Kompozytorzy z Japonii, Wielkiej Brytanii i Włoch laureatami Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz
W czwartek 5 września 2019 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi zakończyły się obrady jury 6. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. Laureaci konkursu otrzymają nagrody pieniężne, a ich utwory zostaną wykonane w Filharmonii Łódzkiej i Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi jeszcze przed końcem 2019 roku.
I nagrodę (21 750 zł) zdobył Japończyk Satoshi Ohmae za utwór The Landscape for orchestra, II nagroda (13 050 zł) trafiła do Nicholasa Gotcha z Wielkiej Brytanii za kompozycję Earthise, III nagrodę (8 700 zł) otrzymał Andrea Nosari (Włochy) za kompozycję Whale, Il canto del mare – Symphonic poem in three movements based on Whale intonation.
Nagrodzone utwory zostały wyłonione spośród 53 partytur nadesłanych na konkurs, przeznaczonych – zgodnie z regulaminem – na orkiestrę symfoniczną lub na organy i orkiestrę symfoniczną. Utwory zgłosili kompozytorzy pochodzący m.in. Austrii, Hiszpanii, Francji, Japonii, Niemiec, Serbii, Ukrainy, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, najwięcej prac napłynęło z Polski i Włoch. Partytury oceniało jury w składzie: kompozytor Zygmunt Krauze (Polska), dyrygent Paweł Przytocki (Polska) oraz dwóch kompozytorów z zagranicy: Dan Dediu (Rumunia) i Joel Hoffman (Stany Zjednoczone).
Według jurorów pracujących pod przewodnictwem prof. Zygmunta Krauzego konkursowe partytury prezentowały wysoki poziom profesjonalizmu i dużą różnorodność stylistyczną. Relacjonując prace jury, Dan Dediu wyliczał długą listę inspiracji czytelnych w ocenianych utworach, w tym minimalizm, tendencje postserialne i grafikę muzyczną. Joel Hoffman z uznaniem wypowiadał się o technicznych wartościach nadesłanych prac, choć podkreślał, że w partyturach szukał przede wszystkim odpowiedzi na pytania o emocje, czyli o to, co płynie z serca kompozytora. Jak zaznaczył Zygmunt Krauze, obecność w składzie jury dyrygenta – dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej Pawła Przytockiego – była bardzo istotna w zakresie oceny partytur pod kątem możliwości wykonawczych.
Utwory uhonorowane I i II nagrodą zostaną wykonane podczas koncertu w Filharmonii Łódzkiej 29 listopada 2019 roku przez Orkiestrę Symfoniczną FŁ pod dyrekcją Pawła Przytockiego. Prawykonanie utworu, który otrzymał III nagrodę, odbędzie się w ramach sesji Musica Moderna w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi 3 grudnia 2019 roku. Kompozycja zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza.
Konkurs organizowany jest przez Katedrę Kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Filharmonię Łódzką im. Artura Rubinsteina. Odbywa się od 2003 roku, począwszy od czwartej edycji w 2012 roku mogą przystąpić do niego kompozytorzy wszystkich narodowości bez ograniczenia wieku. Tegoroczna edycja konkursu wpisuje się w obchody 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci Grażyny Bacewicz (1909–1969) – patronki łódzkiej Akademii Muzycznej, wielkiej kompozytorki i skrzypaczki urodzonej w Łodzi. Konkurs jest częścią zorganizowanego z tej okazji przez uczelnię Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Grażyny Bacewicz.
Konkurs dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz środków Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Patronat honorowy sprawują: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński, Wojewoda Łódzki Zbigniew Rau, Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber i Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.