Blog o gitarach i wszystkim co związane z gitarą.
ARTYKUŁ: Aktualności - Berliner Barock Solisten "C. P. E. Bach: Concertos & Symphonies"

Berliner Barock Solisten "C. P. E. Bach: Concertos & Symphonies"

szukaj w artykułach:
Berliner Barock Solisten

C. P. E. Bach: Concertos & Symphonies


PREMIERA: 21 stycznia 2014

1 CD 88843004252



Carl Philipp Emanuel Bach uważany jest za jednego z najbardziej znaczących i wpływowych kompozytorów XVIII wieku. To wydanie jest bardzo atrakcyjnym przekrojem przez jego repertuar orkiestrowy.

Do nagrania został zaproszony światowej klasy zespół specjalizujący się w muzyce dawnej, Berliner Barock Solisten. Jest to bardzo ceniona i często zapraszana do współpracy grupa wirtuozów muzycznych, złożona z czołowych członków Berliner Philharmoniker.

Swoim udziałem nagranie uświetniło dwóch solistów, najwybitniejszych muzyków swojego instrumentu: Jaques Zoon (flet) i Jonathan Kelly (obój).

Berliner Barock Solisten planują światową trasę koncertową w 2014 r. Koncerty odbędą się m.in. w Niemczech, Austrii, Korei, Japonii i Belgii.


Bardzo niewiele zespołów specjalizujących się w muzyce dawnej może poszczycić się takim poziomem mistrzostwa artystycznego jak Berliner Barock Solisten. Muzycy grają na historycznych, choć zmodernizowanych instrumentach, w zależności od wykonywanego repertuaru. Ta elastyczność, wraz z jednorodnością brzmienia zespołu jak i obecność czołowych solistów "sceny muzyki dawnej" w jego szeregach jest na scenie międzynarodowej praktycznie niespotykana.

Założona w 1995 roku przez Rainera Kussmaula i innych prominentnych członków Berliner Philharmoniker grupa, stworzyła unikalne podejście do wykonywania repertuaru XVII i XVIII wieku.

Swoją popularność zespół zawdzięcza w dużej mierze artystom, z którymi regularnie współpracuje. Wśród nich znajdują się: Thomas Quasthoff, Christine Schäfer, Dorothea Roschmann, Emmanuela Pahud, Albrecht Mayer, Maurice Steger i Andreas Staier.


Traktowanie przez C.P.E. Bacha instrumentów orkiestrowych wyróżnia się niezwykłą wrażliwością i indywidualizmem. Fragmenty solowe oraz momenty charakterystyczne dla muzyki kameralnej wplecione są w tkaninę orkiestrowej struktury. Tak wyrafinowane brzmienie daleko wykraczało poza schematy przyjęte w muzyce XVIII wieku.

To nagranie jest ciekawym przekrojem przez repertuar orkiestrowy kompozytora z uwagi na stanowiska, które pełnił.

Podróż zaczyna się w Berlinie, gdzie służył u Fryderyka Wielkiego, jako klawesynista w orkiestrze (WQ 22 w 1747 roku i 164 w 1765 WQ), a kończy w 1767 Symfonią nr 4 i 5 (WQ 182), kiedy piastował pozycję kantora i dyrektora muzycznego w Hamburgu. Carl Philipp skomponował sześć "symfonii hamburskich" dla Gottfrieda van Swietena (austriackiego ambasadora przy dworze pruskim). Należą one do najbardziej skomplikowanych w swoim gatunku.


Nasza recencja

Nagraie zostało dokonane głównie na instrumentach z XVIII i XIX w. w kościele, dzięki czemu uzyskano akustycznie doskonałe brzmienie. Utwory są wykonane zgodnie ze stylem epoki, przy czym nie bierze on góry nad emocjami. Dominują uczuciowość, wrażliwość na barwę dźwięku i harmonia. Jest to bardzo cenne dla każdego rodzaju muzyki. W sinfoniach gra jest pełna pasji, dynamiki i wyrazu. To samo można powiedzieć o koncertach solowych, gdzie zespół i soliści stanowią znakomitą całość, uzupełniając się nawzajem. Flecista wirtuozowsko wykonuje swoją partię. W jego pełnej wyrazu znakomitej technicznie grze ozdobniki wtapiają się w całość. Artysta w sposób wyważony stosuje wibrato, które dodatkowo podkreśla piękną barwę fletu (instrument z 1900 r.). Oboista gra lekkim, łagodnym dźwiękiem przepełnionym melancholią. W drugiej części subtelnie przekazuje uczucia nie siląc się na niepotrzebny patetyzm, miękko prowadzi frazę. 

Ogólnie już od pierwszego dźwięku płyty aż do ostatniego zachwyca mnie brzmienie. Miałam zamiar tylko włączyć i chwilę posłuchać, tymczasem wszystko inne odłożyłam na bok, usiadłam i zaczęłam słuchać muzyki, wzruszać się, uspokajać i zachwycać tym wszystkim co w niej jest. Nie będę pisać co. Sami to odkryjecie jak posłuchacie. 
 
 
 Magdalena Kania
flecistka 



Tracklista:



DISC 1 - CD

Concerto for Flute, Strings and Basso Continuo in D Minor, Wq. 22

1 Allegro

2 Un poco andante

3 Allegro di molto

Sinfonia No. 5 in B Minor, Wq. 182

4 Allegretto

5 Larghetto

6 Presto

Concerto for Oboe, Strings and Basso Continuo in B-Flat Major, Wq. 164

7 Allegretto

8 Largo e mesto

9 Allegro moderato

Sinfonia No. 4 in A Minor, Wq. 182

10 Allegro, ma non troppo

11 Largo innocentemente

12 Allegro assai




kategoria: Aktualności




© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl