Premiera płyty Vitae Pomeranorum: Zaginiony Świat Muzyki Pomorskiej vol. 1: Antonio Rosetti – Symfonie.

PREMIERA PŁYTOWA
Wykonawca: orkiestra Famd.pl
Tytuł: Vitae Pomeranorum: Zaginiony Świat Muzyki Pomorskiej vol. 1: Antonio Rosetti – Symfonie.
Data premiery – 6. października 2014
międzynarodowa premiera cyfrowa –
listopad 2014

Wydawnictwo RecArt przedstawia płytę orkiestry Famd.pl pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego z Symfoniami autorstwa Antonio Rosettiego (1750 – 1792) - niemieckiego kompozytora czeskiego pochodzenia, którego dzieła stawiane są obok mistrzów XVIII-wiecznej symfoniki: W.A. Mozarta czy J. Haydna. Na płycie znalazły się trzy Symfonie (C-dur, D-dur i g-moll) będące w większości premierami fonograficznymi. To pierwszy album z muzyką orkiestrową w naszym katalogu (RecArt 0014) i jednocześnie początek serii wydawniczej z zapomnianą muzyką pomorską.


Orkiestra Famd.pl
Orkiestra zainaugurowała swoją działalność w 2009 roku pod skrzydłami Fundacji Akademia Muzyki Dawnej Fundacji działającej w Szczecinie, której zadaniem jest popularyzacja muzyki nurtu wykonawstwa historycznego. Zespół jako jeden z nielicznych w Europie gra na instrumentach klasycznych przełomu XVIII i XIX wieku w stroju a – 430 Hz. Członkami orkiestry są instrumentaliści grający na instrumentach historycznych, będący na co dzień solistami, kameralistami, jak i pedagogami renomowanych ośrodków muzycznych w kraju i zagranicą. Koncertmistrzem orkiestry jest Grzegorz Lalek, wybitny wirtuoz skrzypiec, łączący w swojej pracy grę solową, kameralną i orkiestrową. Założycielem i kierownikiem artystycznym orkiestry jest dyrygent Paweł Osuchowski. Kierunek rozwoju orkiestry zakłada międzynarodową współpracę artystów z krajów basenu morza Bałtyckiego.

Paweł Osuchowski
Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. Swą wiedzę i umiejętności doskonalił pod kierunkiem Helmutha Rillinga, uczestnicząc w projektach koncertowych oraz kursach mistrzowskich jako stypendysta Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie. Prowadził liczne koncerty symfoniczne m.in. z orkiestrami: Filharmonii Częstochowskiej, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Krakowskiej, Opolskiej, Olsztyńskiej, Rzeszowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach, Sinfonia Baltica w Słupsku, Preußisches Kammerorchestre Prenzlau (Niemcy) oraz Orkiestry Leopolis we Lwowie. Dyrygował spektaklami Opery na Zamku w Szczecinie. Występował przed międzynarodową publicznością na koncertach i festiwalach w Czechach, Francji, Holandii, Islandii, Niemczach, Ukrainie i Włoszech. Założył i prowadził w latach 1993-2000 Uniwersytecką Orkiestrę Barokową Consortium Iagellonicum działającą przy Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Obecnie jest kierownikiem artystycznym Chóru Collegium Maiorum ZUT w Szczecinie, z którym występuje na licznych koncertach w Polsce i za granicą. Funkcje dyrektora artystycznego Orkiestry Famd.pl pełni od 2008 roku. Nagrał szereg albumów z muzyką polską oraz otrzymał nominację do nagrody Fryderyk za nagranie kompozycji Johanna Sebastiana Bacha.

Vitae Pomeranorum – Zaginiony Świat Muzyki Pomorskiej
Projekt Vitae Pomeranorum przygotowany przez Fundację Akademia Muzyki Dawnej ma na celu popularyzację i upowszechnianie wiedzy o tradycjach muzycznych dawnego Pomorza, którego zasięg obejmuje tereny dzisiejszej Meklemburgii Pomorza Przedniego w Niemczech oraz Województwa Zachodniopomorskiego w Polsce, dla których Szczecin przez wieki był administracyjnym, gospodarczym i kulturalnym centrum. Na realizację projektu składają się cykle warsztatów, wykładów, konferencji oraz koncertów. Tematem I edycji realizowanej w Chojnie i Szczecinie w 2013 roku była postać Franza Antona Röslera, XVIII wiecznego kompozytora, którego życie i twórczość związane są z historią muzyki terenów dzisiejszego Euroregionu Pomerania.

Anton Rösler vel Antonio Rosetti – niemiecki kompozytor i kontrabasista pochodzenia czeskiego doby oświecenia, mylony z czterema innymi muzykami swojej epoki o podobnej niemieckiej i włoskiej pisowni nazwiska. Urodził się w 1750 roku w Leitmeritz (obecnie Litoměříce w północnych Czechach) zmarł 30 czerwca 1792 roku w Ludwigslust (Meklemburgia-Pomorze Przednie w Niemczech). Powołany do stanu duchownego studiował w praskich kolegiach jezuickich do czasu kasaty zakonu w roku 1773. Nie zdążył przyjąć święceń kapłańskich i rozpoczął pracę jako muzyk pod zmienionym włoskim nazwiskiem Rosetti. W bogatym dorobku kompozytorskim Rosettiego znajduje się przeszło 400 dzieł, głównie wokalnych, w formie pieśni, hymnów i antyfon oraz bardziej rozbudowanych jak chorały, ody, kantaty, ofertoria, msze i oratoria. Do historii przeszło wykonanie Requiem Es-dur Rosettiego podczas uroczystej Mszy Świętej w intencji zmarłego Wolfganga Amadeusza Mozarta 14 grudnia 1791 w kościele św. Mikołaja w Pradze. Podobnym echem odbiło się ostatnie wykonanie oratorium Jesus in Gethsemane na dworze Króla Prus Fryderyka Wilchelma II w 1792 roku na trzy miesiące przed śmiercią kompozytora. Jednak największą sławę za życia Rosetti zyskał dzięki kompozycjom instrumentalnym – muzyce solowej, kameralnej i orkiestrowej. Szczególnie koncerty i symfonie przyniosły kompozytorowi uznanie i popularność w całej Europie. Łącznie 51 symfonii skomponowanych na przestrzeni zaledwie 17 lat świadczy także o wyjątkowym talencie i genialnej łatwości z jaką powstawały kolejne dzieła. Najdobitniej ocenił kompozytora Charles Burney, ówczesny brytyjski historyk muzyki, który widział Rosettiego obok Haydna i Mozarta wśród największych geniuszy muzyki XVIII wieku. Dziś po latach jego muzyka świadczy o wyjątkowym
bogactwie kultury epoki, której echa słyszymy w jego symfoniach. 

Paweł Osuchowski tak pisze o muzyce Antonio Rosettiego:
Prezentowane w albumie Vitae Pomeranorum symfonie to poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, które stanęło przede mną podczas pracy z Orkiestry Famd.pl nad interpretacją muzyki Rosettiego. Dlaczego historia tak bezlitośnie odebrała kompozytorowi zasłużone miejsce w gronie współczesnych twórców epoki?
Dziś słuchając kolejnych tematów i fraz Symfonii g-moll trudno oprzeć się wrażeniu, że mógł ją napisać Mozart lub Haydn. A jednak to Rosetti otwiera drzwi i buduje most pomiędzy twórczością Bacha i jego synów, wczesnych dzieł Haydna i Mozarta wytyczając prostą drogę to beethovenowskiej symfoniki. Nigdzie
wcześniej tak śmiało nie łączono kontrapunktycznych wzorców sztuki baroku i klasycznej symetrii homofonicznego tutti.
Wybrane symfonie powstały w latach 1780-87, Symfonia D-dur i C-dur znalazły się w zbiorze sześciu dzieł wydanych w Paryżu sygnowanych przez Rosettiego. Bez wątpienia muzykolodzy jeszcze długo będą mieć ręce pełne roboty, aby ocenić w jakim stopniu muzyka Rosettiego inspirowała twórczość największych kompozytorów epoki. Wysłuchanie choćby jednej z jego symfonii prowadzi do prostego wniosku, że miejsce Rosettiego jest u boku największych twórców muzyki XVIII stulecia, co czyni jego twórczość jeszcze atrakcyjniejszą dziś, w dobie przesytu znaną i lubianą muzyką dawnych mistrzów.



Powiązane Video Wszystkie video

Imany – Wonderful Life (Stream Jockey Rework)
Premiera teledysku Klezmafour i Orkiestry Filharmonii w Szczecinie
Upiór w operze - Sarah Brightman i Antonio Banderas
Antonio Martin y Coll - Jordi Savall - Folías de España

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Zildjian Artist Series Antonio Sanchez paki perkusyjne
AN Polskie Karaoke vol. 3 DVD
MEC 16 mm Potencjometr gitarowy Vol - Vol R1 = B 250 K - R2 = B 250 K
MEC 16 mm Potencjometr gitarowy Vol-Vol-Tone-Tone R1 = A 250 K - R2 = A 250 K - DPDT

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl