarium. Ciągle możemy pokazywać też dzieła i wykonawców, których talent i charyzma są w zupełności wystarczające do tego, aby muzyka klasyczna była dobrze odebrana przez szerokie grono słuchaczy bez potrzeby jej unowocześniania.

Filip Łakomik

Powiązane Video Wszystkie video

„Calling of Memories” na sekstet waltorniowy
A. Vivaldi - Cztery pory roku: Zima
A. Vivaldi - Cztery pory roku: Wiosna
A. Vivaldi - Lato, Burza na akordeonie

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Eminence Legend EM 12 N - Gonik 12″, 200 W, 8 Ohm
Behringer C1 mikrofon pojemnociowy
AN Drodowski Mirosaw ″Fryderyk Chopin na 2 gitary″ ksika
AN Drodowski Mirosaw - Fryderyk Chopin na gitar - ksika

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl