1. Start
  2. Artykuły
  3. Felietony o muzyce klasycznej
  4. „Baron cygański” | relacja z premiery w Białymstoku
ARTYKUŁ: Felietony o muzyce klasycznej - „Baron cygański” | relacja z premiery w Białymstoku

„Baron cygański” | relacja z premiery w Białymstoku

szukaj w artykułach:
fot. M. Heller/OiFP

Polska, Opera i Filharmonia Podlaska: „Baron cygański” Premiera
13.09.2019

Kiedy zakończył się spektakl, a dyrygent był jeszcze w orkiestronie, białostocka publiczność wstała z miejsc i wyrażała podziękowania za piękno muzyki w premierowy wieczór.
To muzyka od pierwszej chwili przyciągała uwagę i kierowała ją na scenę skupiając ją na doskonale bawiących się swoimi rolami artystami premierowej obsady „Barona cygańskiego” Johanna Straussa w reżyserii Marii Sartovej.
Wszystko sprawiało wrażenie, że nie jest tak całkiem serio, że nie jest grany autentyczny spektakl, tylko artyści występują w komediowym filmie w kostiumach, jakie pokochałaby kamera. Przerysowania w scenografii (Damian Styrna), w gestach (Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka), we wzorzystości kostiumów (Anna Chadaj) i rekwizytów z jednej strony, a z drugiej prawdziwa opowieść o przeżywanych ludzkich losach wyrażana śpiewem każdej z pierwszoplanowych postaci, ale przede wszystkim chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Mistrzostwem chórmistrzyni profesor Violetty Bieleckiej można uznać sceniczny zespołowy śpiew w szarpaninie dwóch zwaśnionych światów.
Komediowy charakter zmuszał artystów do zwiększonego wysiłku, a odbiorów do głębszego wczucia się w treści prezentowane na scenie, co dawało bardzo dobry odbiór, poczucie ważności dla widza. Muzyka była pierwszoplanową postacią w tej realizacji, porywającą do tańca, wzruszenia, uśmiechu, chwili zadumy nad wartościami świata, prowadząca bohaterów:
Anna Lubańska – Czipra, Adriana Ferfecka – Saffi, Sławomir Naborczyk – Barinkay , Patryk Rymanowski – Carner, Grzegorz Szostak – Żupan, Arkadiusz Anyszka – Homonay, Joanna Motulewicz – Mirabella, Maciej Nerkowski – Janosz, Bartłomiej Łochnicki – Pali oraz Maria Domżał – Arsena i Łukasz Ratajczak – Ottokar.
Bassem Akiki – kierownictwo muzyczne oraz prowadzenie orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej w premierowy wieczór

Owoce pewnej miłości: do muzyki i do kina, do wykonywania własnego zawodu, do nieobojętności na ważne społeczne sprawy: „Baron Cygański” w Białymstoku.

Iwona Karpińska
Wrocław











zdjęcia: M. Heller/OiFP







© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl