Koncert symfoniczny
31 października (piątek), godz. 19
W przeddzień Święta Zmarłych zapraszamy na koncert, którego nastrój koresponduje z listopadowymi uroczystościami.
Koncert wiolonczelowy angielskiego kompozytora Edwarda Elgara utrzymany jest w refleksyjnym, nawet elegijnym nastroju, co niekiedy uznaje się za wyraz emocji związanych z dopiero co zakończoną wojną światową (utwór powstał w 1919 r.). Prawykonanie, którego dokonał Felix Salmond, nie przyniosło Elgarowi uznania. Utwór stał się sławny dopiero dzięki interpretacjom dwóch wiolonczelistek: Beatrice Harrison, która dwukrotnie nagrała go na płytę pod dyrekcją kompozytora, oraz Jacquline du Pré, która zarejestrowała utwór w roku 1965 z dyrygentem Johnem Barbirollim.
Dla 27-letniej wiolonczelistki Marie-Elisabeth Hecker momentem przełomowym w karierze solowej było zwycięstwo w 8. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Mścisława Rostropowicza w Paryżu. Występuje na festiwalach i koncertach w całej Europie i w Stanach Zjednoczonych. Gra na wiolonczeli „Bajoni” z 1864 roku.
Łotysz Peteris Vasks należy do najsłynniejszych kompozytorów współczesnych. W jego twórczości istotną rolę odgrywa szeroko pojmowana duchowość. „Moją intencją jest dostarczać pokarmu duszy i to staram się przekazać w mojej muzyce – mówi Vasks. – Współcześni ludzie w większości nie kierują się wiarą, miłością, nie mają ideałów. Zagubiony gdzieś został wymiar duchowy”. „Dona nobis pacem” (z łac. „obdarz nas pokojem”) Vasksa to modlitwa o pokój, spokojna, poważna i pełna skupienia. Dominują tu ciemne, dość surowe brzmienia. Wbrew pozorom więcej pogody i spokoju wnosi Requiem Gabriela Fauré. Wedle słów kompozytora, utwór przenika uczucie ufności w wieczny odpoczynek. „Śmierć postrzegam bardziej jako wybawienie i dążenie do szczęścia, niż doświadczenie pełne bólu. Być może długie lata uczestniczenia w pogrzebach w roli organisty sprawiły, że szukałem ucieczki od tych wszystkich trudnych uczuć, które tradycyjnie łączy się ze śmiercią” – wyjaśniał. Requiem Fauré, pełne subtelnych i delikatnych, niebiańskich niemal brzmień, powstało w latach 1887–1890.
Wykonawcy:
Marie-Elisabeth Hecker – wiolonczela
Olga Pasiecznik – sopran, Michał Partyka – baryton
Daniel Raiskin – dyrygent
Dawid Ber – przygotowanie chóru
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Chór Mieszany Filharmonii Łódzkiej
Program:
Pēteris Vasks - Dona nobis pacem na chór i orkiestrę smyczkową
Edward Elgar - Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85
Gabriel Fauré - Requiem op. 48