Dokładnie w 125 rocznicę śmierci jednego z najwybitniejszych kompozytorów romantycznych Piotra Czajkowskiego, 25 października br., w Sali Kameralnej Pałacu pod Globusem w Szczecinie odbył się niezwykły koncert poświęcony pamięci tego artysty.
Była to jednocześnie promocja najnowszej monografii Akademii Sztuki w Szczecinie, zatytułowanej „Intonacja mowy rosyjskiej a intonacja muzyczna w operze Piotra Czajkowskiego Dama Pikowa w ujęciu psycholingwistycznym” autorstwa prof. Sylwii Burnickiej – Kalischewskiej, wydanej nakładem Wydawnictwa Adam Marszałek.
W programie koncertu znalazły się najpiękniejsze romanse Piotra Czajkowskiego zaprezentowane przez prof. Sylwię Burnicką – Kalischewską – sopran i Aleksandrę Wojtachnię – mezzosopran, przy akompaniamencie fortepianowym Michała Landowskiego. Emocjonalne interpretacje porwały wypełniającą do ostatniego miejsca sali publiczność, która z zainteresowaniem wysłuchała także prelekcji dotyczącej najważniejszych faktów z życia Piotra Czajkowskiego, jego podejścia do materii komponowania oraz związku pomiędzy istniejącymi schematami modeli intonacyjnych w języku rosyjskim a niektórymi fragmentami dzieła Piotra Czajkowskiego „Dama Pikowa”.
W swojej interdyscyplinarnej monografii autorka wyjaśnia znaczenie pojęć zawartych w tytule książki, przytacza nie tylko opinie uznanych autorytetów lingwistycznych dotyczących recepcji mowy obcojęzycznej, procesu rozumienia ze słuchu języka obcego, predyspozycji słuchowo-artykulacyjnych, ale opisuje pierwsze próby zapisu nutowego intonacji rosyjskiej, a także sama eksperymentuje w tym kontekście. Analizuje ponadto operę będącą źródłem wielu przykładów intonacji mowy rosyjskiej w kwestiach bohaterów, jej genezę, treść, budowę, rozbieżności dramaturgiczne libretta braci Czajkowskich i osnowy literackiej Puszkina, wskazując na podstawie analizy tkanki psychologicznej bohaterów na korelację pomiędzy modelami intonacyjnymi języka rosyjskiego a wieloma śpiewanymi fragmentami opery „Dama Pikowa”. Autorka zwraca uwagę, że kompozytor, starając się jak najwierniej oddać przeżycia bohaterów, starał się naśladować kontur intonacyjny mowy rosyjskiej, antycypując tym samym sklasyfikowane dopiero w drugiej połowie XX wieku dla celów nauczania języka rosyjskiego konstrukcje intonacyjne mowy rosyjskiej.
Wspomniane ciekawostki autorka zręcznie wplatała w koncert, którego druga część poświęcona była w całości ariom i duetom z „Damy Pikowej”. Wyjątek stanowiła jednynie aria Jolanty z opery o tym samym tytule. Prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska oraz Aleksandra Wojtachnia zaprezentowały także scenę Lizy i Hrabiny z „Damy Pikowej”, wyjątkowo wyraźnie ilustrującą nutowy zapis rosyjskiego dialogu językowego. Każde wykonanie słuchacze nagradzali gromkimi brawami. Nie zabrakło zaproszenia na lampkę szampana i chwilę dyskusji z artystami wieczoru oraz autorką książki, co rozgrzani koncertowymi wrażeniami goście przyjęli z nieukrywaną aprobatą.
Koncert utworów Piotra Czajkowskiego z okazji 125 rocznicy śmierci kompozytora połączony z promocją monografii Intonacja mowy rosyjskiej a intonacja muzyczna w operze Piotra Czajkowskiego „Dama Pikowa” w ujęciu psycholingwistycznym autorstwa prof. Sylwii Burnickiej - Kalischewskiej
Sala Kameralna, Pałac pod Globusem w Szczecinie
25 października 2018, godz. 18:00
P R O G R A M
· Snova, kak prezde odin
Aleksandra Wojtachnia
· To bylo rannieju wesnoj
· Niet, tolko tot kto znal
prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska
· Ja tebje nichego ne skazu
· Den li carit
Aleksandra Wojtachnia
· Sred szumnogo bala
· Zabyt tak skoro
prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska
· Noci bezumnyje
· Pjesn cyganki
Aleksandra Wojtachnia
· Aria Jolanty „Otciego eta prezde nie znala”
z opery „Jolanta”
prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska
· Scena Lizy i Hrabiny „Szto ty nie spisz”
z opery „Dama Pikowa”
prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska
Aleksandra Wojtachnia
· Duet Prilepy i Miłowzora „Moj malenkij druzok”
z opery „Dama Pikowa”
prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska
Aleksandra Wojtachnia
· Aria Poliny „Da wspomnila... Podrugi milyje”
z opery „Dama Pikowa”
Aleksandra Wojtachnia
· Aria Lizy „Uz polnoc blizitsja”
z opery „Dama Pikowa”
prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska
· Duet Lizy i Poliny „Uz wiecier” z opery „Dama Pikowa”
prof. Sylwia Burnicka – Kalischewska
Aleksandra Wojtachnia
przy fortepianie Michał Landowski
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl