Nie bez powodu najnowsza płyta francuskiego pianisty Jean-Claude Henriota poświęcona jest w całości muzyce Schumanna. Artysta uważa go bowiem za pierwszego kompozytora, który zgłębił muzyczne obszary odkryte przez Beethovena. Poprzez precyzyjną i wrażliwą interpretację dzieł obu kompozytorów, pianista oddaje się poszukiwaniom pięknego dźwięku jako odzwierciedlenia mowy i przekraczania jej. Prezentowane na płycie utwory zróżnicowane są pod względem stylistycznym, formalnym i nastrojowym. Zbudowane na zasadzie kontrastów Kreisleriana op. 16, napisane pod wpływem spotkań z Chopinem i nawiązujące do literackiej twórczości E.T.A. Hoffmanna, stanowią przeciwieństwo zarówno mrocznych, uporządkowanych wedle całkowicie odmiennej zasady Nachtstucke op. 23 (Widziałem zawsze przy tym utworze kondukty pogrzebowe, trumny, nieszczęśliwych, zrozpaczonych ludzi. W czasie komponowania ja też często byłem tak wzruszony, że leciały mi łzy...), jak i pochodzących z ostatniego roku twórczości Geistervarationen, charakteryzujących się z kolei prostotą, spokojem, refleksyjnością.
Jean-Claude Henriot piano
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl