Prof. Stanisław Firlej, jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów, artysta i pedagog, który wykształcił blisko 80 wiolonczelistów, wykładając w uczelniach w Łodzi i we Wrocławiu, zostanie w najbliższych dniach doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi. W związku z tym wydarzeniem i 70. urodzinami, które Profesor obchodził w ubiegłym roku, łódzka Akademia wydała płytę pt. „Stanisław Firlej w 70. rocznicę urodzin”. Na promocję płyty połączoną z koncertem Uczelnia zaprasza we wtorek 6 października (godz. 18.00) do Sali Kameralnej AM przy al. 1 Maja 4. Wstęp wolny. Podczas spotkania zostanie rozlosowanych wśród publiczności 50 bezpłatnych płyt.
Płyta pt. „Stanisław Firlej w 70. rocznicę urodzin” zawiera nagrania kompozycji na wiolonczelę i fortepian Fryderyka Chopina, Piotra Czajkowskiego, Antonina Dvořáka i Davida Poppera w wykonaniu Profesora i jego żony – Anny Wesołowskiej-Firlej, cenionej pianistki i kameralistki, profesora Akademii Muzycznej w Łodzi. Wszystkie nagrania zarejestrowane na płycie pochodzą z archiwum Polskiego Radia. W dołączonej do płyty książeczce znajdziemy wiele zdjęć dokumentujących wspólne dokonania artystyczne duetu Państwa Firlejów, biogramy wykonawców oraz ciekawe teksty poświęcone osiągnięciom Profesora Firleja, napisane przez Stanisława Dybowskiego, Dominika Połońskiego i Agatę Jarecką.
Promocja płyty połączona będzie z koncertem w wykonaniu Państwa Firlejów. W programie koncertu znajdą się: Etiuda op. 25 nr 7 i wybrane części z Sonaty op. 65 na wiolonczelę i fortepian Fryderyka Chopina oraz Tarantella op. 33 Davida Poppera i Nokturn op. 19 nr 4 Piotra Czajkowskiego.
Podczas promocyjnego spotkania rozmowę z wykonawcami przeprowadzi prof. Agata Jarecka, wiolonczelistka, jedna z wychowanek prof. Firleja, pomysłodawczyni i redaktor płyty (obecnie prorektor AM ds. nauki i rozwoju). Według Agaty Jareckiej interpretacje tego artysty mają już charakter historyczny: – Stanisław Firlej jako artysta ciągle poszukujący i twórczy, obdarzony niezwykłą siłą przekazu, inteligencją i emocjonalnością, stworzył wiele wybitnych kreacji artystycznych, które ubogaciły kulturę muzyczną naszego kraju –podkreśla prof. Jarecka. –Wykonania dzieł wiolonczelowych, a zwłaszcza utworów na wiolonczelę i fortepian Fryderyka Chopina, mają już wymiar historyczny i są niedoścignionym wzorem interpretacyjnym dla obecnych i przyszłych pokoleń wiolonczelistów.
Dwa dni później, 8 października, odbędzie się w Sali koncertowej Akademii uroczysta inauguracja roku akademickiego połączona z nadaniem tytułu doktora honoris causa prof. Stanisławowi Firlejowi, który wygłosi podczas uroczystości wykład pt. Dzieło i wykonanie.
Stanisław Firlej wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi od 1971 roku. Studiował w Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie pod kierunkiem prof. Galiny Kozołupowej i prof. Natalii Gutman. Później ukończył jeszcze Letnią Akademię Muzyczną „Accademia Chigiana” w Sienie w klasie André-Nicolasa Navarry. Zadebiutował w Sankt Petersburgu, wykonując z orkiestrą tamtejszego konserwatorium Koncert wiolonczelowy B-dur L. Boccheriniego (po uzyskaniu I nagrody za najlepsze wykonanie tego utworu na konkursie ogłoszonym przez uczelnię). Później otrzymał V nagrodę na Międzynarodowym Konkursie „Gaudeamus” w Rotterdamie w kategorii duetów, z pianistką Anną Wesołowską-Firlej. Duet ten koncertował w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Holandii, a także na wielu znanych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, m.in. na Festiwalu im. George Sand w Nohant. W latach 1976-1984 Stanisław Firlej był koncertmistrzem i solistą Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Karola Teutscha. Z zespołem tym koncertował w wielu krajach świata, w tym w Japonii, Australii, Nowej Zelandii, Ameryce Północnej i Południowej, wykonując koncerty Josepha Haydna i Luigiego Boccheriniego. Dokonał wielu nagrań płytowych muzyki wiolonczelowej jak: Sonata Arpeggione Franciszka Schuberta z pianistą Paulem Badurą-Skodą, utwory kameralne na wiolonczelę i fortepian Fryderyka Chopina oraz miniatury wiolonczelowe z Anną Wesołowską-Firlej, a także wszystkie tria fortepianowe Franciszka Schuberta z „Rubinstein Trio”. Muzykę kameralną nagrywał również z Januszem Olejniczakiem, Wadimem Brodskim, Bogumiłem Nowickim i Bartoszem Bryłą. W 1990 r. założył Orkiestrę Kameralną „Polish Camerata”, z którą odbył wiele tournées koncertowych m.in. do Hiszpanii, Francji i Holandii. Prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce, Austrii i Chorwacji.
Stanisław Firlej jest profesorem zwyczajnym i prowadzi klasy wiolonczeli w akademiach muzycznych w Łodzi i we Wrocławiu. Do jego wychowanków należą: prof. dr hab. Agata Jarecka – obecna prorektor łódzkiej uczelni, prof. Marek Szpakiewicz (University of Southern California, USA), dr Dominik Połoński (AM w Łodzi i Krakowie), dr Robert Fender (AM w Łodzi), Tomasz Daroch (AM w Łodzi) i wielu innych. Jest członkiem Łódzkiego Towarzystwa Naukowego. Został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Anna Wesołowska-Firlej – studiowała w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w klasie doc. W. Parczewskiego (dyplom z wyróżnieniem, 1972). Wiedzę pogłębiała na kursie mistrzowskim u prof. Guido Agostiego w Hochschule für Musik „Franz Liszt” w Weimarze oraz w trakcie studiów podyplomowych w wiedeńskiej Hochschule für Musik und darstellende Kunst w klasie prof. Hermana Schwertmanna.
Działalność artystyczną rozpoczęła jeszcze w trakcie studiów w łódzkiej PWSM. W 1971 r. zdobyła I nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie Muzyki Kameralnej (w kategorii tria fortepianowe). W 1974 r. na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w ’s-Hertogenbosch otrzymała dyplom dla najlepszego akompaniatora, w 1976 r. została laureatką Międzynarodowego Konkursu „Gaudeamus” w Rotterdamie, w 1977 r. była finalistką Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. L. van Beethovena w Wiedniu. Jest czynną artystką koncertującą. Występuje zarówno jako solistka, jak i kameralistka z czołowymi muzykami polskimi (m.in. z B. Górzyńską czy S. Firlejem) i zagranicznymi. Wielokrotnie koncertowała w Europie i poza nią (we Francji, Włoszech, w Niemczech, Anglii, Irlandii, Holandii, Rosji, Bułgarii, Austrii, Finlandii, Hiszpanii, Szwajcarii, Kanadzie i na Kubie). Poza działalnością koncertową nagrywa dla radia i telewizji w Polsce, a także dla radiofonii w Niemczech, Anglii, Finlandii, Francji i Hiszpanii. Do ważniejszych pozycji w jej dyskografii należałoby zaliczyć: H. Wieniawski, Utwory skrzypcowe (z B. Górzyńską) WIFON, 1989; Antologia miniatury wiolonczelowej (z S. Firlejem) WIFON, 1987; F. Chopin, Utwory kameralne (z S. Firlejem) WIFON, 1987; F. Schubert, Tria fortepianowe (z S. Kosteckim i S. Firlejem, jako Rubinstein Trio) LE CHANT DU MONDE (nagranie CD); F. Chopin, Sonata g-moll op. 65, Polonez C-dur op.3, Trio g-moll op. 8 (z B. Górzyńską i S. Firlejem) LE CHANT DU MONDE (nagranie CD); S. Moniuszko, F. Chopin – utwory różne na jeden i dwa fortepiany (z K. Makowską) LE CHANT DU MONDE (nagranie CD).
A. Wesołowska-Firlej prowadzi bogatą działalność pedagogiczną, aktualnie jest profesorem zwyczajnym AM w Łodzi. Piastowała liczne funkcje w strukturach uczelni, będąc prodziekanem, prorektorem, kierownikiem katedry, a w latach 1999–2005 rektorem łódzkiej Akademii. W latach 2005–2010 była prezesem Międzynarodowej Fundacji im. Artura Rubinsteina. Została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim OOP oraz srebrną odznaką Gloria Artis.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl