XV Gliwicki Festiwal Bachowski

XV Gliwicki Festiwal Bachowski
20-29 lipca 2014 r.

Piotr Oczkowski – pomysłodawca i dyrektor artystyczny Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego zaprasza melomanów na jego piętnastą odsłonę.

„Quasi vox humana” (Jakby ludzki głos) to tytuł jednego z festiwalowych koncertów i zarazem motto całej tegorocznej edycji. Tym razem koncentrujemy się wyłącznie na muzyce barokowej i roli jaką odgrywa w niej głos ludzki. Tak więc z jednej strony słuchacze będą mieli okazję rozkoszować się brzmieniem dawnych instrumentów, których dźwięk naśladuje śpiew z całą jego bogatą paletą odcieni wyrazowych. Z drugiej zaś zobaczymy jak bardzo „instrumentalnie” traktowali śpiewaków kompozytorzy XVIII wieku, powierzając im często zadania dla głosu prawie niewykonalne. To wszystko zaś za sprawą znakomitych gości jakich udało się przy okazji naszego małego jubileuszu zaprosić do Gliwic: światowej sławy śpiewaczek Marii Keohane i Marilii Vargas oraz skrzypka Ryo Terakado.

■ 20 lipca 2014 – niedziela – kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna, godz. 20.00
„Koncerty dla dworu i kościoła”
Orkiestra barokowa ARTE DEI SUONATORI
Maria Keohane (Szwecja)– sopran
w programie: J. S. Bach, J. A. Hasse, A. Vivaldi

Program inauguracyjnego wieczoru koncentruje się wokół dworu drezdeńskiego i dwóch najważniejszych wówczas mecenasów muzyki i sztuki w ogóle. Nie zabraknie w nim bachowskich superprzebojów, jakimi bez wątpienia są słynne Koncerty brandenburskie w ujęciu najznakomitszej polskiej orkiestry barokowej. Choć za życia Bacha nigdy nie zostały one wykonane, to muzyka ta jak żadna inna zasługuje na prezentację w królewskich komnatach. Zarówno August II Mocny jak i August III byli miłośnikami stylu włoskiego. Podróżowali do Wenecji gdzie słuchali samego Vivaldiego i przywozili jego utwory do Drezna. Na modłę włoską tworzył także swoje przebojowe wówczas opery zaprzyjaźniony z Janem Sebastianem nadworny kapelmistrz Hasse. Tak więc będą koncerty instrumentalne, popisowa muzyka operowa i wirtuozowski „koncert wokalny” w postaci Motetu Vivaldiego.

■ 23 lipca 2014 – środa – kościół pw. św. Bartłomieja (stary), ul. Toszecka 36, godz. 19.00
„Quasi vox humana”
ENSEMBLE GAMBASADA
Justyna Krusz, Mateusz Kowalski, Krzysztof Firlus – viole da gamba
w programie: J. S. Bach, M. Marais, J. Ph. Rameau

Viola da gamba to z pewnością najważniejszy obok klawesynu i skrzypiec instrument baroku nie mający w dodatku swojego odpowiednika we współczesnym instrumentarium. W XVII i XVIII wieku szczególną popularnością cieszyły się tzw. konsorty, czyli zespoły złożone z gamb o różnej wielkości - od małych sopranowych po kontrabasowe. Do tych tradycji nawiązuje właśnie zespół GAMBASADA. Jan Sebastian Bach napisał trzy sonaty na gambę z klawesynem obligato; używał jej w kantatach i pasjach, gdzie dał dowód świetnej znajomości tego instrumentu. Co ciekawe uważano wówczas, że to nie dźwięk skrzypiec ale właśnie gamby jest najbardziej zbliżony do głosu ludzkiego, a ten od zawsze był uznawany za najpiękniejszy i najdoskonalszy instrument stworzony przez samego Boga.

■ 25 lipca 2014 – piątek – kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego,
ul. Daszyńskiego 2, godz. 19.30
„Chaconna, folia, fandango”
Elżbieta Stefańska – klawesyn
w programie: J. H. D'Anglebert, J. S. Bach, C. Ph. E. Bach, G. F. Haendel, G. Muffat,
A. Soler

Tradycją gliwickiego festiwalu stały się muzyczne podróże do krajów – które, pomimo że Bach nigdy za życia ich nie odwiedził - odegrały w jego twórczości znaczącą rolę. Byliśmy więc już we Francji i Włoszech, teraz przyszedł czas na Hiszpanię. To stamtąd wywodzą się trzy tańce będące w epoce baroku źródłem i inspiracją dla ogromnej ilości kompozycji opartych na technice wariacyjnej, której podstawę tworzy nie melodia tematu lecz schemat harmoniczny. W twórczości Jana Sebastiana reprezentuje ten nurt choćby słynna skrzypcowa Chaconna czy organowa Passacaglia. Magię hiszpańskich tańców i wariacji wyczaruje legenda polskiego klawesynu – Elżbieta Stefańska. Gościła w Gliwicach kilkakrotnie jako solistka i kameralistka, teraz po raz pierwszy wystąpi z recitalem. Jego zwieńczeniem będzie słynne, porównywane często do Bolera Ravela Fandango Antonio Solera, którego artystka jest niezrównaną interpretatorką.

■ 27 lipca 2014 – niedziela – kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna, godz. 20.00
„Bach i barokowi giganci”
{OH!}ORKIESTRA HISTORYCZNA
Marilia Vargas (Brazylia) – sopran
Krzysztof Firlus – viola da gamba
Martyna Pastuszka – koncertmistrz
w programie: J. S. Bach, G. F. Haendel, G. Ph. Telemann

Tytuł czwartego koncertu jest z pewnością nieco prowokacyjny. Wszak sam Bach jest największym gigantem muzyki wszech czasów. Pamiętajmy jednak że w prowadzonych przez współczesnych mu teoretyków zestawieniach znajdował się zwykle gdzieś na czwartym lub piątym miejscu, właśnie za Haendlem, Telemannem czy wspomnianym wcześniej Johannem Adolfem Hasse. Tak więc słynny Koncert d-moll na dwoje skrzypiec Bacha zabrzmi podczas tego wieczoru w towarzystwie jednej z kilkudziesięciu suit orkiestrowych Telemanna oraz stosunkowo mało znanych dzieł religijnych Haendla. Wśród nich znajdzie się między innymi odnaleziona w 2001 roku Gloria na sopran i orkiestrę zaliczana do najtrudniejszych i najbardziej popisowych utworów wokalnych epoki baroku.

■ 29 lipca 2014 – wtorek – kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego,
ul. Daszyńskiego 2, godz. 19.30
„Mistrzowie barokowych skrzypiec”
Ryo Terakado (Japonia) – skrzypce
Sungyun Cho (Korea) – klawesyn
w programie: J. S. Bach, A. Corelli

Na zakończenie skrzypce, obok klawesynu najbliższy Bachowi instrument, którego tajniki znał doskonale. A mistrzowie to oprócz Jana Sebastiana oczywiście także jego wielki poprzednik Arcangelo Corelli - wirtuoz skrzypiec i kompozytor utworów na ten instrument oraz solista wieczoru, jeden z najznakomitszych skrzypków specjalizujących się w muzyce dawnej – Japończyk Ryo Terakado. Artysta występuje jako koncertmistrz i solista wielu renomowanych orkiestr barokowych w Europie i Japonii: Les Arts Florissants, La Chapelle Royale, Collegium Vocale Gent, La Petite Bande i Bach Collegium Japan. Obok bachowskich sonat na skrzypce i klawesyn wykona słynną skrzypcową Sonatę „Folia” z wariacjami, zamykającą op. 5 Corellego – utwór stanowiący kompendium barokowej techniki wiolinistycznej.

Organizatorzy festiwalu:
Klub Inicjatyw Kulturalnych, Samorząd Miasta Gliwice
Parafia pw. św. Bartłomieja, Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego

Biuro festiwalowe:
COK „Perełka” – Gliwice, ul. Studzienna 6, tel. 32/ 231 55 36
czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-18.00
Bilety na koncerty do nabycia w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32/ 231 38 55.
W dniu koncertu sprzedaż biletów wyłącznie w miejscu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem.


Arte dei Suonatori
fot. Maciej Muława



Gambasada


Ryo Terakado i Sungyun Cho 


Elżbieta Stefańska 


Maria Keohane
fot. Anna Thorbjörnsson

Powiązane Video Wszystkie video

Zagan Acoustic film
Reporta?: Muzyka na Szczytach 2015
1. Festiwal Muzyki Crossover (Bielsko-Bia?a 2016)
Piotr Ko?cik - Chopin Liszt - CD Promo Video

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Leonardo LC-2014 wiolonczela 1/4 z pokrowcem
Hayman SN 2014 spryny werblowe 14″, 20 spryn
K&M 17581-014-55 Heli 2014 Black statyw do gitary elektrycznej
Finale PrintMusic 2014 program do edycji nut

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl