Balet Opery Lwowskiej i jego piękna opowieść o miłości / 55. Festiwal im. Jana Kiepury

fot. Mikołaj Bała

„Inter arma silent Musae” czyli „Podczas wojny, milkną muzy” – mówił rzymski mówca i filozof Marcus Tullius Cicero. Artyści Baletu Opery Lwowskiej występując wczoraj, 11 sierpnia, na scenie 55. Festiwalu im. Jana Kiepury zaprzeczyli tej sentencji. Na przekór działaniom wojennym w Ukrainie pokazali w Pijalni Głównej w Krynicy baletowy przebój wszechczasów, klasykę gatunku – „Giselle” Adolphe’a Charlesa Adama. Ta przepiękna opowieść o miłości, pokonującej granice życia i śmierci miała wręcz symboliczny wydźwięk, zwłaszcza, że podczas ukłonów soliści weszli na scenę z wielką flagą Ukrainy. Publiczność wstała z miejsc i długo nagradzała artystów brawami. Było to nie tylko podziękowanie za piękny występ, ale także wyraz solidarności z Ukrainą.

Balet Opery Lwowskiej zachwycił publiczność doskonałym wykonaniem, a baletowy przebój „Giselle” okazał się bardzo dobrą lwowską produkcją. Realizatorami byli: Jurij Bervetsky i Myron Jusypowycz (kierownictwo produkcji), Nikita Dołguszyn (choreografia i reżyseria). W głównych partiach wystąpili: Daryna Kirik (Giselle) i Oleksandr Omelchenko (Albert). Tancerze ci zafascynowali niezwykłą gracją ruchów, lekkością, wręcz finezją. W ich wykonaniu wszystko było możliwe i jednocześnie bardzo proste. Tańczyli bez wysiłku, skupiając się na przekazaniu emocji. Pewnie właśnie dlatego ten spektakl okazał się bardzo wzruszający. Tym bardziej, że trudno było zapomnieć, że artyści przyjechali z kraju, gdzie toczy się wojna.

Wcześniej, w trakcie południowego „Spotkania z gwiazdą”, podczas którego przedstawiciele lwowskiego baletu opowiadali o swojej pracy w wojennych warunkach, Ostapowi Hromyszowi, odpowiedzialnemu za zagraniczną działalność baletu odezwała się aplikacja informując że jest alarm we Lwowie. Wojna stała się więc powracającym refrenem rozmowy o zespole a prowadzący spotkanie Jerzy Snakowski umiejętnie poruszał się w temacie wojennym i artystycznym. Jego goście, wśród których byli jeszcze Andrij Musorin, kierownik baletu oraz tancerze soliści, główna para: Daryna Kirik (Giselle) i Oleksandr Omelchenko (Albert), mówili o przygotowaniu budynku do ewentualnych działań wojennych, np. o osłoniętych deskami oknach, albo zabezpieczonym szklanym dachu; o finansowaniu zespołu przez ministerstwo w czasie wojny, czy o trudnościach z wyjazdem zagranicę, co wymaga specjalnej zgody władz ze względu na młodych tancerzy, którzy są w wieku poborowym.

Artyści podkreślali, że w związku z wojną z repertuaru baletu wykreślone zostały utwory rosyjskich i radzieckich kompozytorów. Padło też zabawne pytanie o ciężar tancerki, na co kierownik baletu powiedział, że zazwyczaj to około 50 kilogramów, co zresztą jest sprawdzane, w trosce o tancerzy, którzy muszą panie podnosić na scenie. Ponieważ deszcz przepędził artystów i publiczność z deptaku, spotkanie odbyło się w Pijalni Głównej i zgromadziło bardzo liczną publiczność.

Krynicka Orkiestra Zdrojowa jest niezwykle popularna w uzdrowisku. Trudno się dziwić, bo to marka Krynicy, jedyna orkiestra w Polsce grająca nieprzerwanie od 1875 roku, co powoduje, że jest najstarszą w naszym kraju. I co ciekawe, jedyną orkiestrą zdrojową w Polsce. Dlatego też występy tego zespołu cieszą się ogromną popularnością. I tak było wczoraj. Na koncert, który był „Popołudniem z przebojami” bilety sprzedały się bardzo szybko, dlatego koncert był transmitowany na telebim ustawiony na deptaku.

Orkiestra, która swoje imię przyjęła od założyciela zespołu skrzypka i kompozytora Adama Wrońskiego przedstawiła niezwykle bogaty program pełen hitów, głównie utworów Straussa, ale nie tylko, bo także m.in.: Lehara i Kalmana. Orkiestrę od skrzypiec poprowadziła Alicja Bogucka, zaś jako solistka wystąpiła Paulina Rogóż-Migacz, sopranistka z Krynicy, laureatka wielu konkursów, w tym I nagrody Międzynarodowego Konkursu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, artystka której nazwisko warto zapamiętać.

Prowadzący Jacek Woleński przyrównał ten koncert do podróży niezwykle nowoczesną jak na czasy Johanna Straussa koleją żelazną. A wszystko ze względu na prezentowaną przez zespół m.in. polkę "Wesoły pociąg" tego kompozytora. Warto przypomnieć, że Stary Dom Zdrojowy, w którym odbywał się ten koncert, w XIX wieku nosił nazwę… Dworca Zdrojowego, bo właśnie tu był przystanek dorożek, które dowoziły kuracjuszy do stacji kolejowej w Muszynie, zanim kolej dotarła do Krynicy. Krynicka Orkiestra Zdrojowa z wielkim rozmachem wykonała jeszcze inne utwory Straussa m.in. walc „Opowieści lasku wiedeńskiego”, polkę „Feuerfest” z udziałem skrzypka w roli kowala, a także m.in. wiązanki: pieśni wiedeńskich Moreny i walców z operetki „Księżniczka czardasza” Kalmana.

Pięknie zaprezentowała się solistka Paulina Rogóż-Migacz wykonując m.in.: bardzo trudną arię Adeli z operetki „Zemsta nietoperza” Straussa, czy arię „Przetańczyć całą noc” z musicalu „My Fair Lady”, którego kompozytorem jest Frederick Loewe. Koncert zakończyły trzy bisy, w tym dwa razy orkiestra musiała zagrać na stanowcze żądanie publiczności „Marsz Radetzky'ego” Straussa (ojca).

Tradycyjnie szósty dzień festiwalu otworzył koncert promenadowy, którego wykonawca był tym razem zespół TODO Art Trio w składzie: Grażyna Jursza (flet), Dariusz Jursza (klarnet), Dawid Smykowski (fagot, aranżacje). Zabrzmiały największe piosenki dawnych lat takie jak m.in.: „Ada to nie wypada” Wiehlera, „Już nie zapomnisz mnie” Warsa czy „Już nigdy” i „Tango milonga” Petersburskiego.

55. Festiwal im. Jana Kiepury zorganizowany przez Gminę Krynica-Zdrój i Centrum Kultury w Krynicy-Zdroju sprawił, że muzyka w uzdrowisku brzmi niemal od świtu do późnej nocy. I tak będzie także dziś, w siódmym dniu festiwalu. Wieczorem w Pijalni Głównej wystawiona zostanie operetka „Hrabina Marica” Kálmána, produkcja Opery Krakowskiej, zaś po południu w wykonaniu artystów Krakowskiej Opery Kameralnej zobaczymy operę komiczną „Bastien und Bastienne” Mozarta.

Zapraszamy!

Szczegółowy program: festiwalkiepury.pl.


fot. Mikołaj Bała

Powiązane Video Wszystkie video

Master of Puppets (Metallica) - Rock Beatbox Flute
David Garrett - Io Ti Penso Amore ft. Nicole Scherzinger
Mieczys?aw Kar?owicz - Smutna opowie??
Reporta?: Muzyka na Szczytach 2015

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PWM Habela Jerzy - Sowniczek muzyczny
Alpine PartyPlug zatyczki do uszu (para)
PWM Bach Johann Sebastian - Mae preludia na fortepian
PWM Paderewski Ignacy Jan - Najpiękniejszy Paderewski na fortepian

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl