Audio Stage 2017 – preludia i audiosceny

Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni” zaprasza na kolejny wieczór łączący muzykę współczesną, teatr i taniec, czyli Audio Stage 2017!

Tegoroczne prawykonania preludiów i monodramów audioscenicznych odbędą się 10 grudnia w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego (Warszawa, ul. Jazdów 1).

O godz. 17:00 odbędzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu – Małgorzata Kołcz. Podczas spotkania będzie można porozmawiać między innymi o premierowych utworach audioscenicznych i preludiach z ich twórcami i wykonawcami oraz o muzyce nowej łączącej się ze współczesnymi sztukami scenicznymi.

O godz. 18:00 odbędzie się koncert prawykonań 4 monodramów audioscenicznych, skomponowanych przez: Ewę Fabiańską-Jelińską, Wojciecha Błażejczyka, Annę Marię Huszczę i Jarosława Kordaczuka. Źródłem dźwięku w każdej z tych kompozycji będzie wykonawca, który jest jednoczenie współautorem tych kompozycji. W tym roku będą to aktorki, tancerki i perfomerki: Dominika Miękus, Izabela Kościesza, Izabela Chlewińska oraz Marta Grzywacz.

Premierowe audiosceny zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorem tegorocznego cyklu preludiów jest Krzysztof Knittel, który będzie również jego wykonawcą wraz z akordeonistą Aleksiejem Yorsoba.

WSTĘP WOLNY

Informacje: tel.: 790 395 228 oraz e-mail: [email protected]
Strona internetowa: www.audiostage.pl oraz www.facebook.com/wawaudiostage


***

Audio Stage jest dedykowany sztukom performatywnym. Jego ideą przewodnią jest integracja muzyki ze sztukami scenicznymi. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które w jego ramach powstają, funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych.

Do udziału w Audio Stage są zapraszani kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.
Dzięki zamówieniom powstają oryginalne utwory audiosceniczne z towarzyszącymi im preludiami muzycznymi.

Utwór audiosceniczny jest formą muzyczną, w której wykonawcą, a bywa że także instrumentem, jest artysta sceniczny. Dźwięki, które powstają poprzez jego działania, takie jak: ruch, taniec, mowę, działania live electronics, są wyjściowym materiałem, z którego kompozytor tworzy utwór. Jest to rodzaj formy o bardzo wysokim stopniu integracji różnych rodzajów sztuk performatywnych, dlatego pierwszy wykonawca utworu jest także zazwyczaj jego współautorem.

Tegoroczny Audio Stage 2017 jest kontynuacją zainicjowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w roku 2012 cyklu prawykonań utworów audioscenicznych.

Realizacja AS 2017 odbywa się ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.

***

Organizacja: Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”
Współfinansowanie: Miasto Stołeczne Warszawa
Partnerzy: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej
Współpraca: Agencja Muzyczna Art Deco Group
Patroni medialni: Presto. Muzyka Film Sztuka, POLMIC.PL – Polskie Centrum Informacji Muzycznej, e-teatr.pl, teatralny.pl, Dziennik Teatralny, cameralmusic.pl, wolnasobota.pl, waw4free.pl, Łyk Kultury, warsawnow.pl,
Twórcy projektu: Małgorzata Kołcz, Jarosław Siwiński


*******************

AUDIO STAGE 2017
[10.12.2017]

PROGRAM

17:00 spotkanie z artystami
prowadzenie: Małgorzata Kołcz

18:00 koncert prawykonań preludiów i utworów audioscenicznych

Krzysztof Knittel: ALETOF_VORTEL_1
Anna Maria Huszcza / Izabela Chlewińska: ARCHITEKTURA DŹWIĘKU

Krzysztof Knittel: A _V_2
Ewa Fabiańska-Jelińska / Dominika Miękus: MEDYTACJA

Krzysztof Knittel: A_ V _3
Jarosław Kordaczuk / Izabela Kościesza: LESZA

Krzysztof Knittel: A _V_ 4
Wojciech Błażejczyk / Marta Grzywacz: WYTRĄCONE Z RÓWNOWAGI

wykonawcy Preludiów:
Krzysztof Knittel – media elektroniczne, Alexey Vorsoba – akordeon
 



AUDIO STAGE
10 grudnia 2017 r.
Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie, ul. Jazdów 1


Ewa Fabiańska-Jelińska / Dominika Miękus: MEDYTACJA
Performens to odzwierciedlenie procesu twórczego, w którym podstawową rolę odgrywa dźwięk. Święty Tomasz z Akwinu wielokrotnie podkreślał słowa „Creatio Continua”, czyli „ciągłe stwarzanie”. Wykonawca (Ja) będzie podejmował próbę kreowania rzeczywistości muzycznej wewnątrz siebie oraz wokół siebie. Z jego procesem twórczym związane są skrajne emocje, stąd też zróżnicowana ekspresja poszczególnych muzyczno-teatralnych działań. W trakcie Medytacji tworzony jest pejzaż dźwiękowy, w którym ważną rolę odgrywa cisza, oddech, pojedyncze słowa. Dźwięki wydobywane będą również za pomocą ciała aktora oraz zaledwie kilku przedmiotów obecnych na scenie, która stanie się indywidualną przestrzenią twórczą.

Ewa Fabiańska-Jelińska - kompozytorka. Absolwentka kompozycji w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie aktualnie pracuje jako adiunkt. Ukończyła także studia podyplomowe w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Jej utwory są regularnie wykonywane w kraju oraz za granicą. Jest laureatką wielu prestiżowych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich m.in. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Gramodeska” w Pradze, Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na utwór perkusyjny w Oklahomie (USA) czy First Accordion Composition Competition w Madrycie.

Dominika Miękus - absolwentka AT w Warszawie – Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Aktorka w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu. Jeszcze podczas studiów stworzyła etiudę marionetkową, która była pokazywana na międzynarodowych, lalkowych festiwalach i za którą otrzymała pierwszą nagrodę podczas festiwalu Decouvertes, Images et Marionettes w Belgii. Zdobywczyni nagród i wyróżnień aktorskich. Zdeklarowana lalkarka, miłośniczka świata animacji, pedagog, instruktor wielu warsztatów teatralnych dla dzieci, młodzieży i animatorów kultury. Jako Pani Redaktor „Waleriana” współtworzy internetowe, muppetowe studio telewizyjne „Spotkania TV”.

Jarosław Kordaczuk / Izabela Kościesza: LESZA
Lesza (Lesza-Borana) to władczyni lasów, drzew, dawczyni drewna. I taki też (drewniany) jest budulec dźwiękowy utworu. Pobudzanie dźwięków odbywa się poprzez interakcję tancerki/performerki z czujnikami w polu sensorycznym. Ma ona przyklejone do ciała elektrody biomedyczne a jej ruchy odczytywane są przez sensory odległości, którymi jest otoczona. Pobudzane w ten sposób dźwięki patyków, kory, szyszek, liści oraz powietrza w wydrążonych otworach są raczej odtwarzane niż przetwarzane. Jednak użyte przy ich pozyskiwaniu metody nagraniowe sprawiają, że docierają do naszych uszu z innej niż zazwyczaj perspektywy. Nierealnej czasami.

Jarosław Kordaczuk - Jego zainteresowania twórcze rozciągają się od piosenki poetyckiej i muzyki dla dzieci po utwory eksperymentalne.
Śledząc kolejne projekty muzyczne kompozytora nie sposób wyodrębnić głównej sfery jego muzycznych zainteresowań, tak jak nie można uznać żadnej z nich za uboczną. W swoim języku muzycznym Kordaczuk zdaje się z taką samą swobodą sięgać po tradycyjne czy wręcz popularne formuły harmoniczno-rytmiczne jak po wyszukane i oryginalne formy syntezy czy przetwarzania dźwięku – nierzadko wykonując oba zabiegi jednocześnie. Jest także konstruktorem instrumentu elektroakustycznego (sterownika CV), któremu nadał nazwę „monoctone".

Izabela Kościesza - tancerka i choreograf. W jej projektach znajdujemy elementy różnych stylów, od disco, przez motywy tańców orientalnych do współczesnych środków pantomimicznych. Choć nie unika projektów dla dojrzałej publiczności, jej specjalnością jest praca z dziećmi i młodzieżą. W tym zakresie posiada ogromne, udokumentowane licznymi projektami doświadczenie choreograficzne i animacyjne. Uczestniczka licznych warsztatów tanecznych, choreograficznych i animacyjnych: Warsztaty Orientalne - Donya Rachida, Warsztaty Orientalne - Amira (Egipt), Warsztaty Orientalne - Kadejah i Mustafa, Warsztaty Jamilah (Niemcy), Warsztaty Tribal Fusion - Agata Zakrzewska etc.


Anna Maria Huszcza / Izabela Chlewińska: ARCHITEKTURA DŹWIĘKU
Peszel – plastikowa karbowana rura elektroinstalacyjna (systemu Peschla) na kable teletechniczne: elektryczne, telefoniczne, światłowody lub rury sanitarne (wodociągowe, centralnego ogrzewania, kanalizacyjne, itp.). Karby w rurze umożliwiają łatwiejsze tworzenie łuków i jednocześnie pozytywnie wpływają na trwałość mechaniczną osłony. Peszel umożliwia fizyczny rozdział kabli np. w szachtach teletechnicznych.
Peszel można również układać w bruzdach w ścianie przed otynkowaniem lub w podłogach przed wykonaniem wylewek, w celu późniejszego zaciągnięcia okablowania. Czy nic poza tym?

Anna Maria Huszcza – kompozytorka i pedagog. Absolwentka rytmiki i kompozycji na warszawskim UMFC, obecnie doktorantka w macierzystej uczelni. W działalności kompozytorskiej sięga po różne gatunki i style muzyczne – począwszy od muzyki solowej, kameralnej i symfonicznej, przez utwory elektroniczne i multimedialne, po obszar muzyki filmowej, scenicznej, musicalowej oraz twórczość dla dzieci. Jest laureatką wielu konkursów kompozytorskich, a jej utwory prezentowane były m.in. w Japonii, Słowenii, Niemczech, Chorwacji. Jej kompozycje znalazły się na siedmiu wydawnictwach płytowych, w tym monograficznym albumie wydziwiAnka.

Izabela Chlewińska – tancerka, choreograf, muzyk, pedagog. Swoje autorskie spektakle taneczne prezentowała m.in. w Niemczech, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Japonii. Współpracuje z grupą improwizatorów w Klubie Komediowym w Warszawie, współtworzy warszawskie Centrum w Ruchu, prowadzi warsztaty dla aktorów i performerów w ramach programu Ruch w Instytucie.
Autorka i reżyser instalacji performatywnej MaMoMi w Nowym Teatrze w Warszawie. Odbyła staż w zespole Troubleyn Jana Fabra w Antwerpii oraz rezydencję artystyczną w Tokio. Otrzymała stypendium DanceWeb w Austrii i dwukrotnie realizowała projekty w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Wojciech Błażejczyk / Marta Grzywacz: WYTRĄCONE Z RÓWNOWAGI
Jak wiadomo, w utworze najważniejszy jest tytuł i opis z książeczki programowej. Tytuł ma zapadać w pamięć, natomiast opis służy do uprawomocnienia największych nawet bzdur umieszczonych w nutach. Opisy najczęściej formułowane są w taki sposób, że tylko kompozytor rozumie o co chodzi, a czasami zapewne nawet on nie bardzo. Więc proszę. Ideą kompozycji jest transgresywna integracja płaszczyzny audialnej i korporalnej implikująca synkretyczne sekwencje ustępów oralnych i gesturalnych w oparciu o supozycję, iż do zaistnienia dźwięku należy wytrącić cząsteczki powietrza ze stanu równowagi. 655 znaków ze spacjami. Stop.
Tylko kto za to wszystko zapłaci?

Wojciech Błażejczyk – kompozytor, gitarzysta, reżyser dźwięku. Ukończył kompozycję w klasie Zygmunta Krauze oraz reżyserię dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Jego utwory są regularnie wykonywane w Polsce i za granicą, m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova, Audio Art, Poznańska Wiosna. Tworzy muzykę akustyczną i elektroakustyczną, a także muzykę teatralną i filmową. Jest laureatem szeregu nagród w konkursach kompozytorskich. W 2013 wydał płytę monograficzną Loopowizacje z utworami na gitarę elektryczną solo, w zespołach kameralnych i z elektroniką. Na gitarze elektrycznej wykonuje muzykę nową i improwizowaną, jest członkiem Hashtag Ensemble.

Marta Grzywacz - improwizatorka (głos, fortepian, ruch), absolwentka i wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W 2012 roku zdobyła tytuł Instant Composer oraz II nagrodę w konkursie dla improwizujących kompozytorów na festiwalu Transatlantyk. Współtworzy grupę wykonującą muzykę współczesną Hashtag Ensemble, z którą występowała na wielu scenach w Polsce. W 2015 roku jako improwizująca pianistka i wokalistka zagościła na płycie Case of surprise grupy The Intuition Orchestra, wydanej nakładem wydawnictwa For Tune, na której ujawniły się także jej skłonności poetyckie.


Krzysztof Knittel: 4 PRELUDIA ALETOF_VORTEL
wykonawcy: Krzysztof Knittel – media elektroniczne, Aleksiej Vorsoba – akordeon

Alex Vorsoba był w tym roku stypendystą Gaude Polonia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, a ja miałem zadanie i przyjemność pomagać mu w jego pracach kompozytorskich, a także wielokrotnie grać z nim podczas zajęć muzyki improwizowanej z moimi studentami - kompozytorami i reżyserami dźwięku. Nasza współpraca dotyczyła między innymi kilku wykonań muzyki graficznej na koncertach studenckich na Uniwersytecie Chopina i taka właśnie będzie nasza dzisiejsza muzyka, oparta na improwizacji, a zarazem będąca dźwiękową interpretacją czterech części graficznej partytury Aletof_Vortel.

Krzysztof Knittel - studiował w PWSM im. F. Chopina w Warszawie, współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w State University of New York w Buffalo. Obecnie jest profesorem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Pisze utwory na orkiestrę, na chóry, zespoły kameralne, tworzy muzykę elektroakustyczną, gra w wielu grupach muzyki improwizowanej. W 1985 roku otrzymał nagrodę „Solidarności", w 1998 był nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, otrzymał też Srebrny Medal „Gloria Artis”. Od 2014 jest członkiem zarządu Europejskiej Rady Muzycznej.

Aleksiej Vorsoba - muzyk, kompozytor, członek Białoruskiego Związku Działaczy Muzycznych. Od roku 1995 pracuje jako kompozytor, aranżer, wykonawca, reżyser dźwięku, pedagog, autor muzyki do filmów, animacji, reklamy, spektakli teatralnych, performansów. W składzie różnych projektów muzycznych i artystycznych występował na wielu festiwalach, m.in.: Trialoh (Krynki, Polska), Сlandestino (Szwecja), Basowiszcza (Gródek, Polska), Umea Jazz (Szwecja), Hevhetia (Kosice, Słowenia), Pordenone Silent Film Festival (Pordenone, Włochy), Drewniane Ucho (Łódź, Polska), Wschód Kultury (Lublin, Polska), Mute Nights (Odessa, Ukraina), Gogolfest (Kijów, Ukraina).


www.audiostage.pl
www.facebook.com/wawaudiostage

* Notki zebrane na podstawie otrzymanych od artystów materiałów.

Powiązane Video Wszystkie video

BALTIC NEOPOLIS ORCHESTRA - SINFONIETTA parts I-IV
JIMEK - Crux
„Calling of Memories” na sekstet waltorniowy
A. Vivaldi - Lato, Burza na akordeonie

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PRS Tremonti 2017 Charcoal Jade Burst Special Limited Edition gitara elektryczna
PWM Bach Johann Sebastian - Mae preludia na fortepian
PWM Debussy Claude - Preludia na fortepian z. 1
Rebel OSC-2017 zestaw instrumentów perkusyjnych

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl