{oh!} - ostatni wakacyjny koncert w Katowicach

fot. Magdalena Hałas

{oh!} z ostatnim wakacyjnym koncertem

{oh!} Orkiestra Historyczna
Soliści: Lukas Zeman – baryton, Martyna Pastuszka – skrzypce,
Marcin Świątkiewicz – klawesyn
28.08.2016, godz. 19:00 Katowice
Miejski Dom Kultury, Filia Katowice-Giszowiec, plac pod Lipami 1
wstęp wolny

{oh!} Orkiestra Historyczna po wielu wakacyjnych muzycznych wojażach wraca do Katowic! 28 sierpnia o godz. 19.00 zespół będzie można usłyszeć w Miejskim Domu Kultury w Giszowcu z koncertem wypełnionym w dużej mierze muzyką polskich kompozytorów. Zabrzmią utwory Mielczewskiego, Jarzębskiego, Żebrowskiego - najważniejszych wśród polskich twórców XVII i XVIII w. Tym razem zespołowi towarzyszyć będzie znakomity czeski baryton Lukas Zeman. Program wieczoru wzbogacony będzie także solowymi koncertami pochodzącymi z pierwszej płyty {oh!} w wykonaniu skrzypaczki i koncertmistrzyni orkiestry Martyny Pastuszki oraz klawesynisty Marcina Świątkiewicza.

{oh!} Orkiestra Historyczna bardzo aktywnie spędza tegoroczne wakacje goszcząc na kilku znamienitych festiwalach. W lipcu zespół pojawił się na 38. Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej oraz zagrał wyjazdowy koncert w Dzierżoniowie w ramach 17. Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego. Sierpień natomiast stał pod znakiem programów wokalno-instrumentalnych – w czeskich Valticach i Kromeřiz, w zamkach wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, {oh!} promował Katowice w ramach swojego tournée z muzyką opery „Arminiusz” Hassego. Dzień przed kończącym wakacje koncertem w Katowicach Orkiestra Historyczna zaprezentuje się jeszcze na Festiwalu Leszno Barok Plus.

Koncert w Miejskim Domu Kultury jest współfinansowany przez Urząd Miasta Katowice. Wstęp wolny – bezpłatne wejściówki dostępne w Miejskim Domu Kultury.

PROGRAM:

Marcin Mielczewski (ok.1600-1651)
– Deus in nomine tuo Concerto a 4 na bas, dwoje skrzypiec, fagot i basso continuo
– Canzona Terza a 3
Adam Jarzębski (1590 – 1648/49)
Sentinella ze zbioru Canzoni e Concerti (1627) Chromatica ze zbioru Canzoni e Concerti
Andrzej Rohaczewski ( 1590 – 1630)
Canzona a 4 ze zbioru Tabulatury Pelplińskiej (1620-1680)
Marcin Józef Żebrowski (1702 – 1770)
– Benedictus z „Missa Pastoralis” D-dur
Gasparo Visconti (1683-1713) / J. F. Schreyfogel (+ c.a. 1750)
– Koncert c-moll na skrzypce, smyczki i basso continuo
Allegro-Largo e staccato-Allegro
Marcin Józef Żebrowski (1702-1770)
Salve Regina na bas, smyczki i basso continuo
Christoph Schfffrath (1709-1763)
– Koncert klawesynowy E-dur CSWV C:25
Allegro- Adagio con sordini- Allegro assai


WYKONAWCY:

Soliści:
Lukas Zeman – baryton
Martyna Pastuszka – skrzypce
Marcin Świątkiewicz – klawesyn

{oh!} Orkiestra Historyczna:
Martyna Pastuszka – skrzypce, koncertmistrz
Alicja Sierpińska, Violetta Szopa-Tomczyk, Małgorzata Malke – skrzypce
Dominika Małecka – altówka
Bartosz Kokosza – wiolonczela
Stanisław Smołka – kontrabas
Marcin Świątkiewicz – klawesyn

Lukáš Zeman
Studiował najpierw grę na fagocie w Pradze, a następnie śpiew w Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu. Odbył również studia wokalne w Konserwatorium Królewskim w Hadze, jest także absolwentem Akademii Holenderskiej Opery Narodowej. W 2014 Zeman zdobył III nagrodę w największym konkursie muzyki sakralnej na świecie – Concorso Internazionale Musica Sacra w Rzymie.
Artysta występował z recitalami solowymi w wielu krajach na całym świecie. W jego repertuarze znajdują się m.in. role w operach Lully’ego, Monteverdiego, Mozarta, Prokofiewa, Pucciniego, Ravela i Rossiniego. Wśród najnowszych angaży znajdują się występy w Operze Lyońskiej, Teatro alla Scala, Teatro di Pisa, Teatro del Giglio di Lucca, Teatro Goldoni w Wenecji i Teatro Coccia w Novarze.
Niedawno Lukáš Zeman zaśpiewał partię solową w oratorium A Child of Our Time Michaela Tippetta pod batutą Paula McCreesha w Dartington Great Hall oraz wystąpił w operze Die Soldaten B. A. Zimmermanna w Teatro alla Scala. Oprócz tej działalności uczestniczy w projektach takich zespołów muzyki dawnej, jak: Collegium 1704, Il Canto di Orfeo, PhiloMelante i L´aura rilucente. W roku 2015 wystąpił w partii Jontka w wileńskiej wersji opery Halka Stanisława Moniuszki podczas Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie.

Martyna Pastuszka
Od 2012 roku jest pierwszym skrzypkiem i dyrektorem artystycznym założonej wraz z menedżerem Arturem Malke {oh!} Orkiestry Historycznej. W zespole skupiła wokół siebie grupę znakomitych muzyków fascynatów-wirtuozów, co wraz z jej niebanalną wyobraźnią muzyczną oraz docenianymi przez obserwatorów umiejętnościami kształtowania pracy zespołu pozwoliły na dynamiczny rozwój {oh!} Orkiestry Historycznej, która bardzo szybko wzbudziła zaufanie i poparcie u największych polskich instytucji muzycznych oraz festiwali międzynarodowych.
Jako koncertmistrz Martyna Pastuszka jest także zapraszana do współpracy z innymi zespołami, m.in.: Le Parlement de Musique (2009-2013), Capella Cracoviensis (od 2010), Collegium Marianum. Jako kameralistka współpracuje z kolońską formacją NeoBarock, paryską orkiestrą Le Cerlce de l’Harmonie oraz, przede wszystkim, od 2001 roku, z polskim zespołem Arte dei Suonatori.
To właśnie współpraca z orkiestrą Arte dei Suonatori i jej licznymi gośćmi, a także studia w katowickiej Akademii Muzycznej ukształtowały gust muzyczny Martyny Pastuszki i wykształciły ją wiolinistycznie. Nieustającym źródłem inspiracji są dla artystki znakomite osobowości muzyczne, które spotkała w swej karierze: Rachel Podger, Guliano Carmignola, Andrew Parrott, Julien Chauvin, Andreas Staier, Hidemi Suzuki, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Rene Jacobs.
Martyna realizuje się również w szeroko prowadzonej działalności pedagogicznej. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademii Sztuk Muzycznych im. L. Janačka w Brnie gdzie prowadzi klasy skrzypiec barokowych, a młodych skrzypków kształtuje także podczas rozmaitych kursów muzycznych.

Marcin Świątkiewicz
Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich klawesynistów. Jego zainteresowania koncentrują się wokół historycznych instrumentów klawiszowych, improwizacji w dawnej i współczesnej stylistyce, a także kompozycji. Gra na różnych typach klawesynów i klawikordów, a także na historycznych fortepianach i organach. Jako solista, kameralista i dyrygent koncertuje w Europie, obu Amerykach i Azji regularnie współpracując z Rachel Podger i prowadzonym przez nią zespołem Brecon Baroque, Capellą Cracoviensis, Arte dei Suonatori, {oh!} Orkiestrą Historyczną, Bassociation i Scroll Ensemble. Studiował klawesyn oraz kompozycję w Królewskim Konserwatorium w Hadze i w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie obecnie jest wykładowcą, a w czerwcu 2014 roku obronił pracę doktorską. Marcin Świątkiewicz nagrywa dla m.in. BIS, Channel Classics, Accent, Alpha, Decca, Linn Records, DUX oraz dla stacji radiowych i telewizyjnych w całej Europie. W roku 2015 ukazał się entuzjastycznie przyjęty przez krytykę, nagrodzony m.in. Diapason d’Or, podwójny album z koncertami klawesynowymi J.G. Müthela zarejestrowany z orkiestrą Arte dei Suonatori dla wytwórni BIS. Pierwsze solowe nagranie Musikalisches Vielerley z niemiecką barokową muzyką klawiszową zostało wydane przez Polskie Radio Katowice w 2008 roku. Marcin Świątkiewicz jest laureatem Paszportów Polityki i programów stypendialnych Ministra Kultury („Młoda Polska”), Marszałka Województwa Śląskiego i Rządu Holenderskiego (Huygens) oraz finalistą I Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Wolkońskiego w Moskwie (2010) i Międzynarodowego Konkursu im. Telemanna w Magdeburgu (2007). Marcin Świątkiewicz jest zaangażowanym pedagogiem. Szczególną uwagę poświęca nauczaniu gry solowej oraz kursom improwizacji w oparciu o metodę partimento. Plany na rok 2016 obejmują m.in. premierę nagranej w 2015 roku solowej płyty pod tytułem Cromatica, poprzedzone trasą koncertową nagranie koncertów klawesynowych Haydna z orkiestrą Arte dei Suonatori dla BIS oraz rejestrację w pojedynczym składzie Koncertów Klawesynowych J.S. Bacha. Do najważniejszych przedsięwzięć koncertowych należy poświęcone JG Müthelowi tournee w krajach bałtyckich z Arte dei Suonatori, wykonanie Koncertu na klawesyn i smyczki H.M. Góreckiego z {oh!) Orkiestrą Historyczną, związane z rokiem szekspirowskim poprowadzenie wykonania Fairy Queen Purcella z Capellą Cracoviensis oraz udział w koncertach serii extreme tejże orkiestry.

[email protected]
www.orkiestrahistoryczna.pl www.facebook.com/OrkiestraHistoryczna

Powiązane Video Wszystkie video

Stanis?aw Moniuszko - Bajka. Opowie?? zimowa, Conte d'hiver, fantasy overture
Uwertura z opery Wilhelm Tell - Jelonek
Willa Weber – „Fairies”
Luciano Pavarotti - Nessun Dorma

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Yamaha VCZ74500(dawniej V828670R) gumka kontaktowa 11-stykowa CLP170 pod ostatni oktaw
Yamaha VU10180R CLP911 klawisz C′ ( ostatni klawisz klawiatury)
Ibanez IUKS 4 struny do ukulele black nylon, sopran, koncert
GEWA (PS220115) Gig-Bag gitarowy Seria Turtle 103 Koncert 3/4

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl