Czajkowski – koncert rocznicowy i promocja książki

fot. Zbigniew Mroczny

Dokładnie w 125 rocznicę śmierci jednego z najwybitniejszych kompozytorów romantycznych Piotra Czajkowskiego, 25 października br., w Sali Kameralnej Pałacu pod Globusem w Szczecinie odbył się niezwykły koncert poświęcony pamięci tego artysty.

Była to jednocześnie promocja najnowszej monografii Akademii Sztuki w Szczecinie, zatytułowanej „Intonacja mowy rosyjskiej a intonacja muzyczna w operze Piotra Czajkowskiego Dama Pikowa w ujęciu psycholingwistycznym” autorstwa prof. Sylwii Burnickiej – Kalischewskiej, wydanej nakładem Wydawnictwa Adam Marszałek.

W programie koncertu znalazły się najpiękniejsze romanse Piotra Czajkowskiego zaprezentowane przez prof. Sylwię Burnicką – Kalischewską – sopran i Aleksandrę Wojtachnię – mezzosopran, przy akompaniamencie fortepianowym Michała Landowskiego. Emocjonalne interpretacje porwały wypełniającą do ostatniego miejsca sali publiczność, która z zainteresowaniem wysłuchała także prelekcji dotyczącej najważniejszych faktów z życia Piotra Czajkowskiego, jego podejścia do materii komponowania oraz związku pomiędzy istniejącymi schematami modeli intonacyjnych w języku rosyjskim a niektórymi fragmentami dzieła Piotra Czajkowskiego „Dama Pikowa”.

W swojej interdyscyplinarnej monografii autorka wyjaśnia znaczenie pojęć zawartych w tytule książki, przytacza nie tylko opinie uznanych autorytetów lingwistycznych dotyczących recepcji mowy obcojęzycznej, procesu rozumienia ze słuchu języka obcego, predyspozycji słuchowo-artykulacyjnych, ale opisuje pierwsze próby zapisu nutowego intonacji rosyjskiej, a także sama eksperymentuje w tym kontekście. Analizuje ponadto operę będącą źródłem wielu przykładów intonacji mowy rosyjskiej w kwestiach bohaterów, jej genezę, treść, budowę, rozbieżności dramaturgiczne libretta braci Czajkowskich i osnowy literackiej Puszkina, wskazując na podstawie analizy tkanki psychologicznej bohaterów na korelację pomiędzy modelami intonacyjnymi języka rosyjskiego a wieloma śpiewanymi fragmentami opery „Dama Pikowa”. Autorka zwraca uwagę, że kompozytor, starając się jak najwierniej oddać przeżycia bohaterów, starał się naśladować kontur intonacyjny mowy rosyjskiej, antycypując tym samym sklasyfikowane dopiero w drugiej połowie XX wieku dla celów nauczania języka rosyjskiego konstrukcje intonacyjne mowy rosyjskiej.

Wspomniane ciekawostki autorka zręcznie wplatała w koncert, którego druga część poświęcona była w całości ariom i duetom z „Damy Pikowej”. Wyjątek stanowiła jednynie aria Jolanty z opery o tym samym tytule. Prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska oraz Aleksandra Wojtachnia zaprezentowały także scenę Lizy i Hrabiny z „Damy Pikowej”, wyjątkowo wyraźnie ilustrującą nutowy zapis rosyjskiego dialogu językowego. Każde wykonanie słuchacze nagradzali gromkimi brawami. Nie zabrakło zaproszenia na lampkę szampana i chwilę dyskusji z artystami wieczoru oraz autorką książki, co rozgrzani koncertowymi wrażeniami goście przyjęli z nieukrywaną aprobatą.


Koncert utworów Piotra Czajkowskiego z okazji 125 rocznicy śmierci kompozytora połączony z promocją monografii Intonacja mowy rosyjskiej a intonacja muzyczna w operze Piotra Czajkowskiego „Dama Pikowa” w ujęciu psycholingwistycznym autorstwa prof. Sylwii Burnickiej - Kalischewskiej


Sala Kameralna, Pałac pod Globusem w Szczecinie

25 października 2018, godz. 18:00



P R O G R A M



· Snova, kak prezde odin

Aleksandra Wojtachnia



· To bylo rannieju wesnoj

· Niet, tolko tot kto znal

prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska



· Ja tebje nichego ne skazu

· Den li carit

Aleksandra Wojtachnia



· Sred szumnogo bala

· Zabyt tak skoro

prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska



· Noci bezumnyje

· Pjesn cyganki

Aleksandra Wojtachnia



· Aria Jolanty „Otciego eta prezde nie znala”

z opery „Jolanta”

prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska



· Scena Lizy i Hrabiny „Szto ty nie spisz”

z opery „Dama Pikowa”

prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska

Aleksandra Wojtachnia



· Duet Prilepy i Miłowzora „Moj malenkij druzok”

z opery „Dama Pikowa”

prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska

Aleksandra Wojtachnia



· Aria Poliny „Da wspomnila... Podrugi milyje”

z opery „Dama Pikowa”

Aleksandra Wojtachnia



· Aria Lizy „Uz polnoc blizitsja”

z opery „Dama Pikowa”

prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska



· Duet Lizy i Poliny „Uz wiecier” z opery „Dama Pikowa”

prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska

Aleksandra Wojtachnia



przy fortepianie Michał Landowski

Powiązane Video Wszystkie video

Fragment książki pt. Cropelki
Piotr Czajkowski - koncert nr. 1 - Daniil Trifonov
Boris Berezovsky - Piotr Czajkowski : II Koncert fortepianowy G-dur op.44
Piotr Czajkowski - Dziadek do orzechów - Pas de deux

Instrumenty i sprzęt muzyczny

GEWA (PS220115) Gig-Bag gitarowy Seria Turtle 103 Koncert 3/4
Gitarzysta 02/2009 + CD
Ibanez IUKS 4 struny do ukulele black nylon, sopran, koncert
Ibanez NBUKS 4 struny do ukulele black nylon, sopran, koncert

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce Artykuły sponsorowane
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
forum muzyczne
kultura w sieci

Copyright © 2011-2020 CameralMusic.pl