Płyta zawiera 4 wybitne dzieła muzyki polskiej XX wieku: „Adagietto” z opery „Raj utracony” i „Stabat Mater” na 3 chóry a cappella Krzysztofa Pendereckiego, „Muzykę żałobną” Witolda Lutosławskiego oraz „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego. Są to utwory o bardzo zróżnicowanym charakterze, środkach wyrazu i formie, ale wszystkie połączone ideą intensywnego przeżycia religijnego lub egzystencjalnego.
Płytę rozpoczyna orkiestrowe, mroczne „Adagietto”, stanowiące niejako wstęp do ekspresyjnego, dramatycznego „Sabat Mater”, w którym Penderecki zastosował cała gamę awangardowych technik wokalnych.
Kulminację płyty stanowi „Muzyka żałobna” Lutosławskiego, skomponowana w 1958 roku, będąca punktem zwrotnym w twórczości kompozytora, ze względu na zastosowaną stylistykę i nowy język muzyczny. Jak mówił sam kompozytor: „To, co wypracowałem w tym utworze, to raczej zespół sposobów, które pozwalają mi z jakimś sensem poruszać się w obrębie 12 tonów, oczywiście poza systemem tonalnym i poza dodekafonią.” Prawykonanie utworu odbyło się w 1958 roku w Katowicach – grała znakomita Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia - dzisiejszy NOSPR.
Płytę zamyka przepiękne „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę. To arcydzieło polskiej muzyki sakralnej stanowi niezwykłe połączenie elementów archaizujących (nawiązanie do polskiej muzyki dawnej), nastrojów ludowych i prostoty środków wyrazu. Sam Szymanowski twierdził, że ostatnia część utworu to najpiękniejsza muzyka jaką kiedykolwiek napisał. Solistami w „Stabat Mater” są Bożena Harasimowicz-Haas (sopran), Ewa Marciniec (alt) i Wojciech Drabowicz (baryton).
Największym atutem płyty – obok znakomitych solistów i zespołów (Chór Polskiego Radia w Krakowie, Chór Filharmonii w Krakowie oraz narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach) jest udział samego Krzysztofa Pendereckiego jako dyrygenta. Penderecki nie tylko odkrywa przed słuchaczem niuanse własnych kompozycji, ale z wielkim zrozumieniem i precyzją prowadzi słuchacza przez dzieła Lutosławskiego i Szymanowskiego.
Najnowsza płyta Polskiego Radia zachwyci nie tylko wymagających koneserów muzyki współczesnej, ale zainteresuje każdego miłośnika muzyki, wprowadzając go w fascynujący świat polskich mistrzów XX wieku.
TRACK LISTA
Krzysztof Penderecki
1. Adagietto z opery Raj utracony 5:05
2. Stabat Mater na 3 chóry a cappella 7:30
Karol Szymanowski
Sabat Mater op.53 na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę
7. Stała Matka bolejąca 6:27
8. I któż widząc tak cierpiącą 2:51
9. O Matko, źródło wszechmiłości 3:46
10. Spraw, niech płaczę z Tobą razem 3:22
11. Panno słodka, racz mozołem 3:25
12. Chrystus niech mi będzie grodem 4:22
WYKONAWCY:
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Krakowie
Chór Polskiego Radia w Krakowie
przygotowanie chóru Marek Kluza (2), Włodzimierz Siedlik (7-12)
Chór Filharmonii Krakowskiej
przygotowanie chóru Jacek Mentel ( 2, 7-12)
Krzysztof Penderecki – dyrygent
Soliści:
Bożena Harasimowicz – sopran (7-12)
Ewa Marciniec – alt (7-12)
Wojciech Drabowicz – baryton (7-12)
Wydawca:
Polskie Radio SA