Wywiad z Dávidem Pavlovitsem

Trwa Wrocławski Festiwal Gitarowy, podczas którego macie okazję posłuchać znakomitych gitarzystów z różnych stron świata. Festiwal oferuje również lekcje mistrzowskie z artystami. Jednym z nich jest Dávid Pavlovits, który udzielił nam wywiadu. Zachęcamy do lektury!

1. Decyzję o rozpoczęciu nauki gry na gitarze podjął Pan stosunkowo późno, gdyż dopiero w wieku 17 lat. Jak widział Pan swoją przyszłość zanim zaczął Pan grać na gitarze?



D.P. Przygotowywałem się na studia medyczne. Trenowałem również judo, uczyłem się programowania oraz rysunku. Mój ojciec widział moją przyszłość w medycynie. Po tym jak zacząłem grać na gitarze ja wyobrażałem to sobie coraz mniej. Ciągle się kłóciliśmy. W końcu ja wygrałem.

2. Zdecydował się Pan ostatecznie na muzykę. Dlaczego?

D.P. Muzyka po prostu zabrała mnie w nieznane. Nie wybrałem muzyki, ponieważ wiedziałem, że zrobię karierę. Po prostu stała się ona moją obsesją.

3. Już po trzech latach nauki zdobył Pan pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Żorach. Jak to się stało, że tak szybko to się Panu udało?

Wygrałem tylko specjalną nagrodę, a nie pierwszą! To była nagroda za interpretację utworu Bartłomieja Budzyńskiego. Był wtedy w jury.

4. W jakim stylu czuje się Pan najlepiej?

D.P. Prawdopodobnie muzyka współczesna, Barok i Renesans. Jednak zmienia się to od czasu do czasu.

5. Nie tylko jest Pan świetnym wykonawcą, ale również sam Pan komponuje. Co Pana inspiruje?

D.P. Głównie ludzie, marzenia, absurdalne sytuacje. Czasami również filmy, obrazy i wiersze.

6. Kto jest Pana mistrzem?

D.P. Najważniejszymi nauczycielami dla mnie byli pianista Grigory Gruzman, kompozytor György Kurtág, a jeśli chodzi o gitarę to Tilman Hoppstock oraz Ede Roth. Miałem jednak wielu nauczycieli, któym również jestem wdzięczny.

7. Pan ma swoich mistrzów, natomiast jest też Pan mistrzem dla innych. Uczy Pan na Uniwersytecie w Segedynie i udziela Pan lekcji mistrzowskich w różnych krajach. Czy wykonawstwo i rozumienie muzyki gitarowej pomiędzy Europą a Ameryką różni się wg Pana czy może gitarzyści na obu kontynentach mówią tym samym językiem.

D.P. Interpretacja to kultura, to kwestia temperamentu. Tak więc oczywiście jest ona różna. Europa posiada wielki dorobek muzyczny, głęboką analizę oraz świadomość minusów tej wielkiej wiedzy. Jeśli chodzi o gitarę to np. Ameryka Południowa opiera się w dużym stopniu na instynkcie, jest mniej wykształcona, ale naturalna.

8. Gitara, komponowanie czy uczenie? Czy potrafiłby Pan zdecydować się na jedno?

D.P. W tych czasach jako muzyk możesz przetrwać jedynie będąc wszechstronnym.

9. Obecnie jest Pan w Polsce na Międzynarodowym Festiwalu Gitarowym Gitara+? Jakie ma Pan plany na później? Kiedy możemy się Pana spodziewać z powrotem w Polsce?

D.P. Przygotowują nową płytę z moimi własnymi pracami. Mam kolejne tournée do Chin oraz zaproszenie do Nowej Zelandii. Pracuję również nad moją nową serią „Księga Preludiów”.

English version

Powiązane Video Wszystkie video

Tim Brady - Amplify, Multiply, Remix and Redefine
Le Blakk - The Blakk SWAN
Wywiad z pianistk? Justyn? Philipp
Piotr Ko?cik - Chopin Liszt - CD Promo Video

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Alpine PartyPlug zatyczki do uszu (para)
Rockbag Student Line Cross Walker pokrowiec na gitar basow, czarny
Bigsby Hinge, Ex Short Gold zawias do mostka
Rean NYS-202 zcze Jack stereo

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl