Giacomo Carissimi (1605-1674): - Jefte
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Komm, Jesu, komm, - Fürchtet euch nich
Capella Cracoviensis – Chór Kameralny
Jolanta Kowalska Magdalena Łukawska soprany, Łukasz Dulewicz Dorota Dwojak-Tlałka alty, Szczepan Kosior Piotr Szewczyk tenory, Andrzej Zawisza Sebastian Szumski basy, Jan Tomasz Adamus klawesyn / dyrygent
Barokowy gatunek muzycznego oratorium mógł narodzić się tylko w Rzymie – papieskim mieście baroku. Błyskawicznie też rozkwitł arcydziełami, gdyż opowiadane muzyką historie sakralne znalazły sobie doskonałego twórcę, Giacoma Carissimiego. “Jefte” należy do najbardziej poruszających dzieł całego okresu: zwięzła narracja mówi o wielkim zwycięstwie sędziego Izraela, Jeftego, nad Ammonitami – przypłaconym jednak koniecznością złożenia w ofierze jedynej córki wodza. Wstrząsający lament dziewczyny, zamykający oratorium, wręcz domaga się ukojenia, jakie przyniosą dwa mniejsze, jak zawsze piękne motety Johanna Sebastiana Bacha, “Komm, Jesu, komm” i “Fürchte dich nicht”.
Znany z niezwykłej wirtuozerii Chór Kameralny Capella Cracoviensis wykonuje repertuar od utworów religijnych renesansu i wczesnego baroku, przez oratoria Händla i msze klasyczne, po muzykę XX wieku. Szczególną uwagę zwraca dynamika i wirtuozeria zespołu, a także jego stylistyczne dopasowanie do specyfiki utworu. Godna uwagi jest też szczególna, miękka i ciepła barwa brzmienia – uzyskana m.in. dzięki mieszaniu w altach głosów żeńskich z męskimi falsetami, przede wszystkim jednak dzięki precyzyjnemu doborowi śpiewaków, tworzących wyjątkową jakość zespołu. Chór współpracuje z najsławniejszymi orkiestrami i dyrygentami (jak Les Musiciens du Louvre-Grenoble z Markiem Minkowskim). W ostatnim czasie grupa występowała m.in. w Cannes na targach MIDEM, prezentując utwory polskie doby baroku, podczas festiwalu Misteria Paschalia z Accademia Bizantina pod dyr. Ottavio Dantone. Z muzyką polską XVII wieku odnosiła także spektakularne sukcesy we Lwowie i w Mińsku. Chór uczestniczy we wszystkich operowych projektach Capelli Cracoviensis, śpiewając repertuar barokowy i klasyczny.
Jan Tomasz Adamus - dyrektor naczelny i artystyczny krakowskiego chóru i orkiestry Capella Cracoviensis, którą wprowadził na drogę modernizacji, czyniąc z niej dynamiczny zespół muzyki dawnej, grający w zgodzie z historyczną praktyką wykonawczą. Z CC realizuje liczne projekty, wykonując – często po raz pierwszy w Polsce – zaniedbane dotąd arcydzieła, jak szereg oper i oratoriów Händla, wiele uwagi poświęcając muzyce polskiego baroku (Mielczewski, Pękiel, Gorczycki, we współpracy z najlepszymi międzynarodowymi zespołami instrumentów dętych), a także zaznajamiając krakowską publiczność z solowymi obsadami wokalnymi w oratoryjnych dziełach Bacha.