15. EDYCJA Jazztopad Festival

One thing that sticks in my mind is that jazz means freedom and openness (…).
It’s not exclusive, but inclusive, which is the whole spirit of jazz.
Herbie Hancock
Ciągle mam w głowie tę jedną myśl, że jazz oznacza wolność i otwartość (…).
Nie jest ekskluzywny, lecz dostępny dla wszystkich, i to jest właśnie cały duch jazzu.



Trudno nazwać Jazztopad festiwalem stricte jazzowym, bo nie da się sprowadzić jazzu tylko do jednego gatunku. Jazz to współczesny język komunikacji, który w moim przekonaniu zawiera w sobie wszelkie „rodzaje” muzyki i jest mieszanką kultur z całego świata. Taki też będzie tegoroczny Jazztopad, który podzieliłem tym razem na dwie części.

Pierwszy weekend to zderzenie legendy z tym, co w dzisiejszej scenie jazzowej najświeższe i, zarówno według mnie, jak i wielu krytyków, najciekawsze. Z jednej strony rzadka okazja do wysłuchania recitalu Chicka Corei, z drugiej – możliwość poznania dwóch formacji, które w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zrobiły niewiarygodną karierę na świecie: Sons of Kemet pod wodzą Shabaki Hutchingsa i zespołu kierowanego przez Jaimie Branch, której ostatnia płyta uplasowała się na szczycie niemalże wszystkich podsumowań 2017 roku. Festiwalowe koncerty tych grup będą ich jedynymi występami
w Polsce w tym roku.

Druga część festiwalu to przede wszystkim projekty przygotowane specjalnie dla Jazztopadu i odkrycia muzyczne, które prezentujemy już od kilku edycji.

Czekają nas premiery utworów takich artystów, jak Brad Mehldau, Avishai Cohen (trębacz) i Amir ElSaffar, a także prawykonanie kompozycji zespołu Australian Art Orchestra. Po raz pierwszy w duecie zagrają genialni bębniarze: legendarny Hamid Drake i mistrz australijsko-koreańskiej improwizacji Simon Barker. Zajrzymy też do muzycznego tygla w Vancouver oraz na coraz ciekawszą scenę włoską i francuską.

Na finał: Esperanza Spalding, która pojawi się we Wrocławiu po raz pierwszy i wystąpi z programem przygotowanym specjalnie dla Jazztopadu.

Oczywiście nie zabraknie też koncertów w mieszkaniach, spotkań z artystami, projektów dla dzieci i warsztatów.

Do zobaczenia na Jazztopad Festival!

Piotr Turkiewicz
Dyrektor artystyczny Jazztopad Festival
 


PROGRAM


15. Jazztopad Festival
16–25.11.2018
Andrzej Kosendiak – Dyrektor Generalny / General Director
Piotr Turkiewicz – Dyrektor Artystyczny / Artistic Director


16.11.2018, piątek, godz. 19:00 / Friday, 7 pm
NFM, Sala Główna / Main Hall
Chick Corea: Solo Piano

Chick Corea – fortepian / piano


17.11.2018, sobota, godz. 19:00 / Saturday, 7 pm
NFM, Sala Czerwona / Red Hall
Sons of Kemet

Shabaka Hutchings – saksofon / saxophone
Theon Cross – tuba
Thomas Skinner – perkusja / drums
Edward Hick – perkusja oraz instrumenty perkusyjne / drums and percussion


18.11.2018, niedziela, godz. 16:00 / Sunday, 4 pm
NFM, foyer -1
Melting Pot Made in Wrocław

Gilles Vandecaveye-Pinoy – fortepian / piano
Matylda Gerber – saksofon tenorowy / tenor saxophone
LILJA – gitara / guitar
Max Andrzejewski – perkusja / drums

Tegoroczna edycja Melting Pot jest organizowana we współpracy z: Berliner Festspiele / Jazzfest Berlin, Nasjonal jazzscene w Oslo, Handelsbeurs w Gandawie. / This year’s edition of Melting Pot is organised in collaboration with Berliner Festspiele / Jazzfest Berlin, Nasjonal jazzscene in Oslo, and Handelsbeurs in Ghent.


18.11.2018, niedziela, godz. 19:00 / Sunday, 7 pm
NFM, Sala Czerwona / Red Hall
Jaimie Branch – Fly or Die

Jaimie Branch – trąbka / trumpet
Lester St. Louis – wiolonczela / cello
Jason Ajemian – kontrabas / double bass
Chad Taylor – perkusja / drums


20.11.2018, wtorek, godz. 19:00 / Tuesday, 7 pm
NFM, Sala Czerwona / Red Hall
TD Vancouver International Jazz Festival Presents: Sick Boss

Cole Schmidt – gitara / guitar
James Meger – kontrabas / double bass
Dan Gaucher – perkusja / drums
Peggy Lee – wiolonczela / cello
JP Carter – trąbka / trumpet
Jeremy Page – klarnet / clarinet
Tyson Naylor – fortepian, syntezator, akordeon / synthesizer, organ, piano, accordion


21.11.2018, środa, godz. 19:00 / Wednesday, 7 pm
NFM, Sala Czerwona / Red Hall
Jamie Baum Septet+

Jamie Baum – flety / flutes
Amir ElSaffar – trąbka, wokal / trumpet, vocal
Sam Sadigursky – saksofon altowy, klarnet basowy / alto saxophone, bass clarinet
Chris Komer – waltornia / French horn
Brad Shepik – gitara / guitar
Luis Perdomo – fortepian / piano
Zack Lober – kontrabas / double bass
Jeff Hirshfield – instrumenty perkusyjne / percussion

Koncert jest realizowany przy wsparciu Mid Atlantic Arts Foundation, USArtists International we współpracy z National Endowment for the Arts, Andrew W. Mellon Foundation oraz Howard Gilman Foundation. / This engagement is supported by Mid Atlantic Arts Foundation through USArtists
International in partnership with the National Endowment for the Arts, the Andrew W. Mellon Foundation and the Howard Gilman Foundation.

***
Australian Art Orchestra – premiera / premiere

Peter Knight – kompozycja, kierownictwo artystyczne, trąbka, elektronika / composition, artistic direction, trumpet, electronics
Andrea Keller – kompozycja, fortepian / composition, piano
Simon Barker – perkusja / drums
Aviva Endean – klarnety / clarinets
Lizzy Welsh – skrzypce / violin
Georgie Darvidis – wokal / vocal
Jacques Emery – kontrabas / double bass
Tilman Robinson – elektronika / electronics
James Macaulay – puzon / trombone

Kompozycja The Plains powstała dzięki wsparciu Australia Council for the Arts, Creative Victoria oraz Ian Potter Foundation. / The Plains is supported by the Australia Council for the Arts, Creative Victoria and the Ian Potter Foundation.


22.11.2018, czwartek, godz. 19:00 / Thursday, 7 pm
NFM, Sala Czerwona / Red Hall
Simon Barker & Hamid Drake Duo – premiera / premiere

Simon Barker – perkusja / drums
Hamid Drake – perkusja / drums
***
Avishai Cohen’s Bigger Vicious – premiera / premiere

Avishai Cohen – trąbka, efekty, kompozycja / trumpet, effects, composition
Yonathan Avishai – fortepian, instrumenty klawiszowe / piano, keyboards
Yonatan Albalak – gitara / guitar
Uzi Ramirez – gitara / guitar
Barak Mori – kontrabas / double bass
Aviv Cohen – perkusja / drums
Ziv Ravitz – perkusja / drums

Partner: Ambasada Izraela w Warszawie


23.11.2018, piątek, godz. 19:00 / Friday, 7 pm
NFM, Sala Główna / Main Hall
Brad Mehldau Piano Concerto – premiera / premiere | NFM Filharmonia Wrocławska / NFM Wrocław Philharmonic

Brad Mehldau – fortepian / piano
Clark Rundell – dyrygent / conductor
NFM Filharmonia Wrocławska / NFM Wrocław Philharmonic

Zamówienie Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu (Jazztopad Festival) oraz Orchestre Philharmonique du Luxembourg, L’Auditori, Orchestre national d’Île-de-France, Britten Sinfonia i Los Angeles Philharmonic Association. / This work was commissioned by
the Witold Lutosławski National Forum of Music in Wrocław, Poland (Jazztopad Festival), Orchestre Philharmonique du Luxembourg, L’Auditori, Orchestre national d’Île-de-France, Britten Sinfonia, and the Los Angeles Philharmonic Association.


23.11.2018, piątek, godz. 21:00 / Friday, 9 pm
Klubokawiarnia Mleczarnia / Mleczarnia Club & Cafe
Novembre

Antonin-Tri Hoang – saksofon / saxophone
Romain Clerc-Renaud – instrumenty klawiszowe / keyboards
Thibault Cellier – kontrabas / double bass
Elie Duris – perkusja / drums

Koncert jest częścią 15. Jazz Migration, trasy koncertowej organizowanej przez AJC – sieć współpracy francuskich impresariów jazzowych. Rokrocznie AJC wybiera młodych muzyków, aby ich wypromować i pomóc im rozwijać karierę. / This concert is part of the 15th Jazz Migration tour led by AJC, the network of French jazz promoters, who select every year young musicians in order to promote them and help them to develop their careers.
www.jazzmigration.com


24.11.2018, sobota, godz. 19:00 / Saturday, 7 pm
NFM, Sala Czerwona / Red Hall
Roots Magic

Alberto Popolla – klarnety / clarinets
Errico De Fabritiis – saksofony / saxophones
Gianfranco Tedeschi – kontrabas / double bass
Fabrizio Spera – perkusja / drums
***
Amir ElSaffar, Ksawery Wójciński, Wacław Zimpel, Lutosławski Quartet – premiera / premiere

Amir ElSaffar – kompozycja, trąbka, śpiew / composition, trumpet, voice
Ksawery Wójciński – kontrabas / double bass
Wacław Zimpel – klarnet / clarinet
Lutosławski Quartet:
Bartosz Woroch – I skrzypce / 1st violin
Marcin Markowicz – II skrzypce / 2nd violin
Artur Rozmysłowicz – altówka / viola
Maciej Młodawski – wiolonczela / cello


25.11. 2018, niedziela, godz. 19:00 / Sunday, 7 pm
NFM, Sala Główna / Main Hall
Esperanza Spalding



WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE / ACCOMPANYING EVENTS

Spotkania / Meetings

16.11.2018, piątek, godz. 18:00 / Friday, 6 pm
NFM, Sala Główna / Main Hall
Spotkanie z Chickiem Coreą / Pre-concert talk with Chick Corea

17.11.2018, sobota, godz. 18:00 / Saturday, 6 pm
NFM, foyer -1
Spotkanie z Shabaką Hatchingsem / Pre-concert talk with Shabaka Hatchings

21.11.2018, środa, godz. 18:00 / Wednesday, 6 pm
NFM, foyer -1
Spotkanie z Jamie Baum i Peterem Knightem / Pre-concert talk with Jamie Baum i Peter Knight

22.11.2018, czwartek, godz. 18:00 / Thursday, 6 pm
NFM, foyer -1
Spotkanie z Simonem Barkerem, Hamidem Drake i Avishaiem Cohenem / Pre-concert talk with Simon Barker, Hamid Drake and Avishai Cohen

24.11.2018, sobota, godz. 18:00 / Saturday, 6 pm
NFM, foyer -1
Spotkanie z Amirem ElSaffarem / Pre-concert talk with Amir ElSaffar


Koncerty w mieszkaniach / House concerts
24–25.11.2018, sobota i niedziela / Saturday and Sunday

Jazz Morning Kids! Poranki z muzyką na żywo / Film matinees with live music
3.11, 10.11, 17.11, 24.11.2018, soboty, godz. 10:00 / Saturdays 10 am
Kino Nowe Horyzonty

Współorganizator / Co-organizer: Kino Nowe Horyzonty

Jam Sessions
16–18.11.2018 oraz / and 20–25.11.2018
Klubokawiarnia Mleczarnia / Mleczarnia Club & Cafe

Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie. / The Presenter reserves the right to change the programme.


Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego / The Witold Lutosławski National Forum of Music
pl. Wolności 1, 50-071 Wrocław
tel. / phone: +48 71 715 97 77
[email protected]

Rezerwacja biletów / Bookings:
tel. / phone: +48 71 715 97 00
[email protected]
(pon.–pt.: 9:00–17:00, sob.: 15:00–20:30) / (Mon–Fri: 9 am–5 pm, Sat: 3 pm–8:30 pm)

Kasa biletowa NFM / Box Office (wejście od / entrance from pl. Wolności)
Godziny otwarcia / working hours:
pon.–pt.: 11:00–18:00 (lub do godziny wieczornego koncertu; przerwa: 15:00–15:30) / Mon–Fri: 11 am–6 pm (or until the hour of the evening concert; break between 3 pm and 3:30 pm)
sob.: 15:00–20:30 (lub do godziny wieczornego koncertu) / Sat: 3 pm–8:30 pm (or until the hour of the evening concert)
niedz.: na dwie godziny przed rozpoczęciem koncertu / Sun: two hours before the concert

Sprzedaż biletów online / Tickets online: www.bilety.nfm.wroclaw.pl

www.nfm.wroclaw.pl
www.jazztopad.pl

16.11.2018, piątek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Chick Corea: Solo Piano

Chick Corea – fortepian / piano

Chick Corea to jedna z kluczowych postaci dla muzyki jazzowej ostatniego półwiecza. Pianista rozwijający kolejne gałęzie muzyki improwizowanej, a także wyjątkowy kompozytor, którego najpopularniejsze utwory należą do standardów jazzowych. Chick Corea jest także jednym z najbardziej docenianych i najczęściej nagradzanych artystów na świecie. Jest zdobywcą prestiżowego lauru NEA Jazz Masters i dwudziestu dwóch nagród Grammy (był aż sześćdziesiąt cztery razy nominowany do tej nagrody!). Jego nazwisko od kilku lat widnieje w Hall of Fame magazynu „DownBeat”. Od połowy lat 60. Chick Corea budował swój dorobek fonograficzny, nagrywając z legendami jazzu.
Jego współpraca z Milesem Davisem zaowocowała płytami pionierskimi dla nurtu fusion (m.in. In a Silent Way i Bitches Brew), który w następnej dekadzie rozwijał w autorskich grupach. Jako lider zespołu Return to Forever stał się jednym z najbardziej wpływowych artystów jazz-rocka; w kolejnych latach muzykę tę wykonywał w ramach projektu Chick Corea Elektric Band. W obszernej dyskografii pianisty znajdziemy jednak pozycje obowiązkowe dla fanów zarówno głównego jazzowego nurtu, jak i awangardy. W wielości projektów, które tworzył, a także w ich zróżnicowaniu stylistycznym widoczny jest cały wachlarz jego możliwości i niespożytych pokładów kreatywności.
Największe uznanie publiczności jazzowej przyniosły mu koncerty w małych składach, zarówno w triach firmowanych jego nazwiskiem, a współtworzonych przez często zmieniających się basistów i perkusistów (wśród nich byli m.in. Miroslav Vitouš i Roy Haynes, Eddie Gómez i Paul Motian, Avishai Cohen i Jeff Ballard, Christian McBride i Steve Gadd, John Patitucci i Antonio Sánchez), jak i w duetach (z Garym Burtonem, Bélą Fleckiem, Bobbym McFerrinem czy Herbiem Hancockiem). W Narodowym Forum Muzyki ikona jazzu zaprezentuje repertuar solowy.


17.11.2018, sobota, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Sons of Kemet

Shabaka Hutchings – saksofon
Theon Cross – tuba
Thomas Skinner – perkusja
Edward Hick – perkusja oraz instrumenty perkusyjne

Założona siedem lat temu formacja Sons of Kemet reprezentuje londyńską scenę szeroko pojętej muzyki jazzowej. Twórczość grupy charakteryzuje się fuzją gatunków muzycznych – artyści mieszają m.in. rockową energię, afrykański puls, jazzową biegłość oraz karaibski folk.
W tym roku zespół rozpoczął współpracę z prestiżową wytwórnią Impulse! Records – wydał w niej trzeci album w swoim dorobku, zatytułowany Your Queen Is a Reptile. Dwie poprzednie płyty spotkały się z rewelacyjnym odbiorem publiczności i dziennikarzy, a także przyniosły nagrody, w tym najcenniejszą na Wyspach Brytyjskich – MOBO Award.
Repertuar prezentowany z wykorzystaniem nietypowego instrumentarium (złożonego z dwóch zestawów perkusyjnych, tuby oraz saksofonu) to oryginalna propozycja nie tylko dla fanów muzyki jazzowej. Liderem zespołu jest dobrze znany wrocławskiej publiczności Shabaka Hutchings, który od BBC Radio 3 otrzymał tytuł „New Generation Artist”. To saksofonista i klarnecista wymieniany wśród najciekawszych młodych twórców europejskiej sceny muzyki improwizowanej. Założył zespoły The Comet Is Coming oraz Shabaka & The Ancestors. Obecnie w Sons of Kemet współpracują z nim tubista Theon Cross oraz perkusiści Tom Skinner i Seb Rochford.
Materiał z ostatniego albumu grupy powstał z udziałem gości specjalnych, a poza dotychczasową mieszanką stylistyczną do kręgu swoich inspiracji formacja dołączyła rap i elementy muzyki dub. Płyta Your Queen Is a Reptile poza warstwą czysto muzyczną zawiera także znamiona protestu przeciw brytyjskiej monarchii, która zdaniem członków zespołu przyczynia się do dyskryminacji rasowej poprzez pogłębianie nierówności klasowych.


18.11.2018, niedziela, godz. 16:00
Wrocław, NFM, foyer -1
Melting Pot Made in Wrocław

Gilles Vandecaveye-Pinoy – fortepian
Matylda Gerber – saksofon tenorowy
LILJA – gitara
Max Andrzejewski – perkusja

Tegoroczna edycja Melting Pot jest organizowana we współpracy z: Berliner Festspiele / Jazzfest Berlin, Nasjonal jazzscene w Oslo, Handelsbeurs w Gandawie.

Kiedy w 2013 roku idea Melting Pot była jeszcze w zalążku, a kolejne odsłony projektu były improwizowane pod kątem uczestników i sytuacji, nikt nie przypuszczał, że pewnego dnia stanie się on festiwalową tradycją. Pomysł, by na jednej scenie spotkali się ludzie reprezentujący różne dziedziny sztuki, był strzałem w dziesiątkę. Był odpowiedzią zarówno na potrzebę artystów, aby działać „na żywca”, jak i na potrzebę publiczności, aby w koncercie był element zaskoczenia.
Przebieg spotkań Melting Pot rzeczywiście trudno przewidzieć, jednak najbardziej zaskoczeni są zawsze sami artyści, których uczestnictwo w tej niezwykłej konfrontacji nie przechodzi bez echa. Tak jak w poprzednich latach do udziału w projekcie zostali zaproszeni muzycy z organizacji partnerskich. Do tej pory byli to artyści z Niemiec, Belgii, Holandii, Luksemburgu, Danii, Irlandii, Estonii i oczywiście Polski, pośród których znaleźli się także przedstawiciele sztuk pięknych, tańca czy komiksu.


18.11.2018, niedziela, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Jaimie Branch – Fly or Die

Jaimie Branch – trąbka
Lester St. Louis – wiolonczela
Jason Ajemian – kontrabas
Chad Taylor – perkusja
Jaimie Branch to amerykańska trębaczka wywodząca się z chicagowskiego środowiska muzyki improwizowanej, obecnie mieszkająca i tworząca w Nowym Jorku.
Artystka przez ponad dziesięć lat, nagrywając i koncertując z tak szanowanymi muzykami, jak Tim Daisy, Ken Vandermark, Keefe Jackson czy Jason Adasiewicz, równolegle prowadziła własne zespoły, m.in. tria Sherpa i Princess, Princess, oraz tworzyła duet z Markiem Riordanem. Oprócz tego, że była aktywna na scenie jazzowej, angażowała się w projekty związane z innymi gatunkami muzycznymi: od indie rocka, przez hip-hop, po elektronikę i noise. To jednak długo wyczekiwany autorski debiut fonograficzny, album wydany w zeszłym roku nakładem wytwórni National Anthem, przyniósł jej należne uznanie krytyków.
Płyta Fly or Die, zarejestrowana w kwartecie z wiolonczelistką Tomeką Reid, kontrabasistą Jasonem Ajemianem i perkusistą Chadem Taylorem (z gościnnym udziałem Matta Schneidera, Bena Lamara Gaya i Josha Bermana), została nazwana na łamach „New York Times” najbardziej zaskakującym debiutem zeszłego roku. Trzydziestopięciominutowa suita pokazuje nie tylko nietuzinkowe zdolności improwizatorskie Jaimie Branch, lecz także jej zainteresowanie postprodukcją dźwięku.
Artystka wśród swoich idoli jednym tchem wymienia trębaczy reprezentujących bardzo różne stylistyki jazzowe, takich jak Booker Little, Miles Davis i Axel Dörner. Jej muzyczna przygoda zaczęła się od grunge’u i punk rocka, a zainteresowanie muzyką improwizowaną w połączeniu z solidną edukacją (Jaimie Branch jest absolwentką New England Conservatory) i fascynacją free jazzem zaowocowało oryginalnym awangardowym stylem gry, pełnym nieskrępowanej ekspresji.


20.11.2018, wtorek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
TD Vancouver Jazz Festival Presents: Sick Boss

Cole Schmidt – gitara
James Meger – kontrabas
Dan Gaucher – perkusja
Peggy Lee – wiolonczela
JP Carter – trąbka
Jeremy Page – klarnet
Tyson Naylor – fortepian, syntezator, akordeon

Sick Boss to grupa założona przez Cole’a Schmidta – gitarzystę, kompozytora i jednego z najciekawszych improwizatorów środowiska muzycznego Vancouver, inspirującego się w równym stopniu Jimim Hendrixem, co muzyką folkową. Trzon siedmioosobowego kolektywu, złożonego z cenionych i zapracowanych kanadyjskich instrumentalistów, stanowią – poza Cole’em Schmidtem – basista James Meger  i perkusista Dan Gaucher. Zespół jest związany z niezależną oficyną wydawniczą Drip Audio, która od 2005 roku konsekwentnie prezentuje w swoim katalogu muzykę przekraczającą stylistyczne podziały.
Debiutancki album grupy, zatytułowany po prostu Sick Boss, został wydany w maju zeszłego roku. Materiał nagrano niemal dwa lata wcześniej w Warehouse Studio. Zarejestrowane ścieżki dźwiękowe (ich łączny czas trwania to blisko pięćdziesiąt godzin) przez następny rok poddawano eksperymentom w trakcie analogowej  i cyfrowej edycji. Owocem tego żmudnego procesu jest album trudny do stylistycznego zaszufladkowania, co było jednym z artystycznych założeń muzyków i wytwórni. Debiutancki krążek z jednej strony stawia na rockową, czasem psychodeliczną ekspresję z wykorzystaniem elektroniki i rozbudowanego instrumentarium, a z drugiej jest dopieszczoną, gęstą produkcją, łączącą piękne melodie, powtarzalne riffy i kreatywną improwizację.
Bogaty i zróżnicowany repertuar, z którym zespół Sick Boss przyjeżdża na wrocławski festiwal, został doceniony w kanadyjskich mediach – trafił na listę dziesięciu najlepszych płyt minionego roku, razem z albumami takich twórców, jak Tim Berne, Craig Taborn czy Ralph Towner.


21.11.2018, środa, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Jamie Baum Septet+
Australian Art Orchestra – premiera

Jamie Baum Septet+

Jamie Baum – flety
Amir ElSaffar – trąbka, wokal
Sam Sadigursky – saksofon altowy, klarnet basowy
Chris Komer – waltornia
Brad Shepik – gitara
Luis Perdomo – fortepian
Zack Lober – kontrabas
Jeff Hirshfield – instrumenty perkusyjne

Koncert jest realizowany przy wsparciu Mid Atlantic Arts Foundation, USArtists International we współpracy z National Endowment for the Arts, Andrew W. Mellon Foundation oraz Howard Gilman Foundation.

***
Australian Art Orchestra – premiera

Peter Knight – kompozycja, kierownictwo artystyczne, trąbka, elektronika
Andrea Keller – kompozycja, fortepian
Simon Barker – perkusja
Aviva Endean – klarnety
Lizzy Welsh – skrzypce
Georgie Darvidis – wokal
Jacques Emery – kontrabas
Tilman Robinson – elektronika
James Macaulay – puzon

Kompozycja The Plains powstała dzięki wsparciu Australia Council for the Arts, Creative Victoria oraz Ian Potter Foundation.

Australian Art Orchestra od samego początku swojego istnienia za główny cel działalności przyjęła rozwijanie muzyki improwizowanej: łączy zróżnicowane nurty jazzowe, nie unikając zderzania ich z odmiennymi gatunkami muzycznymi. Zespół założył w 1994 roku australijski pianista (mający polskie korzenie) Paul Grabowsky. Jedną z jego pierwszych inspiracji była amerykańska supergrupa Art Ensemble of Chicago.
Z biegiem lat do współpracy z Australian Art Orchestra byli jednak zapraszani także artyści z Indii, Korei i Chin (następnie również z USA, Kanady czy Japonii), co zaowocowało pojawieniem się w repertuarze zespołu wyraźnych elementów world music oraz kompilacyjnością jego twórczości. Od pięciu lat dyrektorem artystycznym Australian Art Orchestra jest trębacz i kompozytor Peter Knight, dzięki któremu orkiestra zyskała nową energię i ponownie zwróciła na siebie uwagę krytyków muzycznych. Działalność orkiestry skupia się na zderzaniu kontrastów i zacieraniu granic między gatunkami muzycznymi. Artyści łączą tradycję z nowoczesnością, notację z improwizacją, a awangardę z muzyką popową. Ostatnia płyta Water Pushes Sand, wydana w 2017  roku nakładem australijskiej wytwórni Jazzhead Records, czerpie z syczuańskiej muzyki folkowej. Niespełna ćwierć wieku działalności formacji to ciągły proces poszukiwania, który ukazuje jazz jako muzykę nietracącą na aktualności. Muzyczny eklektyzm cechujący obecnego lidera oraz reputacja zespołu stwarzają pole do artystycznych eksperymentów, które są regularnie doceniane przez australijską branżę muzyczną, o czym świadczy wiele nagród, w tym m.in. trzykrotnie przyznana Australian Jazz Bell Award i dwukrotnie AMC/APRA Art Music Award.

Jamie Baum to flecistka, kompozytorka i pedagog. Wielokrotnie była wyróżniana przez amerykańską branżę muzyczną. Jej nazwisko od dwudziestu lat systematycznie pojawia się w ankietach prestiżowego magazynu „DownBeat”, a Jazz Journalists Association ośmiokrotnie nominowało artystkę w kategorii „Najlepszy flecista roku”.
W swojej twórczości, której fundamentem jest jazz, nawiązuje również do muzyki brazylijskiej, kultury południowej Azji i muzyki klasycznej. Współpracowała z tuzami szeroko pojętej sceny jazzowej, takimi jak m.in. Richie Beirach, Tom Harrell, Kenny Barron, Fred Hersch, Anthony Braxton czy Wadada Leo Smith. Koncertowała na estradach ponad trzydziestu krajów świata. W swojej twórczości wykorzystuje szeroką paletę brzmień – flety sopranowe, altowe i basowe, a także flet typu d’amore. Autorskie projekty Jamie Baum charakteryzują się skrupulatnie aranżowanymi formami, w których wyeksponowana sekcja dęta tworzy imponującą siatkę dźwiękową na tle zdyscyplinowanej sekcji rytmicznej. Jej autorskie albumy ukazują się głównie w cenionych niezależnych oficynach wydawniczych (Sunnyside, Omnitone, Konnex), a ostatni krążek, zatytułowany Bridges, swoją premierę miał w maju bieżącego roku. Jako pedagog Jamie Baum pracuje w Manhattan School of Music oraz The New School, a także prowadzi warsztaty mistrzowskie na całym świecie. Na wrocławski festiwal przyleci ze swoją formacją Jamie Baum Septet+ – od niemal dwudziestu lat jest to jej koronny projekt, w ramach którego przeprowadza swe fascynujące eksperymenty brzmieniowe.


22.11.2018, czwartek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Simon Barker & Hamid Drake Duo – premiera
Avishai Cohen’s Bigger Vicious – premiera

Simon Barker & Hamid Drake Duo – premiera

Simon Barker – perkusja
Hamid Drake – perkusja
***
Avishai Cohen’s Bigger Vicious – premiera

Avishai Cohen – trąbka, efekty, kompozycja
Yonathan Avishai – fortepian, instrumenty klawiszowe
Yonatan Albalak – gitara
Uzi Ramirez – gitara
Barak Mori – kontrabas
Aviv Cohen – perkusja
Ziv Ravitz – perkusja

Partner: Ambasada Izraela w Warszawie

Duet muzyków posiadających ogromny dorobek artystyczny, dysponujących bogatą paletą środków ekspresji i rewelacyjnym warsztatem technicznym, którzy swoją twórczością rozwijają rolę perkusji we współczesnej muzyce improwizowanej.
Hamid Drake jest niekwestionowaną ikoną muzyki freejazzowej. To perkusista związany przede wszystkim z chicagowskim środowiskiem Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM), udzielający się także w formacjach, którym bliżej do nurtu world music. Hamid Drake gra na standardowym zestawie perkusyjnym, ale często korzysta też z instrumentów etnicznych. Lista artystów, z którymi współpracował, jest imponująca, znajdują się na niej największe gwiazdy muzyki freejazzowej, m.in. Evan Parker, Peter Brötzmann, William Parker, Fred Anderson czy Don Cherry, a także legendy jazzu w mniejszym stopniu związane ze sceną awangardową, jak Herbie Hancock czy Wayne Shorter. Simon Barker to jeden z najciekawszych perkusistów w Australii. W swojej dotychczasowej karierze wziął udział w nagraniu blisko siedemdziesięciu albumów, występował z takimi artystami, jak Jason Moran, Marilyn Crispell, Tim Berne czy Joe Lovano. Od lat rozwija swoją twórczość w ramach projektów solowych. Jako jeden z niewielu perkusistów koncertujących i rejestrujących płyty w pojedynkę jest ceniony za muzyczną wyobraźnię i oryginalność. Simon Barker jest również pedagogiem wykładającym w konserwatorium muzycznym w Sydney, a także uczącym w ramach warsztatów mistrzowskich na całym świecie.

Pod szyldem Bigger Vicious kryje się rozbudowany skład Avishaia Cohena – muzyka, który na wrocławski koncert szykuje premierę nowego materiału.
Urodzony w Tel Awiwie, a na stałe mieszkający w Nowym Jorku trębacz obecnie jest związany z monachijską wytwórnią ECM, w której do tej pory wydał dwa doskonale przyjęte albumy. Avishai Cohen przez ostatnie lata regularnie zajmuje wysokie pozycje w dorocznych zestawieniach branżowych pism i stacji radiowych (takich jak m.in. „JazzTimes”, „Jazz Magazine France”, „DownBeat” czy TSF Jazz). Oprócz tego, że realizuje autorskie projekty, współtworzył także ważne formacje, jak SFJAZZ Collective czy Mark Turner Quartet. Do tej pory zespół o nazwie Big Vicious był kwintetem, a pomysł założenia formacji powstał w trakcie jam sessions odbywających się w południowo-wschodniej części Manhattanu. Wtedy to Avishai Cohen zdecydował się powołać do życia grupę, w której swoją grę na trąbce połączyłby z efektami elektronicznymi oraz wykorzystaniem podwójnej sekcji rytmicznej. Efektem mieszanki gatunkowej tworzonej przez Big Vicious były instrumentalne piosenki oparte na rockowych riffach i wypełnione improwizacjami lidera. Ostateczny kształt zespołu stanowili dwaj perkusiści i dwaj gitarzyści. Dzięki wzmocnieniu grupy przez dodanie partii basowych i wkomponowanie do składu instrumentów klawiszowych możliwe będzie poszerzenie stylistyki wypracowywanej w ramach dotychczasowej działalności. Bigger Vicious to nowy septet jednego z najciekawszych i najbardziej wszechstronnych trębaczy na współczesnej scenie jazzowej.


23.11.2018, piątek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Brad Mehldau Piano Concerto – premiera | NFM Filharmonia Wrocławska

Brad Mehldau – fortepian
Clark Rundell – dyrygent
NFM Filharmonia Wrocławska

Zamówienie Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu (Jazztopad Festival) oraz Orchestre Philharmonique du Luxembourg, L’Auditori, Orchestre national d’Île-de-France, Britten Sinfonia i Los Angeles Philharmonic Association.

Brad Mehldau to jeden z najwybitniejszych improwizatorów na świecie, nazywany współczesnym spadkobiercą muzycznego dorobku legend jazzowej pianistyki. Urodzony na Florydzie pianista i kompozytor zawodową karierę rozpoczął na początku lat 90. i od tego czasu z dużą częstotliwością wydaje kolejne albumy, a także koncertuje na całym świecie.
Główną osią jego twórczości są dokonania w autorskim trio (obecnie współtworzy je z kontrabasistą Larrym Grenadierem i perkusistą Jeffem Ballardem), które niezmiennie od dwóch dekad cieszy się popularnością wśród słuchaczy i zachwyca krytyków. Ostatnie nagranie Brad Mehldau Trio to tegoroczny krążek Seymour Reads The Constitution!. Artysta tworzy jednak na wielu muzycznych frontach jednocześnie, czy to korzystając z rozbudowanego instrumentarium (Largo czy Highway Rider), czy też rejestrując albumy w małych – głównie akustycznych – składach.
Za fonograficzne przykłady tych działań mogą posłużyć płyty wydane w 2016 roku – Nearness nagrana z saksofonistą Joshuą Redmanem oraz solowa After Bach. Artysta od piętnastu lat jest związany z wytwórnią Nonesuch Records. W swojej karierze był członkiem  zespołów Pata Metheny’ego, Charliego Hadena czy Lee Konitza, a jako sideman współpracował m.in. z Wayne’em Shorterem, Johnem Scofieldem i Charlesem Lloydem. Jego muzyka pojawiła się w kilku filmach, np. w obrazie Oczy szeroko zamknięte Stanleya Kubricka czy Million Dollar Hotel Wima Wendersa. Brad Mehldau, od zawsze zafascynowany zarówno formalnymi aspektami muzyki, jak i improwizacją, podczas 15. edycji Jazztopad Festival zaprezentuje recital solo,  a w drugiej części koncertu wykona swoją premierową kompozycję z towarzyszeniem NFM Filharmonii Wrocławskiej.


23.11.2018, piątek, godz. 21:00
Wrocław, Klubokawiarnia Mleczarnia
Novembre

Antonin-Tri Hoang – saksofon
Romain Clerc-Renaud – instrumenty klawiszowe
Thibault Cellier – kontrabas
Elie Duris – perkusja

Koncert jest częścią 15. Jazz Migration, trasy koncertowej organizowanej przez AJC – sieć współpracy francuskich impresariów jazzowych. Rokrocznie AJC wybiera młodych muzyków, aby ich wypromować i pomóc im rozwijać karierę.
www.jazzmigration.com

Kwartet Novembre powstał siedem lat temu w Konserwatorium Paryskim. Grupę tworzą saksofonista Antonin-Tri Hoang, pianista Romain Clerc-Renaud, kontrabasista Thibault Cellier oraz perkusista Elie Duris. Młodzi instrumentaliści, mający zarówno klasyczne, jak i jazzowe wykształcenie, zdążyli zgromadzić relatywnie duży dorobek artystyczny dzięki temu, że spotykali na drodze swojej dotychczasowej kariery takich muzyków, jak m.in. Benoît Delbecq, Marc Copland, Dave Liebman, Marc Ducret i Henri Texier.
Awangardowy zespół, który jest zafascynowany muzyką freejazzową i współczesną, inspiruje się również malarstwem i filmem. Członkowie Novembre, dysponujący doskonałymi zdolnościami improwizatorskimi, wzorują się na nowoczesnych rozwiązaniach dotyczących formy utworów, stąd częste w ich twórczości kolaże muzyczne, krótkie zapętlenia i niespodziewane powroty tematów czy sekwencyjne nakładanie fragmentów utworu na następne jego części. Oparta na asymetrii eksperymentalna muzyka zespołu służy odkrywaniu nowych horyzontów współczesnego jazzu.
Koncert odbywa się w ramach 17. edycji programu „Jazz Migration” prowadzonego przez Association Jazzé Croisé – organizację skupiającą francuskich promotorów, menedżerów i organizatorów życia jazzowego. Celem tego programu jest wytypowanie zespołów zasługujących na szersze uznanie, a następnie pomaganie im w rozwoju kariery przez promowanie ich twórczości i organizowanie tras koncertowych.


24.11.2018, sobota, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Roots Magic
Amir ElSaffar, Ksawery Wójciński, Wacław Zimpel, Lutosławski Quartet – premiera

Roots Magic

Alberto Popolla – klarnety
Errico De Fabritiis – saksofony
Gianfranco Tedeschi – kontrabas
Fabrizio Spera – perkusja
***
Amir ElSaffar, Ksawery Wójciński, Wacław Zimpel, Lutosławski Quartet – premiera

Amir ElSaffar – kompozycja, trąbka, śpiew
Ksawery Wójciński – kontrabas
Wacław Zimpel – klarnet
Lutosławski Quartet:
Bartosz Woroch – I skrzypce
Marcin Markowicz – II skrzypce
Artur Rozmysłowicz – altówka
Maciej Młodawski – wiolonczela

Zespół Roots Magic został założony w 2013 roku przez utytułowanych włoskich muzyków – klarnecistę Alberto Popollę, saksofonistę Errico De Fabritiisa, kontrabasistę Gianfranco Tedeschiego oraz perkusistę Fabrizio Sperę. Oryginalny koncept artystów polega na fuzji tradycyjnego bluesa z muzyką improwizowaną o wyraźnej proweniencji freejazzowej. Rezygnując z instrumentu harmonicznego, członkowie formacji położyli nacisk na muzyczną wolność i surowość brzmienia – szczególnie w ramach aktywności koncertowej. Po dwóch latach od swojego powstania zespół wydał debiutancki album Hoodoo Blues & Roots Magic (w prestiżowej wytwórni Clean Feed Records). Płyta wzbudziła duże zainteresowanie dziennikarzy muzycznych, co znalazło swoje odzwierciedlenie w wysokich miejscach w rankingach podsumowujących premiery fonograficzne roku 2015 (m.in. w „New York Jazz Record” czy „Musica Jazz Top Poll”). Repertuar włoskiego kwartetu stanowią kompozycje bluesowe autorstwa legendarnych twórców, zarówno ojców gatunku (m.in. Roberta Johnsona czy Charleya Pattona), jak i współzałożycieli chicagowskiej organizacji Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM; m.in. Henry’ego Threadgilla czy Roscoe Mitchella). Muzycy Roots Magic stale rozwijają kompozycje swoich mistrzów, składając im w ten sposób hołd. W ramach kontynuacji współpracy z portugalską wytwórnią latem zeszłego roku zespół wydał swój drugi album – Last Kind Words. Niepodrabialny styl avant-blues, który został zaprezentowany przez formację na tym krążku, po raz kolejny zdobył uznanie prasy i powiększył grono fanów zespołu.

Amir ElSaffar to wykształcony klasycznie trębacz, który rozwija język jazzowy, łącząc go z estetyką wywodzącą się z muzyki tradycyjnej Bliskiego Wschodu – irackim maqam. Muzyk wydaje swoje albumy (sześć spośród ośmiu autorskich krążków) w katalogu Pi Recordings, jednej z najciekawszych wytwórni płytowych XXI wieku związanych z muzyką jazzową. Amir ElSaffar maqam zgłębiał już po studiach, podczas pięcioletnich poszukiwań mistrzów tego gatunku. W tym czasie nauczył się także gry na santurze i języka arabskiego, którym posługuje się w partiach wokalnych w swoich utworach. Jest m.in. laureatem Doris Duke Performing Artist Award, a także beneficjentem tegorocznego stypendium United States Artists – prestiżowej pozarządowej organizacji wspierającej różne dziedziny sztuki. Współpracował z takimi artystami, jak Cecil Taylor, Nasheet Waits, Rudresh Mahanthappa czy John Escreet. Podczas koncertu w ramach 15. edycji Jazztopad Festival zostanie premierowo zaprezentowany program, w którym trębacz zestawi ze sobą różne muzyczne światy, zacierając międzykulturowe granice. Jego nowe kompozycje wykonają Lutosławski Quartet – jeden z czołowych w Polsce kwartetów smyczkowych wykonujących muzykę XX i XXI wieku – oraz kontrabasista Ksawery Wójciński i klarnecista Wacław Zimpel. Dwaj ostatni, doskonale znani fanom polskiej muzyki improwizowanej, w ramach autorskich projektów często czerpali z muzyki tradycyjnej (m.in. indyjskiej, żydowskiej, ukraińskiej czy polskiej). Amir ElSaffar jako ceniony twórca wielokrotnie otrzymywał zamówienia kompozytorskie (m.in. od Newport Jazz Festival i Jazz Institute of Chicago), które dotyczyły nie tylko składów jazzowych, lecz także zespołów z tradycyjnym bliskowschodnim instrumentarium i orkiestr kameralnych. Obecnie trębacz jest kompozytorem rezydentem francuskiej Fondation Royaumont.


25.11.2018, niedziela, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Esperanza Spalding

Esperanza Spalding to basistka, wokalistka i kompozytorka, która w ostatnich latach stała się jedną
z najbardziej popularnych postaci światowego jazzu. Jej fonograficzny dorobek to sześć autorskich płyt, za które otrzymała łącznie cztery nagrody Grammy. Pierwszą statuetkę zdobyła w obszernej kategorii „Best New Artist”, czego nigdy wcześniej nie udało się osiągnąć jazzowym artystom (do nagrody nominowani byli wówczas Justin Bieber, Drake, zespół Florence and the Machine oraz grupa Mumford and Sons).
W dotychczasowej karierze Esperanza Spalding występowała z takimi ikonami muzyki, jak Wayne Shorter, Herbie Hancock, Prince i Stevie Wonder, brała także udział w nagraniu albumów artystów jazzowych, m.in. Jacka DeJohnette’a i Joe Lovano, oraz takich gwiazd muzyki pop, jak Bruno Mars i Janelle Monáe. Mimo młodego wieku w zeszłym roku otrzymała od Harvard University stanowisko profesora,
a w maju tego roku od władz swej macierzystej uczelni – Berklee College of Music – tytuł doktora honoris causa.
Ostatni album Amerykanki, zatytułowany Exposure, został wydany w grudniu nakładem Concord Records. Esperanza Spalding wprowadziła dla swoich fanów pionierskie rozwiązanie: za pośrednictwem portalu społecznościowego transmitowała na żywo przebieg prac nad powstającym materiałem. Relacja trwała trzy doby bez przerw i ukazała cały proces rejestracji płyty – od tworzenia utworów po postprodukcję dźwięku. W czasie transmisji możliwy był zakup albumu w przedsprzedaży, a limitowany nakład w liczbie 7777 egzemplarzy został wyprzedany w trzeci dzień pracy zespołu w NRG Recording Studios.
Esperanza Spalding oprócz tego, że jest aktywna artystycznie, angażuje się także w akcje charytatywne oraz działanie na rzecz równości rasowej.


Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie.



Powiązane Video Wszystkie video

Nikola Lipska – O gwiazdeczko
Nikola Lipska – O mój Jezusicku
Gummibärchen (Gumisie)- The ThreeX
Piotr Wróbel - Moliendo Cafe cz. I, Anna Wrobel, Camerata Vistula

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Orange Little Bass Thing wzmacniacz basowy 500W typu head
Millenium 7A Carbon Sticks pałki perkusyjne
Millenium 5B Carbon Sticks pałki perkusyjne
Millenium 5A Carbon Sticks pałki perkusyjne

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl