Kanownik na Copy Camp: Prawo nie może być barierą w dotarciu do kultury

Reforma prawa autorskiego, niedostosowanie potrzeb artystów i konsumentów do realiów cyfrowego świata oraz codzienne zmagania twórców z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi były jednym z problemów poruszanych podczas V Międzynarodowej Konferencji Copy Camp w warszawskiej Kinotece. Partnerem strategicznym imprezy jest ZIPSEE „Cyfrowa Polska”.
Tegoroczną edycję konferencji Copy Camp poświęcono dyskusji m.in. na temat wpływu prawa autorskiego na życie społeczne, edukację, ekonomię i politykę. – Poziom wiedzy, edukacji odnośnie prawa autorskiego jest niewystarczający. Ciągle jest potencjał, by konsumenta uczyć, uświadamiać jakie ma prawa w zakresie korzystania z kontentu – zwłaszcza w internecie. Bo cały czas operujemy dużym skrótem myślowym o prawie autorskim – powiedział podczas otwarcia konferencji prezesa ZIPSEE „Cyfrowa Polska” Michał Kanownik. I dodał: - Odnosimy je powszechnie do pojęć: kultura, twórca.
A tymczasem musimy mieć świadomość, że prawa autorskie to jest zespół podmiotów wzajemnie powiązanych ze sobą, których interesy trzeba uwzględniać.
Zdaniem Kanownika prawo autorskie musi chronić prawa, interesy twórców kultury, twórców kontentu. – Ale prawo autorskie nie może zapominać dla kogo kultura jest tworzona. Musi ono stwarzać absolutne gwarancje dostępu do kultury dla każdego konsumenta. Nie może stać się barierą, która będzie stopowała postęp. Nie może stać się barierą, którą konsument będzie starał się omijać, żeby do kultury dotrzeć – apelował Kanownik.
Podczas konferencji nie zabrakło też apeli skierowanych do konkretnych instytucji – np. ZAIKS-u – by te dostosowały się do realiów XXI w.
We wspólnym wystąpieniu Kamil Jaczyński – specjalista ds. PR i marketingu muzycznego oraz Michał Kożuchowski – znany jako hip-hopowiec Sir Michu opowiadali o absurdach, z jakimi na co dzień muszą zmagać się artyści w Polsce. Jednym z problemów jest np. zarejestrowanie utworu pod tytułem, który już kiedyś powstał. – Popełniłem kiedyś taki utwór „Nowy Rok”. Niewyszukany tytuł – relacjonował ze śmiechem Kożuchowski. – Okazało się, że taki utwór już istnieje, więc nie mogłem go zarejestrować w ZAIKS-ie pod tym tytułem. W związku z tym nazwałem go „Po Sylwestrze” – opowiadał. Absurd polegał na tym, że na płycie – która została wydana wcześniej – i tak pozostał tytuł „Nowy Rok”, zaś w rejestrze ZAIKS-u do dziś istnieje jako „Po Sylwestrze”. – Podejrzewam, że na całym świecie utworów o identycznych tytułach jest dużo – skwitował krótko Jaczyński.
W poważniejszym tonie wypowiadał się Damir Filipovic z Digital Europe. Mówiąc o systemach wynagradzania artystów w Europie i stosowaniu opłat reprograficznych przypomniał, że od 2001 r. w krajach Unii obowiązuje Dyrektywa. A ta nakłada obowiązek uiszczania opłaty reprograficznej od każdego urządzenia np. smartfonu czy tabletu. – Każdy, kto nie będzie w stanie udowodnić wniesienia tej opłaty, musi zapłacić zadośćuczynienie. Opłatę tę stosuje jednak tylko 22 z 28 krajów UE, więc coś jest nie tak – zaznaczył Filipovic. I zarysował możliwą alternatywę – np. by opłaty były ponoszone przez producentów i importerów, a w niektórych przypadkach też przez konsumentów lub by to państwa z budżetu płaciły twórcom odszkodowania, jak jest w Hiszpanii, Norwegii, Finlandii czy Estonii. Inną możliwością jest też natychmiastowa opłata w punkcie sprzedaży, czyli wraz z zakupem sprzętu.
Dwudniowej konferencji Copy Camp (27 i 28 października) towarzyszyły warsztaty zorganizowane przy udziale Patronite – platformy wspierającej twórców kultury i sztuki. Podczas warsztatów uczestnicy mogli dowiedzieć się na co należy zwracać uwagę umieszczając materiały online – np. na kanałach typu YouTube – oraz zapoznać się z podstawami prawa autorskiego.

 


O ZIPSEE „Cyfrowa Polska”

Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT „Cyfrowa Polska” to branżowa organizacja pracodawców o charakterze non-profit, zrzeszająca największe firm z branży RTV i IT – producentów, dystrybutorów i importerów działających na polskim rynku.
Członkami ZIPSEE „Cyfrowa Polska” są AB S.A., ABC Data S.A., Action. S.A., ALSO Polska Sp. z o.o., Canon Polska Sp. z o.o., Gibson Innovations Poland Sp. z o. o., HP Inc Polska Sp. z o.o., Ingram Micro Poland Sp. z o.o., Komputronik S.A., Konica Minolta Business Solutions Sp. z o.o., LG Electronics Polska Sp. z o.o., Microsoft Mobile Sales International OY (S A) Oddział w Polsce, Nerlo Data S.A., NTT System S.A., Panasonic Marketing Europe GmbH Oddział w Polsce Sp. z o.o., Praxis Invent Sp. z o.o. S.K., Samsung Electronics Polska Sp. z o.o., Sharp Electronics GMBH Sp. z o.o., Sony Europe Limited Oddział w Polsce Sp. z o.o., Tech Data Polska Sp. z o.o., Yamo Sp. z o.o.

Powiązane Video Wszystkie video

„poG?OSka” – odcinek 4
Jezus malusie?ki
Tu Warszawa - cz. 3
The Camp! Jams - Hey Arnold

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Gibraltar Bariera przeciwdwikowa ciana ochronna GDS-5
Sibelius 7 EDU program do edycji nut, wersja edukacyjna dla nauczycieli i instytucji (szkoy, domy kultury)
Sibelius 7 Photo EDU program do edycji nut + program PhotoScore Ultimate 7, wersja edukacyjna dla nauczycieli i instytucji (szkoy, domy kultury)
Sibelius 7 Audio EDU program do edycji nut + program AudioScore Ultimate 7, wersja edukacyjna dla nauczycieli i instytucji (szkoy, domy kultury)

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl