Płyty Roku 2012 wg redaktorów miesięcznika Hi-Fi i Muzyka
Psy szczekają, a karawana idzie dalej – tak można podsumować miniony rok na muzycznym rynku. Rewolucja formy słuchania muzyki oraz światowy kryzys to już twarde fakty, ale chęć tworzenia pozostaje niezmienna u artystów każdego pokolenia. Doczekaliśmy się kilku naprawdę ciekawych projektów i wykonań, których warto słuchać także w nowym roku.
KLASYKA
NAGRODA
Vivaldi The Four Seasons
Recomposed by Max Richter
Daniel Hope
Konzerthaus Kammerorchester Berlin
Andre de Ridder
Deutsche Grammophon
Dystrybucja: Universal Music
Recenzja: „HFiM 11/2012”
Na szacunek zasługuje samo podjęcie wyzwania, by współczesnym językiem opowiedzieć muzykę dawną, której każdy takt zna cały świat. Owacją na stojąco trzeba przyjąć efekt tej próby. Dzięki Richterowi dostaliśmy Vivaldiego odświeżonego, ale nie odartego z barokowego wdzięku i elegancji.
WYRÓŻNIENIE
Debussy, Szymanowski
Rafał Blechacz
Deutsche Grammophon
Dystrybucja: Universal Music
Recenzja: „HFiM 2/2012”
Dopracowana w każdym detalu płyta, na której udało się zbudować migotliwą aurę nastroju chwili. Fortepian jest dla Blechacza tym samym, czym farby i pędzel dla największych malarzy impresjonizmu i ekspresjonizmu. Choć od premiery albumu minął niemal rok, wrażenie trwa.
WYRÓŻNIENIE
Britten. Bach. Ligeti
Miklós Perenyi (wiolonczela)
ECM
Dystrybucja: Universal Music
Recenzja: „HFiM 7-8/2012”
Za udowodnienie, że instrumentalny recital solowy może dostarczyć nie mniej wrażeń niż koncert symfoniczny. Za śmiałe zestawienie repertuaru. Za wirtuozerię i wigor. Za pokazanie fascynującej palety wiolonczelowych pięćdziesięciu odcieni szarości.
WYRÓŻNIENIE
Schubert: Die Schöne Müllerin
Karol Kozłowski (tenor)
Jolanta Pawlik (fortepian)
Dux
Recenzja: „HFiM 10/2012”
Za zmierzenie się z pięknym acz trudnym wyzwaniem klasyki niemieckiej pieśni. Za pokazanie, że polscy artyści mogą zarejestrować recital pieśniarski na światowym poziomie artystycznym i technicznym. Za odkrywczość interpretacji, perfekcję intonacji i dykcji, znakomitą współpracę śpiewaka i pianistki.
JAZZ
NAGRODA
Tord Gustavsen Quartet
The Well
ECM
Dystrybucja: Universal Music
Recenzja: „HFiM 6/2012”
Nastrojowy album norweskiego pianisty i kompozytora łączy klasyczne inspiracje z jazzową balladą i elementami popu. Subtelna pianistyka Gustavsena ciekawie koresponduje z nasyconym dźwiękiem saksofonisty Torego Brunborga – drugiego bohatera albumu.
WYRÓŻNIENIE
Ahmad Jamal
Blue Moon
ACM Productions
Dystrybucja: CMD
Recenzja: „HFiM 5/2012”
Fenomenalna porcja jazzu. Bohater płyty postawił na rytm, ale jego nagrania nie mają nic wspólnego ze smooth jazzem. To czysty mainstream, do tego znakomicie wykonany i łatwy w odbiorze. Płyta dla wszystkich wielbicieli wartościowej muzyki.
WYRÓŻNIENIE
Enrico Rava
Rava on the Dance Floor
ECM Records 2012
Dystrybucja: Universal Music
Michael Jackson na jazzowo i na żywo w big-bandowych aranżacjach – brzmi trochę niedorzecznie, a jednak efekt jest rewelacyjny. Doskonałe aranżacje autorstwa Mauro Ottoliniego i najpopularniejszy włoski trębacz w roli głównej.
WYRÓŻNIENIE
New Bone
Destined
CM Records
Recenzja: „HFiM 7-8/2012”
Płyta młodej krakowskiej grupy, kierowanej przez trębacza Tomasza Kudyka, skutecznie przełamuje postbopową rutynę. Forma, metrorytmika i aranż zostały poddane szczegółowej rewizji, co zaowocowało muzyką o wartkiej akcji, witalnej ekspresji i świetnym brzmieniu.