9. edycja Leo Festiwalu

Jakimś językowym paradoksem jest to, że jeden z najśpiewniejszych i najbardziej przepełnionych blaskiem brzmieniowym instrumentów, który Włosi nazywają violino, w języku polskim nosi okropną nazwę „skrzypce”. Podobnym nieporozumieniem wydaje się używanie terminu „muzyka poważna” w odniesieniu do dzieł muzycznych określanych w innych językach mianem „muzyki klasycznej”. Pod tym względem Polacy są prawie osamotnieni – chociaż z tego, co wiem, również nasi czescy bracia używają terminu „muzyka poważna”. A przecież muzyka oddaje nieskończoną liczbę różnych odcieni, nastrojów, niekoniecznie poważnych czy ponurych. I takie oblicze muzyki, nie ponure, nie poważne, a jednak artystycznie wysokiej rangi, ukaże nam tegoroczny Leo Festiwal – radość, humor, subtelność i baśniowość będą się ze sobą przeplatać przez cztery festiwalowe wieczory. Nie zabraknie też utworów skrzypcowych, które wcale nie będą „skrzypiące”.
Dlatego zapraszam wszystkich Państwa zmęczonych przedłużającym się przedwiośniem, zimnem i chłodem na nasze koncerty pełne wigoru, ciepła, radości i uśmiechu.
Andrzej Kosendiak
dyrektor Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu
dyrektor generalny Leo Festiwalu

Zapraszamy na 9. Leo Festiwal!
W tym roku NFM Orkiestra Leopoldinum zaprasza Państwa do odkrycia czarującego muzycznego humoru, którego źródła mogą być rozmaite. Czasami jest to historyjka stojąca za jakimś utworem, czasami parodia. Żarty są wprowadzane przez elementy teatralne, a mistrzowie kompozycji, tacy jak Haydn, który uchodzi za jednego z ojców humoru w muzyce, sprawiają, że śmiejemy się, ponieważ oczekiwaliśmy czegoś innego, a oni nas zaskoczyli… Słuchajmy i śmiejmy się zatem!

Prezentacja filmu niemego L'assassinat du duc de Guise (Zabójstwo księcia Gwizjusza) z 1908 r. rozpocznie błyskotliwy program poświęcony filmowi, program pełen broadwayowskiego blasku. Muzykę do tego filmu niemego stworzył Camille Saint-Saëns – była to rzeczywiście pierwsza muzyka do filmu w historii. Podczas tego koncertu zabrzmią również utwory Kurta Weilla i Fredericka Loewe – niezwykle ważnych kompozytorów piszących dla Broadwayu, autorów licznych przebojów. Wiele z nich do dzisiaj przechowujemy w muzycznej pamięci. Miklós Rózsa, zdobywca Oscara, autor wielu słynnych ścieżek dźwiękowych do takich filmów, jak Księga dżungli, Ben Hur, Quo vadis czy Juliusz Cezar, był też ambitnym twórcą muzyki koncertowej. Na festiwalu zabrzmi jego znakomity, skomponowany w 1943 r. Koncert na orkiestrę smyczkową.

Podczas pierwszego koncertu Leo Festiwalu liderzy NFM Orkiestra Leopoldinum (Christian Danowicz, Michał Micker i Marcin Misiak) będą kontynuować naszą udaną współpracę ze studentami wrocławskiej Akademii Muzycznej.

Cieszymy się też, że będziemy mogli ponownie zaprezentować operę Michała Ziółkowskiego Brzydkie kaczątko, która odniosła wielki sukces w ubiegłym roku.

Chcę podziękować wszystkim sponsorom i osobom zaangażowanym w przygotowanie Leo Festiwalu – dyrektorowi Andrzejowi Kosendiakowi, który zawsze zachęca mnie do kreatywnego planowania, Oldze Dereń-Stefaniuk, która sprawia, że każdy pomysł staje się rzeczywistością, i wszystkim uczestniczącym w nim muzykom. Specjalne podziękowania kieruję do Małgorzaty Podzielny za jej wspaniałą pracę z młodymi solistami i chórami.

Ernst Kovacic
dyrektor artystyczny Leo Festiwalu


Ernst Kovacic

Wiedeń, a w nim inspirujące napięcie między tradycją i nowoczesnością, stanowiły muzyczne tło, w którym Ernst Kovacic dorastał i w którym wykształcił swoje spojrzenie na formę, dźwięk i interpretację. Wykonania sonat solowych Bacha, koncertów skrzypcowych Mozarta oraz zaangażowanie w zakresie nowej muzyki pozwoliły wkrótce ustalić jego wybitną pozycję wśród skrzypków jego generacji. Wielu kompozytorów (m.in. E. Křenek, F. Cerha, G. Gruber, K. Schwertsik i D. Bates) komponowało utwory specjalnie dla niego.
W ostatnich sezonach koncertowych wraz z Wiener Philharmoniker, The London Sinfonietta oraz RSO Wien zaprezentował prawykonania koncertów skrzypcowych, m.in. B. Furrera, D. Batesa i F. Cerhy, a w sezonie
2008/2009 w ramach festiwalu Wien Modern wraz z zespołem Klangforum Wien wykonał nowy koncert skrzypcowy C. Gadenstättera.
Jako solista najlepszych orkiestr w Europie, Azji, Afryce, Australii i Ameryce Kovacic grał pod batutą takich dyrygentów, jak: Franz Welser-Möst, Roger Norrington, Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen. Brał udział w licznych prestiżowych festiwalach muzycznych na całym świecie. Jako solista i dyrygent współpracuje z wieloma uznanymi orkiestrami kameralnymi – w latach 1996–1998 był dyrektorem artystycznym Wiener Kammerorchester. Grał między innymi ze Scottish, Irish oraz English Chamber Orchestra, Northern Sinfonia, Britten Sinfonia, Stuttgarter Kammerorchester, St Paul’s Chamber Orchestra, Norwegian Chamber Orchestra, Klangforum Wien, Ensemble Modern, Camerata Salzburg, Camerata Bern oraz Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. W 2008 r. wraz ze Stevenem Dannem i Anssi Karttunenem założył Zebra Trio.
W latach 2007–2014 był dyrektorem artystycznym NFM Orkiestry Leopoldinum. Z tym zespołem wystąpił m.in. na Festival van Vlaandern, Brückenfestival, na Warszawskiej Jesieni 2008 oraz XIII Wielkanocnym Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum nagrał kompozycje na smyczki E. Křeneka i A. Berga, wydane przez wytwórnię płytową Toccata Classics oraz płyty z dziełami Beethovena i Schönberga oraz Janáčka, a także wybór fug. Ernst Kovacic gra na instrumencie G.B. Guadagniniego z 1753 r.

Powiązane Video Wszystkie video

Sergiusz Prokofiew - Symfonia nr. 4, cz.4 - Leo Siberski
Léo Delibes - Lakme - The Flower Duet
All Improvviso 2011
J.S.Bach - Sarabanda, suita h-moll

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Suprema LEO, ekran na trojnogu, 203x152cm.
Audio Technica ATH-M50x PB (38 Ohm) suchawki zamknite, edycja limitowana, purpurowe
Audio Technica ATH-M50x Metallic Orange (38 Ohm) suchawki zamknite, edycja limitowana, pomaraczowe
DuraTruss DT 14-030 element konstrukcji aluminiowej 030cm

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl