J. Haydn – Kwartet smyczkowy C-dur op. 76 nr 3 „Cesarski"
A. Dvořák – Kwartet smyczkowy F-dur op. 96 „Amerykański"
W historii muzyki jest wiele przykładów utworów, którym kompozytorzy bądź muzykolodzy nadali tytuły kojarzące się z danym okresem życia twórcy lub przeznaczeniem dzieła.
W 1797 roku Joseph Haydn, być może zafascynowany uniesieniem, z jakim Anglicy śpiewają God save the King, postanowił skomponować hymn Gott erhalte Franz den Keiser do słów Leopolda Haschki. Utwór ten, wykonany na urodzinach cesarza Franciszka I, został entuzjastycznie przyjęty przez Austriaków i ogłoszony hymnem narodowym. Jeszcze w tym samym roku Haydn napisał sześć kwartetów smyczkowych dedykowanych hrabiemu Josephowi Erdödy. Trzeci kwartet z tego opusu nazwany został Cesarskim, gdyż w swojej wolnej części (Poco adagio, cantabile) zawiera cztery wariacje na temat wspomnianego hymnu Gott erhalte. W XIX wieku melodię hymnu przejęli Niemcy, wprowadzając tekst Deutschland, Deutschland über alles.
Niektórzy twierdzą, że w Kwartecie smyczkowym F-dur op. 96 Antonina Dvořáka słychać motywy bazujące na Negro spiritual, brzmienie muzyki Indian Kickapoo lub dźwięki lokomotywy. Faktem jest, że kompozytor stworzył ten utwór w 1893 roku w trakcie wakacji w miasteczku Spillville w stanie Iowa, które odbywał w czasie, gdy obejmował stanowisko dyrektora konserwatorium w Nowym Jorku.
Na koncercie oba utwory wykona Lutosławski Quartet, który tworzą młodzi i utalentowani artyści wrocławscy.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl