„Poznańska Wiosna Muzyczna”

Poznańska Wiosna Muzyczna to festiwal na mapie muzyki współczesnej szczególny: jego pierwsza edycja miała miejsce w roku 1961, a założycielem był jeden z czołowych ówczesnych kompozytorów - Tadeusz Szeligowski. Festiwal od początku prezentował szerokie spektrum działań współczesnej sceny muzyki nowej, promując zarówno muzykę twórców z Polski, jak i ze świata, co zbudowało jego prestiż, stawiając jednocześnie w szeregu najważniejszych tego typu wydarzeń w Polsce - obok Warszawskiej Jesieni. Jednocześnie podkreślić należy, iż pomimo tradycji i wieku festiwalu,
Poznańska Wiosna Muzyczna pozostaje wciąż otwarta na nowe nurty muzyczne ze świata.

„Poznańska Wiosna Muzyczna” to Festiwal z ogromnymi tradycjami, niewiele młodszy od „Warszawskiej Jesieni”, na którym osobiście bywali wielcy artyści muzyki współczesnej, jak na przykład Witold Lutosławski. Festiwal został w pewnym momencie przekształcony w biennale. Jednak taki dwuletni tryb w dużym stopniu utrudnia organizację i sprawia, że Festiwal nie może wpisać się w sposób bardziej regularny w kalendarz imprez muzycznych w Polsce, a także w świadomość słuchaczy i artystów. Obecny zespół organizacyjny chce przywrócić wspaniałą tradycję „Poznańskiej Wiosny” jeszcze z lat 70. czy 80. i podjąć się z ogromną satysfakcją zadania organizowania Festiwalu co roku, pragnąc tym samym, aby czas na przełomie marca i kwietnia był w muzyce współczesnej kojarzony z „Poznańską Wiosną”. Zamiar organizatorów wsparty jest także ogromny sukcesem frekwencyjnym i artystycznym Festiwalu w roku 2012 i opiniami środowiska, słuchaczy, wykonawców, kompozytorów o potrzebie powrotu Wiosny do trybu corocznego. Daje to także w niedalekiej przyszłości szansę na szerszą współpracę z instytucjami zagranicznymi, festiwalami, zespołami, na planowanie wspólnych projektów artystycznych i co najistotniejsze stwarza możliwość prezentacji w większym stopniu twórczości polskich kompozytorów i w ogóle muzyki współczesnej.

W roku 2013 Festiwal planuje podjąć współpracę z zagranicznymi zespołami muzyki współczesnej – Ensemble Aleph z Francji i RADAR Ensemble z  Niemiec. Te uznane w świecie zespoły wykonają w Poznaniu, oprócz międzynarodowego repertuaru, utwory kompozytorów polskich. Zaproszenie tych zespołów na „Poznańską Wiosnę” ma ogromne znaczenie jako aspekt promocyjny polskich twórców, gdyż daje szansę na zaistnienie ich utworów na innych estradach w świecie (na przykład Ensemble Aleph planuje wykonać te same polskie utwory na koncercie w Paryżu w lutym 2013). Na „Poznańską Wiosnę” został także zaproszony wybitny niemiecki flecista Erik Drescher, który wykona recital na nowym, jeszcze mało znanym instrumencie – flecie glissandowym i będzie to pierwszy koncert w Polsce zagrany właśnie na tym instrumencie (Erik Drescher wykona między innymi nowy utwór Lidii Zielińskiej, który został zamówiony przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach Programu Zamówienia kompozytorskie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Na podkreślenie zasługuje fakt, że podczas koncertu planowane są prawykonania najnowszych kompozycji twórców zagranicznych, co dla festiwalu muzyki współczesnej oraz dla słuchaczy stanowi szczególną wartość. Prawykonania dzieł kompozytorów zagranicznych oznacza, że „Poznańska Wiosna” jest dla tych twórców imprezą ważną, że powierzają Festiwalowi pierwsze wykonania swoich kompozycji. To z kolei ma swoje przełożenie na promocję „Poznańskiej Wiosny” na całym świecie, gdyż zawsze, przy kolejnych wykonaniach, wydaniach, nagraniach utworu podaje się informację o miejscu prawykonania.

Oprócz wykonawców zagranicznych wystąpią w Poznaniu także znakomici polscy artyści: Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, Lutosławski Piano Duo, Balic Neopolis Quartet. Na 42. Festiwalu będzie także kontynuowana idea z poprzedniego roku – recitali młodych polskich wykonawców, specjalizujących się w muzyce współczesnej, dla których występ na tak prestiżowej imprezie ma być promocją i szansą na dalszą karierę. W roku 2013 będzie to Mateusz Loska, kontrabasista, który ma już za sobą wiele występów w nowym repertuarze, podczas Festiwalu wykona między innymi utwory z elektroniką. Wreszcie artyści związani z Poznaniem, którzy wystąpią na koncercie poświęconym nestorom poznańskiej muzyki XX wieku i założycielom „Poznańskiej Wiosny” – Tadeuszowi Szeligowskiemu i Florianowi Dąbrowskiemu.

Festiwale muzyki współczesnej to jednak w dużym stopniu festiwale kompozytorskie, a więc takie, które prezentują i propagują artystów piszących muzykę dziś lub całkiem niedawno. Tutaj „Poznańska Wiosna” również pragnie kontynuować w ogólnym zamyśle idee z 2012 roku:
- przypominać, utrwalać, a młodym słuchaczom prezentować pierwszy raz wielki dorobek artystyczny muzyki polskiej XX wieku, dzieł, które powoli stają się klasyką XX wieku i twórców polskiej kultury muzycznej z poprzedniego i obecnego stulecia – w 2013 roku będą to Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Meyer, Tadeusz Szeligowski, Jan Astriab, Tadeusz Baird, Witold Szalonek
- prezentować twórczość kompozytorów młodszych generacji, z Poznania i z całej Polski, muzyki powstającej „tu i teraz”, często są to prawykonania, co jest szczególnie cenne dla Festiwalu – w 2013 roku będą to między innym Lidia Zielińska, Jerzy Kornowicz, Zbigniew Kozub, Janusz Stalmierski, Marcel Chyrzyński, Barbara Kaszuba, Wojciech Ziemowit Zych, Aleksander Kościów
- przedstawiać w Poznaniu wybrane zjawiska, utwory i twórców zagranicznych, kompozytorów, którzy są bardzo uznani i znani na zagranicznych festiwalach muzyki nowej – w 2013 roku będą to Pierre Boulez, Iannis Xenakis, Morton Feldman, Yonghi Pagh-Paan, Mauricio Kagel, Helmut Zapf i wielu
innych.

Ogólnie podczas Festiwalu planowanych jest 13 prawykonań i 14 pierwszych wykonań w Polsce utworów kompozytorów polskich i zagranicznych.

Wiosna Młodych to hasło, za którym kryją się koncerty i wydarzenia artystyczne skierowane do młodej i najmłodszej publiczności. W roku 2012 koncert uczniów Zespołu Szkół Muzycznych czy spektakle muzyczne Teatru Atofri cieszyły się ogromnym powodzeniem. Podczas Festiwalu w 2013 roku specjalnym wydarzeniem skierowanym do dzieci ma być koncert „Lutosławski dla dzieci”, podczas którego wykonane zostaną utwory wielkiego kompozytora (w 2013 roku przypada 100. rocznica urodzin Witolda Lutosławskiego) przeznaczone właśnie dla dziecięcej publiczności. Koncert ma mieć specjalną oprawę i ma szansę stać się wyjątkowym wydarzeniem „Wiosny”. Zupełnie nowym wydarzeniem skierowanym do dzieci w wieku 5-8 lat będzie zainicjowanie cyklu artystycznoedukacyjnego pod tytułem Wiosną kwitną instrumenty. Ideą tego koncertu – audycji będzie prezentacja trzech wybranych instrumentów i ich możliwości brzmieniowych, sonorystycznych, stosowanych w muzyce współczesnej oraz krótkich przykładów lub krótszych utworów w całości z literatury współczesnej, przeznaczonej na dany instrument.

Dzieci będą poznawały instrumenty i jednocześnie będą wprowadzane w świat muzyki współczesnej. W roku 2013 będą to: skrzypce, puzon i kontrabas, a w kolejnych latach następne instrumenty. Audycja będzie trwała około 35-45 minut, czyli około 15 minut na jeden instrument wraz z komentarzem osoby prowadzącej. Do projektu zostaną zaangażowani młodzi muzycy specjalizujący się w muzyce współczesnej, członkowie poznańskiego Sepia Ensemble. Prezentacje będą opatrzone komentarzem, a całość ma być prowadzona w sposób przystępny, trochę zabawny, ale bardzo profesjonalny. Ponadto Festiwal od roku 2013 chce odnowić współpracę z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Po wstępnych rozmowach planowane są pierwsze projekty już na rok 2013, a w kolejnych latach współpraca ma być jeszcze szersza.

Podczas „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” słuchacze różnych pokoleń znajdą coś dla siebie – od najstarszej generacji, przez dorosłych i studentów, aż do najmłodszych. Skrupulatnie opracowany program ma także z jednej strony zachęcić słuchaczy mniej zaznajomionych z nową muzyką, a z drugiej znawców, koneserów muzyki współczesnej. „Poznańska Wiosna” 2013 chce być na wzór festiwali europejskich czasem i miejscem dyskusji, twórczej wymiany myśli i wrażeń zarówno dla profesjonalistów jak i dla szerszej publiczności. Festiwal pragnie wnosić „twórczy ferment”, promieniować artystycznie, a także tworzyć wysokie standardy w sferze życia kulturalnego.

PROGRAM 42. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej
„Poznańska Wiosna Muzyczna”
WSTĘP NA WSZYSTKIE KONCERTY "POZNAŃSKIEJ WIOSNY MUZYCZNEJ" JEST BEZPŁATNY ! ! !

10 kwietnia 2013 (środa) godz. 19:00 Aula UAM

Koncert inauguracyjny
Lech Bałaban altówka
Andrzej Tatarski fortepian
Malwina Paszek śpiew
Anna Mróz dyrygent
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus
Barbara Kaszuba Głosy gór na orkiestrę smyczkową i głos biały (2010)
Barbara Kaszuba Pour Amadeus na orkiestrę smyczkową (2013) – prawykonanie
Marta Ptaszyńska Opowieść zimowa (1984)
Zbigniew Kozub Koncert na altówkę i orkiestrę smyczkową (2011) – prawykonanie
Henryk Mikołaj Górecki Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 (1980)
Witold Lutosławski Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową (1954-58)
Wykonanie i prawykonanie utworów Barbary Kaszuby odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”

11 kwietnia 2013 (czwartek) godz. 17:00 Sala Błękitna AM
Mateusz Loska kontrabas
Tomasz Citak skrzypce
Olga Winkowska skrzypce
Natalia Makuch wiolonczela
Tomasz Sośniak fortepian
Rafał Zapała live electronics
Philippe Boivin Zab ou la passion selon St-Nectaire na kontrabas solo (1982)
Karen Odrobna Gerardi … y una combra se echó e volar na kontrabas (2011)
Erkki-Sven Tüür Symbiosis na skrzypce i kontrabas (1996)
Francois Rabbath Poucha Dass na kontrabas solo (1968)
Ada Gentile Serene ombre na fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2011)
Michel Roth KAVALKADE Intermezzo z utworu PESSOA dla śpiewającego kontrabasisty (2008)
Katarzyna Taborowska Racing sounds na kontrabas preparowany i środki elektroniczne (2013) – prawykonanie
Rafał Zapała Cleaner na kontrabas i live electronics (2013) – prawykonanie
Håkon Thelin Shared moments na kontrabas i taśmę (2008)

11 kwietnia 2013 (czwartek) godz. 19:00 Aula AM
RADAR ensemble
Ninon Gloger fortepian
Jonathan Shapiro perkusja
Morton Feldman King of Denmark na perkusję (1965)
Younghi Pagh-Paan PYON-KYONG na fortepian i perkusję (1982)
John Luther Adams Red Arc / Blue Veil na fortepian, perkusję i dźwięki przetworzone (2002)
Annette Schlünz Journal No 5 na fortepian (2011)
Dieter Mack Lalangan na perkusję i fortepian (1983)

11 kwietnia 2013 (czwartek) godz. 21:30 Aula Nova AM
XXII Muzyka z prądem
Przepych i asceza
Curtis Roads Sculptor (2001)
wizualizacja: Brian O’Reilly
Curtis Roads Fluxon (2002)
wizualizacja: Brian O’Reilly
Mateusz Ryczek Neptun na flet altowy i live electronics (2009)
Andrzej Łęgowski flet
Mateusz Ryczek live electronics
Curtis Roads Pictor alpha (2003)
wizualizacja: Brian O’Reilly
Curtis Roads Pictor alpha (2003)
wizualizacja: Gary Kling
Alejandro Trapero Sult op. 26 (2006)
Maciej Łakomy puzon
Lidia Zielińska elektronika
Curtis Roads Volt Air (I, II, III, IV) (2001-2003)
wizualizacja: Brian O’Reilly
Zhang Xiaofu Le chant interieur (1988/2000)
video: Ma Ge
choreografia: Małgorzata Kupsik
wykonawcy: Anna Kokocińska, Joanna Latusz, Michał Mroczkowski
przygotowanie i prowadzenie: Lidia Zielińska
opieka techniczna: Rafał Zapała
współpraca: CIME (Confederation International de la Musique Electroacoustique),
PSeME (Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektronicznej)

12 kwietnia 2013 (piątek) godz. 17:00 Aula Nova AM
Erik Drescher flet glissandowy
Lidia Zielińska live electronics i dyfuzja przestrzenna
Rafał Zapała live electronics
Artur Kroschel Mol-Par na flet glissandowy (2012)
Michael Maierhof splitting 39 na flet glissandowy, headjoint amplifikowany i taśmę (2012)
Nicolaus A. Huber SISTER SOUND na flet glissandowy i gongi (2012) - prawykonanie
Stefan Streich Wohin, Gevatter? na flet glissandowy (2012) - wykonanie nowej wersji
Lidia Zielińska 53 oddechy na flet glissandowy, taśmę wielokanałową i live electronics (2013) – prawykonanie – utwór powstał na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Peter Ablinger SS. GIOVANNI & PAOLO na flet glissandowy i pejzaż brzmieniowy (2012)
Alvin Lucier Double Himalaya na flet i taśmę (2012)

12 kwietnia 2013 (piątek) godz. 19:00 Aula Nova AM
Lutosławski Piano Duo
Emilia Sitarz fortepian
Bartłomiej Wąsik fortepian
Monika Kędziora Exvenire. Dyptyk na dwa fortepiany (2011)
Aleksander Kościów Liber Figurarum Aquae na dwa fortepiany (2002)
Janusz Stalmierski Grota na dwa fortepiany (2013) – prawykonanie
Wojciech Ziemowit Zych Rozedrgranie na dwa fortepiany (2006)
Marcel Chyrzyński Reflection No. 3 na dwa fortepiany (2013) – prawykonanie, zamówienie Festiwalu
Mauricio Kagel Capriccio na dwa fortepiany (2005)
12 kwietnia 2013 (piątek) godz. 21:30 Aula AM
Koncert Jubileuszowy – Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Meyer
Baltic Neopolis Quartet
Filip Lipski skrzypce
Łukasz Górewicz skrzypce
Emilia Goch altówka
Tomasz Szczęsny wiolonczela
Krzysztof Meyer Kwartet smyczkowy nr 6 op. 51 (1981)
Krzysztof Penderecki III Kwartet smyczkowy (2008)
Michał Dobrzyński II Kwartet smyczkowy „Orestes” (2013) – prawykonanie
Henryk Mikołaj Górecki Quasi una fantasia. Kwartet smyczkowy nr 2 op. 64 (1990/91)
Koncert Jubileuszowy jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca.
13 kwietnia 2013 (sobota) godz. 12:00 Aula AM
Szeligowski, Dąbrowski – Wspomnienie
Tadeusz Szeligowski Sonata d-moll na fortepian (1949)
Joanna Marcinkowska fortepian
Florian Dąbrowski Siedem Pieśni do słów Paula Celana na sopran i fortepian (1989-90)
Barbara Tritt sopran
Justyna Chęsy fortepian
Jan Astriab Frazy na fortepian i klawesyn (1975)
Anna Kozub fortepian
Maria Banaszkiewicz-Bryła klawesyn
Teksty na temat twórczości Tadeusza Szeligowskiego, Floriana Dąbrowskiego oraz kompozytorów poznańskich wygłoszą Julia Gołębiowska, Zbigniew Kozub, Małgorzata Pawłowska i Ewa Rzanna-Szczepaniak.
Koncert współorganizowany przez Katedrę Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu.

13 kwietnia 2013 (sobota) godz. 13:30 Aula AM
Barbara Tritt sopran
Anna Paras fortepian
Dariusz Przybylski Sześć pieśni do słów Haliny Poświatowskiej na głos żeński i fortepian op.14 (2004)
Tak bardzo cię kocham
Ptaku mego serca
Moje kolana ustępujące
Zgarnij mnie oczyma
Czy świat umrze trochę
Rozstanie jest ptakiem
Krystian Kiełb Entre nous… 280808, 6 pieśni na sopran i fortepian do słów Marii Pawlikowskiej-
Jasnorzewskiej (2009)
Miłość
Światu
Titanic
Telegram

M…
Sławomir Czarnecki Źródło bijące op.11a [wersja II], pieśni na sopran i fortepian do słów Haliny
Poświatowskiej (1989)

13 kwietnia 2013 (sobota) godz. 19:00 Aula Nova AM
Ensemble Aleph
Monica Jordan sopran
Dominique Clément klarnet, klarnet basowy
Lutz Mandler trąbka
Sylvie Drouin fortepian
Jean – Charles François perkusja
Noëmi Schindler skrzypce
Christophe Roy wiolonczela
Iannis Xenakis Charisma na klarnet i wiolonczelę (1971)
Bettina Skrzypczak Illuminationen na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2008)
Grzegorz Pieniek Jede Nacht besucht uns ein Traum na klarnet basowy, trąbkę, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2012)
Kurt Schwitters Ursonate (1922) – fragmenty
Artur Kroschel Suspension na klarnet basowy, trąbkę, skrzypce, wiolonczelę i perkusję (2012)
Barbara Kaszuba Les rêves des fous sont encore plus beaux na sopran, klarnet, trąbkę, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2012)
Georges Aperghis Les Sept crimes de l’amour na głos, klarnet i perkusję (1979)

13 kwietnia 2013 (sobota) godz. 21:30 Sala Błękitna AM
XXIII Muzyka z prądem

Rytuał Ziemi
Krzysztof Gawlas Rite of the Earth
(muzyka elektroniczna z dźwięków instrumentów ceramicznych)
budynek Aula Nova
11:00-23:00 ekspozycja instrumentów ceramicznych z projekcją video
18:30 i 21:00 improwizacja na instrumentach ceramicznych
autorzy i wykonawcy: Małgorzata Skałuba-Krentowicz i Katarzyna Handzlik-Bąk ceramika, Anna Drobiec video
Instrumentaliści Akademii Muzycznej w Poznaniu
Krzysztof Gawlas elektronika
przygotowanie i prowadzenie: Lidia Zielińska
opieka techniczna: Rafał Zapała
współpraca: Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Artystyczny w Cieszynie

WIOSNA MŁODYCH
10 kwietnia 2013 (środa) godz. 17:00 Aula AM
Koncert studentów Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu Akademii Muzycznej w Poznaniu
Bronisław Kazimierz Przybylski Asteroidy I, II, IV (1978)
studencki kwintet akordeonowy
Łukasz Nowakowski, Rafał Górczyński, Dominika Ratyniak, Hubert Lutka, Krzysztof Cabaj
Marek Kunicki 1984 na obój i akordeon (2004)
Jakub Kaszuba obój, Michał Gajda akordeon
Andrzej Krzanowski Relief na akordeon solo (1984)
Paweł Sławiński akordeon
Ewa Fabiańska Miniatures Sonoristiques na puzon solo (2012)
Wojciech Jeliński puzon solo
Bogdan Dowlasz Postscriptum (1983)
Łukasz Nowakowski akordeon
Bogdan Precz Fusion na flet i akordeon (1988)
Klara Nowacka flet, Jan Skorupski akordeon
Radosław Mateja Concertino na fagot i smyczki (2012)
Agnieszka Siemiankowska fagot
studencka orkiestra smyczkowa pod dyr. Radosława Mateji
Agnieszka Zdrojek-Suchodolska Przestrzenie na 10 akordeonów (2013) – prawykonanie
Teresa Adamowicz-Kaszuba, Krzysztof Cabaj, Rafał Górczyński, Krzysztof Grzegorzyca, Krzysztof Klorek, Hubert Lutka, Łukasz Nowakowski, Dominika Ratyniak, Jan Skorupski,
Paweł Sławiński akordeony
Koordynator programu Teresa Adamowicz-Kaszuba

11 kwietnia 2013 (czwartek) godz. 9:00 i 11:00
Wiosną kwitną instrumenty – warsztaty dla dzieci
Szymon Józwiak klarnet
Wojciech Jeliński puzon
Mateusz Loska kontrabas
Tomasz Sośniak fortepian
Przygotowanie i prowadzenie Ewa Fabiańska
Koncert współorganizowany przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

ATELIER
11 kwietnia 2013 (czwartek) godz. 15:00 Sala Marszałkowska AM
Ada Gentile – wykład, spotkanie z kompozytorką

12 kwietnia 2013 (piątek) godz. 15:00 Sala Marszałkowska AM
Spotkanie z autorką i promocja książki Ewa Schreiber Muzyka i metafora.
Koncepcje kompozytorskie Pierre’a Schaeffera, Raymonda Murraya Schafera i Gérarda Griseya; wyd. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012, prowadzenie Maria Majewska

12 kwietnia 2013 (sobota) godz. 16:00 Sala Błękitna AM
Erik Drescher – flet glissandowy, flet basowy; warsztaty dla kompozytorów i flecistów
Warsztaty współorganizowane przez Katedrę Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Więcej na: www.wiosnamuzyczna.pl/

Powiązane Video Wszystkie video

BALTIC NEOPOLIS ORCHESTRA - SINFONIETTA parts I-IV
A. Vivaldi - Cztery pory roku: Wiosna
Jadwiga Kotnowska - Cztery Pory Roku - Wiosna
Eve Muzyka filmowa - Ewelina Lichman, Bohdan Palowski

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Musoneo Produkcja muzyczna z Ableton Push - kurs video PL, wersja elektroniczna
Alpine PartyPlug zatyczki do uszu (para)
PWM Wesoowski Franciszek - Zasady muzyki
Marshall Studio Classic SC112 kolumna gitarowa 1x12″

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl