Program 46. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, która zaplanowana jest na trzy weekendy września 2011, zbudowana jest wokół trzech różnych tematów.
Pierwszy z motywów, zatytułowany „Święci i grzesznicy”, przeniesie słuchaczy w okres średniowiecza. Zgodnie z założeniem, że jednym z nurtów tej części Festiwalu będzie opowiadanie historii, Schola Teatru Węgajty odtworzy średniowieczny dramat liturgiczny Ludus Danielis. Będziemy także gościć Benjamina Bagby’ego, który przyjmie rolę barda w swej wersji eposu Beowulf. Tradycje muzyczne dworów zaprezentuje Orlando Consort.
Druga, najbardziej rozbudowana część Festiwalu będzie dotyczyła tematu, który ilustruje cytat pochodzący ze średniowiecznego hymnu gregoriańskiego Media vita in morte sumus (łac. Pośrodku życia jesteśmy w śmierci). Wątek tenrozpocznie Symfonia nr 8 Krzysztofa Pendereckiego Pieśni przemijania. Podczas Festiwalu pragniemy uczcić pamięć wielkiego polskiego kompozytora, który odszedł w 2010 roku – Henryka Mikołaja Góreckiego – zaprezentujemy jego Symfonię pieśni żałosnych.
W roku 2011 minie dziesięć lat od okrutnych wydarzeń, które miały miejsce 11 września 2001 roku w Nowym Jorku. Rocznicę tragedii pragniemy upamiętnić koncertem Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej, które wykona refleksyjne dzieła Herberta Howellsa, Samuela Barbera oraz niezwykłą Symfonię nr 1 Elgara. Ta nowa orkiestra prowadzona przez dyrektora artystycznego Festiwalu – Paula McCreesha składać się będzie ze świetnych polskich muzyków oraz międzynarodowych gwiazd występujących gościnnie.
Podczas Festiwalu odbędzie się również seria późnych koncertów wieczornych prezentujących recitale instrumentalne w najpiękniejszych kościołach Wrocławia. Nicholas Daniel i Pieter Wispelwey wykonają dzieła Brittena, Rachel Podger zaprezentuje utwory Bacha, w wykonaniu Henninga Kraggeruda zabrzmi twórczość Ysaÿe‘a. Festiwal będzie miał również zaszczyt gościć znakomitego, legendarnego klawesynistę – Gustava Leonhardta.
Hasłem przewodnim kończącego Festiwal weekendu będzie: „Bohaterowie biblijni”. Festiwal zamknie arcydzieło Felixa Mendelssohna-Bartholdy‘ego – Eliasz. Podczas tego koncertu połączone siły uznanych solistów, Gabrieli Consort & Players oraz Chóru Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi dyrektor artystyczny Festiwalu Paul McCreesh.
PROGRAM FESTIWALU:
2/3.09.2011 Piątek
godz. 00:00
Wrocław, Filharmonia Wrocławska, ul. Piłsudskiego 19
Beowulf – Benjamin Bagby
Wykonawcy:
Benjamin Bagby – śpiew i harfa anglosaska
Program:
Beowulf
3.09.2011 Sobota
godz. 19:00
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10
Wszystkie krańce Ziemi. Organum paryskie około 1200 roku
Wykonawcy:
The Orlando Consort:
Matthew Venner – kontratenor
Mark Dobell – tenor
Angus Smith – tenor
Donald Greig – baryton
Chóry Śpiewającej Polski
Program:
Gaudens gaudebo in Domino (Chorał)
Kyrie – Christe redemptor (Winchester Troper)
Christus resurgens v. Dicant nunc (Notre Dame)
Beata viscera Marie virginis (Perotin)
Lux refulget (Polifonia akwitańska)
Alleluia v. Assumpta est Maria (Notre Dame)
Gaude virgo gloriosa (Akwitania)
Vetus abit littera (Notre Dame)
Alleluia v. Posui adiutorium (Perotin)
Procedenti puero (Notre Dame)
Viderunt omnes (Perotin)
Conditor alme siderum (Chorał)
3.09.2011 Sobota
godz. 21:00
Wrocław, Kościół św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Ludus Danielis
Schola Teatru Węgajty
Program:
Ludus Danielis – dramat liturgiczny
4.09.2011 Niedziela
godz. 19:00
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10
Głosy z Sanktuarium „na wyspie”: śpiewy paryskich eklezjastów (1180–1230)
Wykonawcy:
Sequentia
Benjamin Bagby – śpiew, harfa
Justin Bonnet – śpiew
Josep Cabre – śpiew
Vincent Pislar – śpiew
Wolodymyr Smishkewych – śpiew, organistrum
Michael Loughton Smith – śpiew
Program:
Wytworny kanclerz
Ave gloriosa virginum regina (sekwencja 1-głosowa) – Philippe le Chancelier (c.1165–1236)
Żarliwi chłopcy z miasta
Aurelianis civitas (conductus 1-głosowy) Paryż, Notre Dame (po 1236)
O varium fortune lubricum (conductus 2-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)
Initium Sancti evangelii (parodia 1-głosowa) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)
Curritur ad vocem nummi (conductus 3-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)
Anglia planctus itera (conductus 1-głosowy) Paryż, Notre Dame (po 1189)
Bulla fulminante (conductus 3-głosowy/trop) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)
Nowe brzmienie w kościołach paryskich
Descendit de celis (organum 2-głosowe na śpiewie responsorialnym) Paryż, Notre Dame (około 1200)
Minor natu filius (conductus 1-głosowy) – Philippe le Chancelier
Zima vetus expurgetur (sekwencja 1-głosowa) Paryż, Klasztor pw. św. Wiktora (połowa XII wieku)
Eros i ambicja
Sic mea fata canendo solor (versus 1-głosowy) Hilarius of
Orleans (około XII wieku)
Veneris prosperis (conductus 2-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)
Vitam duxi (conductus 1-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)
Procurans odium (conductus 3-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)
Olim sudor Herculis (sekwencja 1-głosowa z refrenem) – Pierre de Blois (c.1135–c.1203)
Nowy Rok
Festa ianuaria (conductus 3-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)
Annus renascitur (rondellus 1-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)
Novus annus hodie (conductus 3-głosowy) Paryż, Notre Dame (wczesny wiek XIII)
4.09.2011 Niedziela
godz. 21:00
Piwnica Świdnicka, Rynek-Ratusz 1
Brzmi przepysznie: Muzyka i ucztowanie w średniowiecznej i wczesnorenesansowej Europie
Wykonawcy:
The Orlando Consort
Matthew Venner – kontratenor
Mark Dobell – tenor
Angus Smith – tenor
Donald Greig – baryton
Program:
CZĘŚĆ I: SALA
Francja około 1220–1363
In paupertatis predio Anonim, Notre Dame, Paryż
Chançonette / Ainc voir / A la cheminée / Par verité Anonim, Kodeks Montpellier
Nes que on porroit Guillaume de Machaut
(c.1300–1377)
Anglia około 1330–1450
Apparuerunt apostolis v. Spiritus Domini Anonim, Pierwszy manuskrypt z Opactwa Fountains
Nowell, nowell: The boarës head Richard Smert (c.1400– c.1478)
Si quis amat Anonim
Burgundia około 1426–1490
Adieu ces bons vins de Lannoy Guillaume Dufay (c.1397–1474)
Un franc archier Loyset Compere (c.1445–1518)
Sile fragor Loyset Compere
La plus grant chiere Anonim
CZĘŚĆ 2: KARCZMA
Włochy około 1450–1500
Canto de cardoni Anonim, Karnawałowa pieśń
florencka
Donna di dentro / Dammene un poco Heinrich Isaac (c.1450–1517)
Canto di donne maestre di far cacio Anonim, Karnawałowa pieśń
florencka
Hiszpania i Portugalia około 1480-1530 / Spain and Portugal, c.1480-c.1530
La tricotea Anonim / Anon
Ave color vini clari Juan Ponce (c.1480-1521)
Oy comamos y bebamos Juan del Encina (1468-1529)
Niemcy około 1500-1585 / Germany, c. 1500-c.1585
Von Eyern Matthias Greiter (1495-1550)
Von edler Art Ludwig Senfl (c.1486-c.1543)
Trinkt und singt Anonim / Anon
7.09.2011 Środa
godz. 19:00
Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny
Pieśni przemijania
Wykonawcy:
Stile Antico
Helen Ashby – sopran
Kate Ashby – sopran
Rebecca Hickey – sopran
Emma Ashby – alt
Eleanor Harries – alt
Carris Jones – alt
Jim Clements – tenor
Andrew Griffiths – tenor
Benedict Hymas – tenor
Will Dawes – bas
Oliver Hunt – bas
Matthew O’Donovan – bas
Program:
William Cornysh (1465–1523) Woefully arrayed
William Byrd (c.1540–1623) Retire my soul
Martin Peerson (c.1572–1651) Man, dreame no more
Thomas Campion (1567–1620) Never weather beat’n sail
Robert Ramsey (c.1590–1644) How are the mighty fall’n
John McCabe (1939) Woefully arrayed
William Byrd Nunc dimittis
Thomas Tallis (1505–1585) In pace
John Sheppard (c. 1515–1558) Media Vita
7.09.2011 Środa
godz. 21:30
Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny
Rachel Podger – recital skrzypcowy
Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Sonata nr 2 a-moll BWV 1003
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644–1704) – Passacaglia g-moll z Sonaty nr 16 g-moll: Sonaty Anioła Stróża C.105
Johann Sebastian Bach – Partita nr 2 d-moll BWV 1004
8.09.2011 Czwartek
godz. 19:00
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10
H. M. Górecki – „Symfonia pieśni żałosnych”
Wykonawcy:
Ewa Vesin – sopran
Pieter Wispelwey – wiolonczela
Paweł Przytocki – dyrygent
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej im. K. Szymanowskiego
Program:
Krzysztof Penderecki (1933) – De profundis na orkiestrę smyczkową
W. Lutosławski (1913–1994) – Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) – Symfonia nr 3 – „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36
8.09.2011 Czwartek
godz. 21:30
Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny
Henning Kraggerud – recital skrzypcowy
Program:
Eugene Ysaye (1858–1931) – 6 Sonat na skrzypce solo op. 27
Sonata nr 1 g-moll
Sonata nr 2 a-moll
Sonata nr 3 d-moll – „Ballada”
Sonata nr 4 e-moll
Sonata nr 5 G-dur
Sonata nr 6 E-dur
9.09.2011 Piątek
godz. 19:00
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10
Krzysztof Penderecki – Symfonia nr 8 „Pieśni przemijania”
Wykonawcy:
Iwona Hossa – sopran
Agnieszka Rehlis – mezzosopran
Mariusz Godlewski – baryton
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Chór Filharmonii Wrocławskiej
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Program:
Krzysztof Penderecki (1933) – Symfonia nr 8 „Pieśni przemijania”
9.09.2011 Piątek
godz. 21:30
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny przy ul. Szewskiej 10 [UWAGA ZMIANA]
Nicholas Daniel – recital
Wykonawcy:
Nicholas Daniel – obój, rożek angielski
Program:
Richard Wagner (1813–1883) – Solo na rożek angielski z dramatu „Tristan i Izolda” (III akt)
Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) – Sonata a-moll na flet (w aranżacji na obój) H.562, Wq 132
Jorge García del Valle Méndez (1966) – Blue Water Dark Sky na obój i taśmę
Georg Philipp Telemann (1681–1767) – Fantazja nr 10 fis-moll na flet (w aranżacji na obój)
Benjamin Britten (1913–1976) – 6 Metamorfoz wg Owidiuszana rożek angielski solo op. 49
Marin Marais (1656–1728) – Les Folies d'Espagne nr 20 d-moll
10.09.2011 Sobota
godz. 19:00
Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny
Pieśni pożegnania – muzyka niosąca ukojenie
Wykonawcy:
Gabrieli Consort
Program:
Orlando Gibbons (1583–1625) – Drop, drop slow tears
William Walton (1902–1983) – Drop, drop, slow tears (litania)
Robert White (+1574) – Christe qui lux es et dies (I)
James MacMillan (1959) – A child's prayer
John Sheppard (+1559) – In manus tuas
Jonathan Dove (1959) – Into thy hands
Thomas Morley (1557/8–1602) – Burial Sentences
Edward Elgar (1857–1934) – They are at rest
Herbert Howells (1892–1983) – Requiem
Charles Hubert Hastings Parry (1848–1918) – Lord, let me know mine end (ze zbioru Songs of Farewell)
10.09.2011 Sobota
godz. 21:00
Wrocław, Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny
Pieter Wispelwey – recital wiolonczelowy
Program:
Benjamin Britten (1913–1976) – Suity wiolonczelowe
Suita wiolonczelowa nr 1 op. 72
Suita wiolonczelowa nr 2 op. 80
Suita wiolonczelowa nr 3 op. 87
11.09.2011 Niedziela
godz. 15:00 i 17:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Rynek 6
Gustav Leonhardt – recital klawesynowy
Program:
Thomas Tomkins (1572–1656) – A sad Pavan for these distracted times
Johann Jacob Froberger (1616–1667) – Suita C-dur (Lamento na okoliczność śmierci Ferdynanda IV)
Johann Jacob Froberger – Tombeau de Monsieur Blancrocher
Louis Couperin (1626–1661) – Tombeau de Monsieur Blancrocher
Jean Henri d’Anglebert (1635–1691) – Prélude non-mesuré d-moll
Johann Caspar Ferdinand Fischer (1665–1746) – Chaconne a-moll z Suity nr 3 „Melpoméne”
Henry Purcell (1659–1695) – Suita nr 6 d-moll
Henry Purcell – Grounds e-moll i d-moll
Johann Caspar Kerll (1627–1693) – Toccata di durezze e ligature
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Suita f-moll BWV 823
Johann Sebastian Bach – Trzy małe preludia
Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784) – Trzy polonezy
11.09.2011 Niedziela
godz. 19:00
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10
Nowy Jork 11 września 2001 in memoriam
Wykonawcy:
Orkiestra Festiwalowa
Henning Kraggerud – altówka
Nicholas Daniel – obój
Paul McCreesh – dyrygent
Program:
Herbert Howells (1892–1983) – Elegia na smyczki i altówkę op. 15 / (Henning Kraggerud – altówka solo)
Ralph Vaughan Williams (1872–1958) – Fantazja na temat Thomasa Tallisa
Samuel Barber (1910–1981) – Canzonetta na obój i smyczki
Edward Elgar (1857-1934) – Symfonia nr 1 As-dur op. 55
11.09.2011 Niedziela
godz. 21:30
Wrocław, Plac budowy Narodowego Forum Muzyki
11 września 2001 in memoriam
Program:
Paweł Łukaszewski (1968) – Lamentationes (światowe prawykonanie utworu napisanego na zamówienie Wratislavii Cantans)
16.09.2011 Piątek
godz. 19:00
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10
Krzanowski, Górecki, Szymański
Wykonawcy:
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
Anna Szostak – dyrygent
Program:
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) – Euntes ibant et flebant
Andrzej Krzanowski (1951–1990) – Salve Regina
Paweł Szymański (1954) – In Paradisum deducant te angeli
Paweł Szymański – Miserere
Paweł Szymański – Phylakterion (światowe prawykonanie utworu napisanego na zamówienie Wratislavii Cantans)
18.09.2011 Niedziela
godz. 19:00
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Eliasz
Wykonawcy:
Chór Filharmonii Wrocławskiej / Wrocław Philharmonic Choir
Gabrieli Consort & Players
Rosemary Joshua – sopran
Ann Hallenberg – mezzosopran
Robert Murray – tenor
Florian Boesch – bas
Paul McCreesh – dyrygent
Program:
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) – Eliasz op. 70
Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans zastrzega sobie możliwość dokonywania zmian w programie.