Dominika Glapiak - "Musorgski/Chopin"

Młoda, lecz wyrazista pianistka Dominika Glapiak prezentuje na płycie kompozycje, które ukształtowały jej muzyczną wrażliwość, mające dla niej wartość sentymentalną- wykonywała je bowiem wiele razy na różnych scenach w Polsce i za granicą. To utwory ze ścisłego kanonu, których nie sposób nie znać, muzyczne wizytówki najbardziej rozpoznawalnych romantycznych kompozytorów.

Na krążku znajdują się utwory: Fryderyka Chopina – Walce, Mazurki i Barkarola, oraz Modesta Musorgskiego – Obrazki z wystawy.


Ta płyta to zaproszenie do słuchania, do zamknięcia oczu i uruchomienia wyobraźni. Jak wygląda stary zamek, namalowany- farbami przez Wiktora Hartmanna, a dźwiękami przez Modesta Musorgskiego? Czy dzieci w parku Tuileries kłócą się tak samo, jak przekupki na targu w Limoges? Jak „brzmi” chatka Baby Jagi? Wreszcie, co na te tematy ma do powiedzenia interpretatorka Obrazków z wystawy, pianistka Dominika Glapiak?

Red. Małgorzata Kęsicka
więcej o artystce na:
www.dominikaglapiak.com


Nasza recenzja

W ostatnim czasie pojawiła się interesująca płyta pianistki związanej z Akademią Muzyczną w Gdańsku- Dominiki Glapiak, laureatki konkursów krajowych i międzynarodowych. Znalazły się na niej utwory zaliczane do znaczących pozycji w literaturze fortepianowej: Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego oraz dzieła Fryderyka Chopina: Trzy walce op.64, Mazurki op.17, Barkarola Fis oraz Grande Valse Brillante op.18.
Zarówno Chopin jak i Musorgski są przedstawicielami stylu romantycznego w muzyce, mamy więc tu do czynienia z romantyzmem polskim i rosyjskim. Kompozytorzy posługują się jednak zupełnie innymi środkami wyrazu artystycznego.
Młodszym z dwójki twórców jest Fryderyk Chopin, którego życie przypadło na lata 1810-1840. M. Musorgski urodził się w roku 1839 i zmarł w 1881. Często zmagał się z niedostatkiem, żył niekiedy w skrajnej nędzy w poczuciu osamotnienia. Za najbardziej istotny problem egzystencjalny uważał zagadnienie śmierci o czym świadczą jego zainteresowania literackie a także wypowiedzi. Motyw śmierci przewija się przez wiele utworów skomponowanych przez Musorgskiego: cykl pieśni Bez słońca powstał pod wpływem śmierci ukochanej Nadieżdy Opoczininej, inny został zatytułowany Pieśni i tańce śmierci. Dzieło fortepianowe Obrazki z wystawy stanowiące przykład muzyki programowej powstało pod wpływem śmierci przyjaciela W. Hartmana, która była mocnym przeżyciem dla kompozytora, a także pośmiertnej wystawy jego obrazów, szkiców i rysunków.
Utwór jest kompozycją cykliczną składającą się z kilku oddzielnych utworów- obrazów powiązanych tzw. Promenadą, która jest ogniwem scalającym poszczególne elementy. Części kompozycji to: Gnom, Stary zamek, Tuileries, Bydło Taniec kurcząt w skorupkach, Samuel Goldenberg i Schmul, Rynek w Limoges, Katakumby, Chatka na Kurzej Stopce, Wielka Brama Kijowska. Kompozytor sięga tu do muzyki ludowej oraz cerkiewnej. Stosuje m. in. skale modalne, co nadaje elementom utworu charakterystyczny koloryt. Dominika Glapiak znakomicie interpretuje poszczególne obrazy oddając ich charakter i nastrój. Dużym atutem jest tu plastyczność przekazu, kolorystyka i walory brzmieniowe. Mamy okazję dzięki temu z przyjemnością zwiedzić wystawę obrazów Hartmana i wczuć się w nastrój i charakter jego dzieł. Z pewnością utwór nie jest łatwy do interpretacji ze względu na jego ,,kalejdoskopowość”, wymaga odpowiedniej wyobraźni i wrażliwości muzycznej, co w tym wypadku zostało spełnione.
Na płycie znalazły się także kompozycje przeznaczone dla miłośników muzyki F. Chopina. Słuchając walców czy barkaroli w interpretacji pianistki od razu nasuwa się skojarzenie z salonem paryskim, a co się tym wiąże błyskotliwością gry i wirtuozerią charakterystyczną dla stylu brillante. Zwłaszcza walce w wykonaniu Dominiki Glapiak pełne są lekkości i elegancji. W mazurkach z kolei odnajdujemy elementy ludowej muzyki polskiej: pełne energii i rozmachu rytmy charakterystyczne dla mazura czy melancholijne kantyleny przynależne kujawiakowi. Ta zmienność nastrojów została uchwycona w interpretacji pianistki i przekazana w sposób niezwykle sugestywny.
Zarówno utwory Musorgskiego jak i Chopina zaprezentowane na płycie z pewnością dostarczą słuchaczom wiele pozytywnych wrażeń i emocji.

Agata Adamczyk

Powiązane Video Wszystkie video

Modest Musorgski - Noc na ?ysej Górze
A. Vivaldi - Lato, Burza na akordeonie
Fryderyk Chopin – II Sonata fortepianowa (Marche funèbre)
Walc Barbary z filmu Noce i Dnie

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PWM Chopin Fryderyk - Najpikniejszy Chopin na fortepian
PWM Chopin Fryderyk - Najatwiejszy Chopin na fortepian
AN Drodowski Mirosaw ″Fryderyk Chopin na 2 gitary″ ksika
AN Drodowski Mirosaw - Fryderyk Chopin na gitar - ksika

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl