Utwory Zbigniewa Wodeckiego stały się standardami polskiej muzyki rozrywkowej. Wielka w tym zasługa jego talentu kompozytorskiego – był bowiem nie tylko ich wykonawcą, ale i kompozytorem. Od 24 czerwca śpiewanie i granie jego piosenek w domu, dla przyjemności staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Zbigniew Wodecki zrezygnował z dobrze zapowiadającej się kariery skrzypka solisty w filharmoniach i renomowanych orkiestrach, by nagrywać piosenki, które wyprzedzały polską muzykę rozrywkową co najmniej o dekadę. Już jako nastolatek związał się z Piwnicą Pod Baranami, grał w zespole Anawa, a w trasach koncertowych z Ewą Demarczyk podbijał Europę. Inspirował się amerykańskim jazzem, śpiewem Nata King Cole’a, muzyką Franka Sinatry i Burta Bucharacha, marząc jednocześnie, by wystąpić jako solista z big-bandem. Z powodzeniem połączył grę trębacza rozrywkowego z doświadczeniem i fasonem skrzypka klasycznego, wplatając w swój estradowy program zarówno jazz, jak i muzykę poważną. Pomiędzy projektami muzycznymi dał się poznać jako elegancki juror z telewizji oraz showman w popularnych programach, który ze swadą wplatał między muzykę dowcipy i liczne anegdoty. Trudno o drugą postać w Polsce o podobnej charyzmie scenicznej.
Publikacja przedstawia 20 utworów, które rodziły się w kameralnych warunkach, zazwyczaj wśród przyjaciół niż na zamówienie. Wśród nich znajdują się piosenki nagrane na debiutanckiej płycie z 1976 roku, które z wielkim sukcesem, zwieńczonym dwiema statuetkami nagrody Fryderyk powróciły na estradę dzięki współpracy Wodeckiego z zespołem Mitch & Mitch (m.in. Rzuć to wszystko, co złe, Panny mego dziadka, Ballada o Jasiu i Małgosi), a także te, które inspirują i łączą kolejne pokolenia m.in. w projektach Wodecki/Pater, czy singlach Baranovskiego oraz polsko-francuskiego zespołu BEMY (Nad wszystko uśmiech twój czy Lubię wracać, tam gdzie byłem). W zbiorze nie brakuje także największych przebojów, obecnych na festiwalu Wodecki Twist, jak Izolda, Opowiadaj mi tak, Zacznij od Bacha, czy Z Tobą chcę oglądać świat. W publikacji znajdziemy też piosenkę Chwytaj dzień, promującą album „Dobrze, że jesteś”, który powstał na kanwie niedokończonych utworów Zbigniewa Wodeckiego.
Aranżacje piosenek w opracowaniu na głos, fortepian i gitarę przygotował z dużą dozą wyobraźni i elegancji Krzysztof Herdzin – ceniony przez Wodeckiego pianista, kompozytor i producent muzyczny kilkudziesięciu albumów polskich wokalistów, m.in. Ireny Santor, Edyty Geppert, Katarzyny Groniec, Anny Serafińskiej czy Anny Marii Jopek. Autorką ilustracji na okładce jest Agata „Endo” Nowicka, najlepsza młoda polska ilustratorka według rankingu magazynu Press z 2011 roku, której prace opublikowały tak prestiżowe tytuły, jak „New York Times Magazine” i „The New Yorker”.
Publikacja powstała pod patronatem Fundacji im. Zbigniewa Wodeckiego. Zbiór ten rozpoczyna nową serię Polskiego Wydawnictwa Muzycznego pt. Klasycy polskiej piosenki, zawierającą opracowania muzyki rozrywkowej dla pianistów, wokalistów i gitarzystów. Nuty można zakupić w księgarni stacjonarnej PWM, w sklepie internetowym oraz w księgarniach muzycznych.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest instytucją kultury od 1945 roku specjalizującą się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Szeroka oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym oraz obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów twórczość rodzimych kompozytorów. Jest także przedstawicielem czołowych zagranicznych wydawców na terenie kraju. Odpowiadając na oczekiwania współczesnego odbiorcy, w 2019 roku PWM poszerzyło swoją działalność o nową markę fonograficzną – ANAKLASIS. Jako wydawca „Ruchu Muzycznego” Oficyna stwarza przestrzeń dla artystycznego dialogu i naukowej refleksji, wymiany myśli i kształtowania świadomości estetycznej. Natomiast gromadzone od początku działalności w archiwach Instytucji zasoby udostępniane są w Polskiej Bibliotece Muzycznej – cyfrowej bazie zbierającej niejednokrotnie unikatowe materiały nutowe i ikonograficzne. PWM inicjuje działania edukacyjne będąc głównym organizatorem popularnych Dni Edukacji Muzycznej. W ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej” Oficyna zabezpiecza dziedzictwo muzyczne czasu zaborów i prowadzi działania przybliżające twórczość i działalność artystyczną tamtych czasów m.in. w ramach Kursu Edytorstwa Muzycznego oraz najnowszej serii podcastów „DNA Muzyki Polskiej”. Więcej na www.pwm.com.pl.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl